Merca/Neoplan(fd Sture Jonsson, Vallåkra)

Startat av Greger Larsson, 31 oktober 2009, 21:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

GLJ405(M835) M-B LPO608 -67 med Neoplankaross




Stina

Det var kul att se den lilla bussen igen! Det är nog 40 år sen jag såg den sist.
Men det är ingen Neoplan kaross, historien var att det fanns två bröder Auwärter som byggde busskarosser. Denna ska vara byggd av brodern som inte byggde Neoplanerna.
Kan Neoplanbrodern heta "Gottlob" och den andra "Ernst"?

Stina

Greger Larsson

Aha, det handlar alltså om en EA-kaross! (=Ernst Auwärter). Om man tittar framför vänstra bakhjulet så sitter det något slags emblem där, ska se om det går att förstora upp.
Annars har ju karossen slående likheter med Neoplan N6 ur "Hamburg"-generationen http://cdn.fotocommunity.com/photos/5070999.jpg bl a takkonstruktionen och de trekantiga takfönstren längsta fram på sidorna.

/GL

Stina

Den här var ju en kopia i miniformat på de "riktiga" Neoplanerna, jag fick för mig att den här brodern inte byggde turistbussari normala fall och därför "lånat" design och delar av broderns företag.
Om så var fallet vet jag inte, jag var inte så gammal då och de uppgifterna jag fick ta del av var ju även de hörsägen.
Även om alla fönster ser likadana ut som på originalneoplaner var dessa betydligt lägre, jag tror att alla Neoplaner hade samma mått på fönstren.
Inredningen var samma som i Neoplanerna men den här var smalare så jag har för mig att det bara fanns tre stolar i bredd.

Stina.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2009, 10:27:02 AM
Aha, det handlar alltså om en EA-kaross! (=Ernst Auwärter). Om man tittar framför vänstra bakhjulet så sitter det något slags emblem där, ska se om det går att förstora upp.
Annars har ju karossen slående likheter med Neoplan N6 ur "Hamburg"-generationen http://cdn.fotocommunity.com/photos/5070999.jpg bl a takkonstruktionen och de trekantiga takfönstren längsta fram på sidorna.

/GL

Det ser ut som det emblem som Ernst Auwärter använde vid den här tiden, ja. Men visst för karossformen tankarna till Gottlob, alltså Neoplan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Det här är en märklig skapelse. Jag gissar att den kan vara så unik att den bara finns tillverkad i några enstaka exemplar.

År 1961 presenterade Gottlob Auwärter sin Neoplan Hamburg-buss, vilken först kom i utförandet NH8 och strax därefter som NH12 och NH14. Sedan följde NH9, NH16 och NH10.

År 1966 togs minstingen NF6 fram, men den skiljde sig från de övriga modellerna genom att ha varken självbärande kaross, luftfjädring eller delad framaxel. I stället var den byggd på ett ramchassi från FIAT. Vad jag känner till blev bara ett enda exemplar byggt av denna buss.

Det skulle dröja till 1969 innan ND6 presenterades, vilken var en äkta Neoplan Hamburg med självbärande kaross, luftfjädring och delad framaxel.

Karossen på ovannämnad Mercedes-buss (GLJ405) från 1967 har så starka likheter med NF6 att jag misstänker att brodern Ernst Auwärter, som enbart byggde karosser på främmande chassier, fick rättigheter att använda denna karosstyp fram till dess att ND6 presenterades.

Jag har aldrig sett denna kombination Neoplan/Mercedes LPO tidigare och heller aldrig hört talas om att bröderna Gottlob och Ernst Auwärter skulle ha haft samarbete på detta sätt, men det känns som om denna buss är beviset för att det trots allt fanns ett samarbete.