Huvudmeny

Ersätter röda linjen

Startat av Peter Erret, 11 november 2009, 19:46:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Vi måste ha missat varandra precis, när jag kollade mina bilder i kameran var de tagna mellan 14:28 och 14:39...
//Fredrik

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2009, 10:15:26 AM
Givetvis lejer man in bussar från alla operatörer när det behövs, jag antar att avtalet är likartat det som Stockholmståg har med Swebus.
så var det ju uppenbarligen inte igår, var ju en rätt sur artikel i metro om bristen på ersättningsbussar igår!

Magnus_J

som sagt.. det är beställaren som styr..
synpunkter hänvisas med varm hand till SL kundtjänst 08-600 1000

Robert Brink

Och så åter igen detta kaos vid ersättningstrafik!

Jag tror SL hellre tar smällen än att betala för det antal bussar som behövs för att få en fungerande trafik!
För även om MTR:s egna bussar(Westins) inte räcker till för ersättningstrafik på långa vägar! Det kan ju en idiot räkna ut! Så får man det som man beställer och betalar för. Även Pendeltågen drabbas ju när Swebus först och främst ska köra med egna bussar, och först beställer från tex Bussllink efter en stund! Var ju med om det på väg hem från Råsta för något år sedan! Råsta hade en massa tombussar på väg in som vanligt vid 18 tiden, men fick ingen förfrågan på att köra mellan Ulriksdal och Solna C! Vilket skulle varit bäst för kund!
Förr i tiden satt ju alltid minst 2-3 passgubbar på varje garage som snabbt plockade ut ledvagnar och drog iväg, i kombination med förare som körde på övertid, fick man relativt snabbt en bra trafik!

Men realistiskt är det nästan omöjligt att snabbt få en fungerande ersättningstrafik vid större störningar! Som Staffan skrev, en buss är ju knappt en vagn i rusningen...

//R

M224

Ett problem med tunnelbanan är att flera linjer delar på samma spår. Brakar ex ett tåg på linje 17 ihop vid Slussen så har vi en kö av tåg bakom med linje 18 samt linje 19 tåg. Helt otroligt att t-banan byggdes så från början. Samma sak gäller röda linjen, går ett tåg sönder på linje 14 vid Hornstull så står alla tåg bakom stilla. Både de till Norsborg och de till Fruängen.

Peter Rost

Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter

Peter Erret

Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 20:06:24 PM
Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter


Jag tror ärligt talat att det är så att man först kollar med sitt eget garage, sedan med övriga ingående garage i företaget, därefter så vidtages raggning av bussar från konkurerande företag (förlåt sina kollegor) och sedan övriga som har tillgång till bussar som inte är "turistare" och när inte detta räcker så kallas "turistare" in.

Niclas Wennerlid

Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 20:06:24 PM
Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter


Nej, Westinbuss har inget avtal med Gladö buss angående ersättningstrafik.

// Niclas

Peter Rost

Citat från: Peter Erret skrivet 12 november 2009, 20:35:08 PM
Jag tror ärligt talat att det är så att man först kollar med sitt eget garage, sedan med övriga ingående garage i företaget, därefter så vidtages raggning av bussar från konkurerande företag (förlåt sina kollegor) och sedan övriga som har tillgång till bussar som inte är "turistare" och när inte detta räcker så kallas "turistare" in.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 12 november 2009, 20:51:28 PM
Nej, Westinbuss har inget avtal med Gladö buss angående ersättningstrafik.

// Niclas

Då är jag med. Tack för Era svar!

/Peter

Cero

Citat från: M224 skrivet 12 november 2009, 18:32:56 PM
Ett problem med tunnelbanan är att flera linjer delar på samma spår. Brakar ex ett tåg på linje 17 ihop vid Slussen så har vi en kö av tåg bakom med linje 18 samt linje 19 tåg. Helt otroligt att t-banan byggdes så från början. Samma sak gäller röda linjen, går ett tåg sönder på linje 14 vid Hornstull så står alla tåg bakom stilla. Både de till Norsborg och de till Fruängen.

Visst är detta ett problem, men det delas med många andra tunnelbanor i världen. Däremot är Stockholms tunnelbana ganska ensam om att ha en sträcka (Slussen-T-centralen) som är gemensam för två banor av tre, dvs två tredjedelar av nätet och dessutom de två banor som transporterar överlägset mest passagerare. Med all respekt för blå linjen är den en lillebror i sammanhanget. Ponera att något händer på den gemensamma sträckan..... Då förflyttas vi raskt och om något allvarligt inträffar även långvarigt tillbaka till det tidiga 1900-talets trafiksituation i Stockholm med obefintliga spårförbindelser mellan södra och norra staden. Det tycker jag är mer allvarligt än att efterföljande tåg på samma bana drabbas om något brakar ihop.

oolicks_rNb

Och ändrades senare för ena grenen till Zinkensdamm. Antalet bussar styrs av beställningen som i detta fall är  det som kommer  tinationerna eller själva ersättningssträckan kan ju justeras under resans gång. i dagens fall var det först Liljeholmen och hornstull.






________________________
Dator Reparation system   

Omnilasse

Fördelen är väl ändå att man har några bussar från Westin som står "stand by". Det är ju därför märkligt - om tidningsuppgifterna stämmer - att det tog en timme innan de började rulla. Nu är ju MTR också ny operatör och de måste väl få några "stopp" att lära sig på. Det här bör ju också vara reglerat i MTR:s avtal med SL, och eftersom de vann på kvalité, så får man väl förutsätta att kraven är tillräckligt höga där för att ersättningstrafiken skall fungera - iaf i teorin...