Busslink anklagas i DN...

Startat av Wetjo, 17 november 2009, 10:12:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2009, 22:38:55 PM
Skillnaden var att här fattade beställaren själva misstankar och gav sig ut till Täfteå för att räkna varenda passerande buss under flera olika dagar. Därefter jämförde man operatörens siffror med sina egna.

Men skrevs det något om detta i media? Kan inte minnas att jag läst någon hetlevrad kommentar citerad från Lycksele om detta i VK & VF.

Jo, det skrevs om detta i VK, om jag inte är helt fel ute så hamnade detta misstänkta fusk även på förstasidan.

Kvarne

Hur stor är egentligen denna kris för Busslink? Media har ju blåst upp detta till enorma propotioner.
Är Busslink illa ute? Hur påverkar det som hänt Busslink i kommande upphandlingar...? Är det kört för Sköldis att ha någon möjlighet att vinna den stundande upphandlingen för Botkyrka-Söderort...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

S Svensson

Jag har ju ett bra minne och kommer i håg andra affärer. Jag tror inte man skall hetsa upp sig. Tvärtom vem är det som tjänar på skriverier och rykten. Kanske kan jag hävda att man är oskyldig till man blivit dömd i domstol.
Kanske vi skall tänka på det sistnämnda och avsluta länken. SSn

homer

härvan fortsätter i dagens DN, nu är de SL som får sig en släng för tillsvidareavtalen inte upphandlas

http://www.dn.se/sthlm/halften-av-sls-bussavtal-bryter-mot-lagen-1.1003014

och

http://www.dn.se/sthlm/nya-bussavtal-drojer-flera-ar-1.1003541

de verkar ju som att vi här på forumet som ändå måste anses ha lite högre vetskap än allmänheten i övrigt är mindre upprörda än vad den breda allmänheten är, iallafall om man läser kommentarerna verkar folk vara riktigt arga för att man bara låter avtalen löpa vidare utan att upphandla dem.-

personligen finner jag de helt befängt att man inte har upphandlat alla tillsvidare avtal, var de inte några år sen som styrelsen sa att man skulle ha ett uppehålls år från upphandlingar??? frågan är var man håller på med??? de enda Sls styrelse borde göra är ju att sköta uppghandlingar, något som dem själva har skapat,

JDS

Kan inte nån stoppa det här upphandlingsvansinnet, köpa tillbaka Busslink (om man inte redan gjort det), fasa ut trafikavtalen fortast möjligt och sköta skiten i egen regi, i stället för att försöka lura i sig själv att man ska spara pengar på att låta andra göra det? Antingen kör man själv eller så gör operatörerna som de vill, och då blir det så här!

M224

Antingen skall allt upphandlas på lika villkor eller så ska inget upphandlas. Jag har alltid tänkt att det här med att vissa garage har tillsvidareavtal ja det måste ju strida mot lagen och nu har jag även fått det bekräftat.

Jag kan inte förstå varför bara Busslink ska få ha innerstaden för själva t.e.x. Det är ju f-n inte klokt!

F.ö håller jag med dig JDS!

Cero

Jag är generellt sett inte för att stat, kommuner och landsting ska äga och driva verksamhet, men i fallen kollektivtrafik, viss vård samt polisiär verksamhet tycker även jag att det vore bättre om det drevs i egen regi. Åtminstone så länge man inte tillåter fri konkurrens och beträffande kollektivtrafik är det i det närmaste omöjligt att åstadkomma förutom möjligen i Stockholms stad med närkommuner samt möjligen centrala Göteborg.

Genom att driva egen verksamhet är det lättare att få kontroll över kostnader och intäkter samt den nytta man förväntar sig uppnå och faktiskt uppnår, givet att man har rutiner och instanser för uppföljning. Det senare saknades väl förr i tiden för det rann ju ut kostnader rätt friskt ur okontrollerade kommunala verksamheter även på 60-, 70- och 80-talen.

kimpan

Citat från: JDS skrivet 28 november 2009, 16:38:00 PM
Kan inte nån stoppa det här upphandlingsvansinnet, köpa tillbaka Busslink (om man inte redan gjort det), fasa ut trafikavtalen fortast möjligt och sköta skiten i egen regi, i stället för att försöka lura i sig själv att man ska spara pengar på att låta andra göra det? Antingen kör man själv eller så gör operatörerna som de vill, och då blir det så här!

Utan att ha läst hela den kollektivtrafikförordning som nu ligger på regeringens bord så är väl upphandlingsvansinnet borta om några år om den går genom. För efter det ska det ju vara fritt fram för i princip vem som helst att efter anmälan köra den linje man vill och få behålla biljettintäckterna. ja man lär ju visst få ha egna biljettpriser också.... Vi är alltså åter  i en värld hur det var i Storbrittanien där tre olika bolag kunde konkurrera om passagerarna på samma linje med helt olika priser.... är det någon som förutspår kaos???

JDS

Citat från: kimpan skrivet 30 november 2009, 09:27:50 AM
Utan att ha läst hela den kollektivtrafikförordning som nu ligger på regeringens bord så är väl upphandlingsvansinnet borta om några år om den går genom. För efter det ska det ju vara fritt fram för i princip vem som helst att efter anmälan köra den linje man vill och få behålla biljettintäckterna. ja man lär ju visst få ha egna biljettpriser också.... Vi är alltså åter  i en värld hur det var i Storbrittanien där tre olika bolag kunde konkurrera om passagerarna på samma linje med helt olika priser.... är det någon som förutspår kaos???

Upphandlingsvansinnet begränsas ju inte ett smack om den lagen går igenom, snarare tvärtom! De olönsamma linjerna, förlåt AVGÅNGARNA, kommer ju då att behöva upphandlas var för sig, resultatet kan bara bli höjda priser OCH massiva nedläggningar OCH oregelbundna tidtabeller OCH en massa annan j***a skit som inte alls var meningen egentligen. Enligt vanligtvis välunderrättad källa skall dock den här utredningen ha börjat sin resa mot runda arkivet, och det vore väl för väl i så fall...

buskörare

Citat från: JDS skrivet 30 november 2009, 11:02:55 AM
Upphandlingsvansinnet begränsas ju inte ett smack om den lagen går igenom, snarare tvärtom! De olönsamma linjerna, förlåt AVGÅNGARNA, kommer ju då att behöva upphandlas var för sig, resultatet kan bara bli höjda priser OCH massiva nedläggningar OCH oregelbundna tidtabeller OCH en massa annan j***a skit som inte alls var meningen egentligen. Enligt vanligtvis välunderrättad källa skall dock den här utredningen ha börjat sin resa mot runda arkivet, och det vore väl för väl i så fall...

Nä, vad jag förstod så skulle det i princip kunna bli upphandling så ofta som var tredje månad på dom mindre lönsamma linjerna. Hoppas innerligt att den utredning går ner i arkivet och stannar där. Ordentligt inlåst.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2009, 10:04:15 AM
Tillsvidareavtalen är en gammal överenskommelse och var ett krav för att SL skulle kunna sälja delar av Busslink till Keolis, fransmännen ville givetvis inte betala pengar för ett luftslott utan få en garanti för framtida uppdrag.

Tack Lars för klargörandet.

Omnilasse

Vi får väl se vad som händer, men det är helt klart en del saker som inte är helt genomtänkta. Bl.a. så underskattar de nog önskemålen om att kunna ha den form av ganska kraftig rabatt som periodkortet i storstadsregionerna innebär (visst teoretiskt så skall ju möjligheten finnas att samordna sådant, men det är väl knappast troligt att man lyckas) Fast det är inte meningen att olönsamma avgångar ska kunna köras enligt trafikplikten, däremot som sagt linjer. Inte heller där är det meningen att upphandling skall ske varje kvartal. Däremot skall utövarna ha rätt att ändra tidtabellen varje kvartal och i enstaka fall kommer det naturligtvis uppstå en situation där någon operatör "ger upp" någon linje. Finns det då ingen annan som kör, ja då får det ju bli en upphandling, eller om de som vill köra linjen inte uppnår frekvenskravet. I sådana fall kan ett nödkontrakt upprättas, på högst två år. En risk här är väl dock för "kartellbildning" på ett annat sätt än idag. Det finns ju en stor vinst i att "dela upp" linjer mellan sig och därmed garantera en skaplig vinst. Farmförallt vill man väl undvika att köra fler turer än som krävs i lågtrafik, vilket nog är lite av problemet med förslaget. Även rätt belastade linjer har ju svårt att bli vinstgivande under vissa delar av trafikeringstiden. För att återgår till Bussslink och SL, skall man ju också få undantag för linjenät i tätorter, så kanske blir det inte någon större skillnad ändå...

Staffan Sävenfjord

Vi får inte glömma att det finns mycket värdefullt i utredning som att de som har den bästa kompetensen att göra det, nämligen bussbolagen, skall få lite mer att säga till om. Jag betvivlar att det skräckscenario du räknar upp skulle bli verklighet i sådant fall.
Utredningen i sin helhet lär dock inte komma att antas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Nu ska väl SL's utredning vara färdig? Undrar när den bli officiell.