F.d. Örebrobuss hos Busslink Täby

Startat av Mikael T Nilsson, 10 november 2009, 12:29:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

I ett tidigare inlägg på Bussnack listades alla Busslinkvagnar som flyttats från Örebro till SL-området under hösten. Där framgick att följande vagnar flyttats till Täby: 3152-3160 och 3227-3228.

Den enda av dessa vagnar som jag har sett i Täbytrafiken är vagn 3227. Har fler kommit i trafik? Inte heller på någon Råstalinje har jag sett till någon av de f.d. Örebrovagnar som flyttats dit under hösten.

Visar en bild på 3227 trafikerandes lokallinje 601 i Danderyd. Notera att den skiljer sig från Täbys övriga Volvo 8500 kortvagnar (4626-4631) vad gäller färgsättningen kring linjenummers och destinationskrukan i fronten. De övriga bussarna har vit maskering.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bisquit

Vilken skönhet. Läckert att få se denna vagn i sin nya kostym. En av de bästa stadsbussar som rullar på svenska vägar.. Under förutsättning att det görs ordentlig service på den och de övriga. Å att man städar och tvättar de noggrant och regelbundet..
Kommer ihåg att Busslink var duktiga på att fuska, i Örebro..

Robert Brink

CitatInte heller på någon Råstalinje har jag sett till någon av de f.d. Örebrovagnar som flyttats dit under hösten.

När jag var på Råsta och körde i fredags! Så fanns det inget från Örebro som dykt upp under hösten! Däremot rullar dom röda 33 ledvagnarna som kom från Partille ute i trafiken! Tyvärr har dessa en normal barnvagnsplats som bara rymmer 2 vagnar, annars skulle dom blåa passat bra på 179, fast dom är ju inte regional...

//R

Frippe Fribas

Råstas Örebroare är på G, men har inte hunnit riktigt ända fram till Enköpingsvägen ännu (flera står troligen kvar i Katrineholm).
Täby och Norrtälje håller på att få sina bussar levererade, tanken är att 3xx-vagnarna i Råsta och Täby skall bort så fort det går.
Jag har dock för mig att det är minst två kortvagnar från Örebro som hunnit ut i trafik i Täby, fler är på G så snart JMR blivit klara med dem...
//Fredrik

Jonas Strömblad

Ajdå, bråttom om man vill köra 3330 alltså?
/J
PS Kan man inte märka om någon vagn, exempelvis en B9S till 3330 och skicka den på skrot istället  ;D DS

Mikael T Nilsson

Citat från: bisquit skrivet 10 november 2009, 12:36:42 PM
Vilken skönhet. Läckert att få se denna vagn i sin nya kostym. En av de bästa stadsbussar som rullar på svenska vägar.. Under förutsättning att det görs ordentlig service på den och de övriga. Å att man städar och tvättar de noggrant och regelbundet..

Den blir nog väl omhändertagen i Täby :)

Citat från: Robert Brink skrivet 10 november 2009, 12:44:25 PM
När jag var på Råsta och körde i fredags! Så fanns det inget från Örebro som dykt upp under hösten! Däremot rullar dom röda 33 ledvagnarna som kom från Partille ute i trafiken! Tyvärr har dessa en normal barnvagnsplats som bara rymmer 2 vagnar, annars skulle dom blåa passat bra på 179, fast dom är ju inte regional...

//R

Tack för informationen. Vad används Råstas blå 33xx-vagnar till?

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 november 2009, 13:31:31 PM
Råstas Örebroare är på G, men har inte hunnit riktigt ända fram till Enköpingsvägen ännu (flera står troligen kvar i Katrineholm).
Täby och Norrtälje håller på att få sina bussar levererade, tanken är att 3xx-vagnarna i Råsta och Täby skall bort så fort det går.
Jag har dock för mig att det är minst två kortvagnar från Örebro som hunnit ut i trafik i Täby, fler är på G så snart JMR blivit klara med dem...
//Fredrik

Tack för uppgifterna! Vet du förresten om Busslink 4612 har flyttats från Råsta till Täby eller Norrtälje. Den kom körandes på E18 mellan Mörby C och Danderyds sjh förra veckan och körde av vid Danderyds sjh.

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 november 2009, 13:35:40 PM
Ajdå, bråttom om man vill köra 3330 alltså?
/J
PS Kan man inte märka om någon vagn, exempelvis en B9S till 3330 och skicka den på skrot istället  ;D DS

3330 är väl det högsta numret av dessa 33xx-vagnar? Har för mig att det är f.d. Swebus 4139. Den var en vanlig syn på ersättningstrafiken på RB mellan Danderyds sjh och Mörby stn i somras.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 10 november 2009, 12:36:42 PM

Möjligtvis att åka. Tror ytterst få som kört dom håller med.

Robert Brink

CitatTack för informationen. Vad används Råstas blå 33xx-vagnar till?

Det har väl stått i en tidigare tråd, att dom ev skulle förstärkt innerstadens blåbussar(4:an)!
Men såg en idag som rullade på 517, där ska det väl absolut inte gå en blå???

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 10 november 2009, 18:46:44 PM
Det har väl stått i en tidigare tråd, att dom ev skulle förstärkt innerstadens blåbussar(4:an)!
Men såg en idag som rullade på 517, där ska det väl absolut inte gå en blå???

//R

Hej,

Det hade jag missat och jag har inte hunnit se någon 33xx-vagn på 4:an än. Kommer inte Råsta att behålla de blå 33xx-vagnarna om de fortsättningsvis behövs som förstärkning på 4:an?

Intressant att det gick blåbuss på 517. Men det händer ju ibland. Bifogar en bild på Råstalinje 526 med blåbuss (reprisbild).
Vänliga hälsningar,

Mikael

M67:an

Citat från: buskörare skrivet 10 november 2009, 16:08:52 PM

En av dessa bussar skenade en liten bit vid Järntorget i Örebro. Tursamt nog hade jag hunnit på i mittdörren. Men en dam i framdörren höll på att ramla av bussen. Annars gillade jag dessa bussar.

Mina senaste favoriter i Örebro som föll mig i smaken var 3100, 3101, 9100 och 9101 av typ Scania MaxCi men de hamnade i Norrköping och senare i Stockholm :P

Nico

Citat från: Norrortsmicke skrivet 10 november 2009, 15:43:36 PMTack för informationen. Vad används Råstas blå 33xx-vagnar till?

De rullar någon enstaka tur på 178:an. På 179 får de inte rulla då de som sagt inte har regionalstandard vilket troligen i sig troligen inte är helt nödvändigt, men så är det specat enligt SL.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 10 november 2009, 15:43:36 PMVet du förresten om Busslink 4612 har flyttats från Råsta till Täby eller Norrtälje. Den kom körandes på E18 mellan Mörby C och Danderyds sjh förra veckan och körde av vid Danderyds sjh.

4612 samt 4613 är flexvagnar (Busslink Flex 5 och Flex 6) som tillhör Råsta. Normalt brukar Flex 5 täcka mot Sollentuna och Kista medan Flex 6 täcker mot Solna och Danderyd. I vissa fall så kan de även hittas på Täbyomlopp om behov uppstår.

Citat från: buskörare skrivet 10 november 2009, 16:08:52 PM

Beror nog lite på vad man är van vid samt tycke och smak i stort. Själv föredrar jag klart denna vagntyp framför en orkeslös Scania Omni-etanol och även framför dieslarna. Däremot slår inte B7R-varianten de B12B som fanns på Råsta under Veoliatiden. Visserligen lirade inte bromsar och växellåda ihop helt bra, men de var ändå mycket sköna att köra och med bra skjuts.

Citat från: Robert Brink skrivet 10 november 2009, 18:46:44 PM
Men såg en idag som rullade på 517, där ska det väl absolut inte gå en blå ???

Självklart inte, men ibland sker olycksfall i arbetet. Tror att en miss som inträffade var att man inte kommunicerat färgerna så bra i början vilket ledde till att man vid något enstaka fall (då man inte kände till bussarna på individnivå) råkade sätta ut blått på rött.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Råsta har enligt uppgift fått dispens för två 33xx-vagnar som nu får köras på 179:an, men bara på vissa avgångar som jag förstått det.
Dispensen är nämligen knuten till två individer och två omlopp, så det är väldigt noga specificerat från SLs sida.

33xx-vagnarna har gjort sitt i innerstaden då tunnelbanans blå linje rullar som den skall igen.
Problemet för Råsta nu verkar vara att man generellt har för få tillgängliga bussar för att klara trafikdagen, men ett överskott på blå 33xx-vagnar som inte får användas på 179:an.
Således kan man ju tänka sig att man kör blått på 517 hellre än att ställa turen och betala viten för det (vite för fel vagntyp är sannolikt lägre än vite för inställd tur).
//Fredrik

buskörare

Citat från: Nico skrivet 10 november 2009, 22:32:31 PM
Beror nog lite på vad man är van vid samt tycke och smak i stort. Själv föredrar jag klart denna vagntyp framför en orkeslös Scania Omni-etanol och även framför dieslarna. Däremot slår inte B7R-varianten de B12B som fanns på Råsta under Veoliatiden. Visserligen lirade inte bromsar och växellåda ihop helt bra, men de var ändå mycket sköna att köra och med bra skjuts.

Jag hade aldrig kört en etanolare när jag körde dessa. Visst är dom pigga framåt, men Volvos bromsar är inte speciellt trevliga alla gånger och en stadsbuss utan dörrautomatik är inte heller bra. Framförallt inte när dörrarna krånglade dagligen med en kraftig summer som följd. Det sista ett Volvofenomen som vi hade på i princip alla nyare Volvovagnar i Örebro. Sen var fjädringen för mjuk för min smak, det var ett j*kla gungande när man körde korta linjer med mycket svängar. Men på linjer i högre hastigheter (mycket 70 km/h t.ex) och utan många stopp är dom säkert drömbussar.
Nej, jag föredrar Scaniabussar. Nu senaste åren verkar dock Scania ha glömt bort hur man gör välfungerande växellådor vilket är ett kraftigt störningsmoment.

Mikael T Nilsson

Tack för alla kompletterande uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

I Råsta stod idag: 3301, 3306, 3307, 3308, 3310 och 3314 parkerade bredvid varandra. Inte exakt i denna ordningsföljd, utan istället snyggt sorterat så varannan var röd och varannan blå.