Busshvilans regniga Lännaresa..

Startat av Bussmicke, 17 november 2009, 00:09:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Lite osäker på var jag skulle lägga dessa bilder, kanske Bussnack var bättre. Flytta om ni anser det.
Om ingen protesterar så läggs Busshvilan här hädanefter..














//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne B.

Dom där två översta... Läckert!!! :)

Vad är storyn bakom dessa?

//Danne

Ulf Rådeström

Dom där översta....har det byggts något fulare i bussväg nånsin?
Alltså...de värsta är att man har design som är 20 år äldre än när bussarna byggdes...

Fredrik Mattsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 november 2009, 02:50:52 AM
Dom där översta....har det byggts något fulare i bussväg nånsin?
Alltså...de värsta är att man har design som är 20 år äldre än när bussarna byggdes...

det beror väl på när dom byggdes ;) enligt CBR står SMD 613 av 1972 års modell.

Ersa

Inte var de vackra... men nog var de väldigt amerikanska! 8)

Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 november 2009, 02:50:52 AM
Dom där översta....har det byggts något fulare i bussväg nånsin?
Alltså...de värsta är att man har design som är 20 år äldre än när bussarna byggdes...
En buss ska se ut som en buss, och min första tanke ang. bild 1 var en 3-axlig pansarvagn.
Som sagt, jänkare och bussdesign drar verkligen inte jämnt och fy för den dagen att behöva se dylika bussar rullar reguljärt på svenska vägar, då vet jag ett motiv som INTE kommer att fastna på sensorn.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svempa

 ;D Motsvarande design från 1940 talet har många av er som favoritbuss .
MVH Svempa

Björn Forslund

Smaken är som baken. Det finns ju t o m folk som gillar Volvo 240.... :P

Challenger-märket verkar ha plockats från en bil, bussarna är MCI.

Danne B.

En följdfråga (utan att ha fått svar på den första)... Går det ens att regga in bussar som dessa i Sverige?

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 17 november 2009, 11:37:29 AM
Går det ens att regga in bussar som dessa i Sverige?

SMD613 på de översta bilderna har ju bevisligen fått ett svenskt regnr, på en interrimsskylt*.
I Bilregistret står det även "Personbil", "Avregistrerad 2009-08-26" samt "Tillfällig registrering: Ja"

* Interrimsskylt = Tillfällig registreringsskylt. Röd med vita tecken. Kan användas vid tillfällig och tidsbegränsad användning i Sverige, till exempel vid import eller export av fordon. Mått: 480 x 110 mm. Källa

Danne B.

Citat från: Verspieder skrivet 17 november 2009, 11:44:06 AM
SMD613 på de översta bilderna har ju bevisligen fått ett svenskt regnr, på en interrimsskylt*.
I Bilregistret står det även "Personbil", "Avregistrerad 2009-08-26" samt "Tillfällig registrering: Ja"

* Interrimsskylt = Tillfällig registreringsskylt. Röd med vita tecken. Kan användas vid tillfällig och tidsbegränsad användning i Sverige, till exempel vid import eller export av fordon. Mått: 480 x 110 mm. Källa

Jo... Såg det... Antar att det handlar om PB klass II då?

Men... Går dom att regga som buss? Går dom att använda i yrkesmässig trafik?

//Danne

Björn Forslund

De där bussarna är ombyggda till husbilar. Den ena tror jag var med på Barkarby Wheels Nats. Den har använts av en gospelkör i USA och är inredd med små hytter.
Tror inte någon skulle få för sig att använda dem som bussar yrkesmässigt i Sverige.


Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 november 2009, 11:55:18 AM
De där bussarna är ombyggda till husbilar. Den ena tror jag var med på Barkarby Wheels Nats. Den har använts av en gospelkör i USA och är inredd med små hytter.
Tror inte någon skulle få för sig att använda dem som bussar yrkesmässigt i Sverige.

Aha! Där ser man!

Och nej, det var mest en rent hypotetisk fråga... Blev lite nyfiken med tanke på att det ju sägs vara (eller ha varit?) omöjligt att regga in Amerikanska lastbilar så man får köra dom yrkesmässigt pga avsaknad av slagprov på hytten! Men en buss lastas ju inte på samma vis så jag funderade på om dessa då gick att regga in och få godkända att rulla i yrkesmässig trafik! Eller om dom bara går att regga in som privata nöjesfordon (dock som buss, dvs med bibehållet antal platser i) alt. inte går att regga in alls annat än som PB klass II...

//Danne

Björn Forslund

Det pågår ju ombyggnad/renovering av en annan US-buss, en Eagle tror jag det är. Denna tror jag ska rulla som buss, men efter omfattande ombyggnader av bl a drivlinan. Bussens ägare brukar skriva här, kanske kan han berätta hur det går?

Det finns ju även flera engelska dubbeldäckare som rullar här i Sverige, så det är nog inte alls omöjligt att få en US-buss godkänd åtminstone för privat bruk.

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 november 2009, 12:06:57 PM
Det pågår ju ombyggnad/renovering av en annan US-buss, en Eagle tror jag det är. Denna tror jag ska rulla som buss, men efter omfattande ombyggnader av bl a drivlinan. Bussens ägare brukar skriva här, kanske kan han berätta hur det går?

Det finns ju även flera engelska dubbeldäckare som rullar här i Sverige, så det är nog inte alls omöjligt att få en US-buss godkänd åtminstone för privat bruk.

Okej! Tackar för infon! :)

//Danne