Fullt igen på linje 100

Startat av Bernt Talbrant, 18 augusti 2007, 15:10:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I dagens pappersupplaga av Borås Tidning kan man återigen läsa om att det varit mer än fullt på en avgång från Göteborg på linje 100. Det gällde en avgång i torsdagskväll. Man frågade en representant från Västtrafik varför det blev så igen när man lovat att ha förstärkningsbussar tillgängliga. Svaret blev att förstärkningsbussen hade fått användas vid en avgång en halvtimma tidigare. Denna kommentar förvånar mig då det inte precis är halvtimmestrafik på linjen på kvällarna. Själv åkte jag hem med 19.30-avgången och då körde man två bussar. Sedan går det ingen förrän 21.35 och därefter den sista 00.15. Den enda förklaringen jag kan se är att man fått sätta in den på en annan linje som Veolia kör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2007, 15:10:52 PM
Den enda förklaringen jag kan se är att man fått sätta in den på en annan linje som Veolia kör.

Det är tänkbart men i så fall ett avtalssbrott gentemot SJ.
Den allra troligaste förklaringen är väl dock att det inte funnits någon förstärkningsbuss och den enda man har kunnat få tag i behövdes till en körning på Lila Express lite tidigare.
Dessutom kan vi se Västtrafiks informationsansvarige hävdar att det finns platsgaranti på tågen. Häpp! Kanske i så fall borde berättas för SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Gissningsvis landets mest utskällda busslinje va?

/Fredde

Ersa

Dock verkar det ju finnas kundunderlag, så biljettintäkter saknas ju inte direkt.  :)

Bussgubben

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2007, 15:10:52 PM
I dagens pappersupplaga av Borås Tidning kan man återigen läsa om att det varit mer än fullt på en avgång från Göteborg på linje 100. Det gällde en avgång i torsdagskväll. Man frågade en representant från Västtrafik varför det blev så igen när man lovat att ha förstärkningsbussar tillgängliga. Svaret blev att förstärkningsbussen hade fått användas vid en avgång en halvtimma tidigare. Denna kommentar förvånar mig då det inte precis är halvtimmestrafik på linjen på kvällarna. Själv åkte jag hem med 19.30-avgången och då körde man två bussar. Sedan går det ingen förrän 21.35 och därefter den sista 00.15. Den enda förklaringen jag kan se är att man fått sätta in den på en annan linje som Veolia kör.

Hmmm. Använde Veolia den på 513 eller på 242 Lilla Varholmen då?

Johnny

Citat från: Fredde_J skrivet 18 augusti 2007, 16:27:52 PM
Gissningsvis landets mest utskällda busslinje va?

/Fredde

Nja, den får ju mycket uppmärksamhet här eftersom herrarna Sävenfjord och Talbrant har örnkoll på den. Men om den är landets mest utskällda vet jag inte.
8)

Peter Elmheden

Jag är inte direkt insatt på den sidan av Sverige.
Kan det ha varit så att det verkligen var så mycket folk att de bestämde sig för
att köra en (extra)buss 30min tidigare?

Bernt Talbrant

Citat från: Peter Elmheden skrivet 20 augusti 2007, 21:29:27 PM
Jag är inte direkt insatt på den sidan av Sverige.
Kan det ha varit så att det verkligen var så mycket folk att de bestämde sig för
att köra en (extra)buss 30min tidigare?

Visserligen brukar de vana resenärerna vara på plats i god tid för att säkert komma med men att man skulle bestämma sig för att köra en extrabuss en halvtimma i förväg verkar inte troligt.

Jag kan ju nämna att jag ikväll skulle åka hem med 100-avgången kl 19.30 från Göteborg. Det var skyltat Borås via Bollebygd på hpl 38 och extrabuss Borås på hpl 39. Jag väntade på extrabussen till det var 2 minuter kvar till avgång, då gick jag till den ordinarie bussen istället eftersom jag inte ville riskera att vänta 2 timmar på nästa förbindelse. Dock var det en ganska lång rad väntande kvar när min buss gav sig iväg. Föraren på den hade ingen aning om ifall det skulle komma någon extrabuss eller inte. Och hur det gick vet jag inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 20 augusti 2007, 21:13:47 PM

Nja, den får ju mycket uppmärksamhet här eftersom herrarna Sävenfjord och Talbrant har örnkoll på den. Men om den är landets mest utskällda vet jag inte.
8)

Jodå. Redan av mitt skällande torde den ha blivit mest utskälld. Och så har vi ju Bernt, som kanske inte skäller utan snarare rapporterar. För att inte tala om redaktörerna Wasén och Brink i Borås Tidning. Det är väl bara att hoppas att det blir bättre nu när Hallgrens tar över en större bit av körningarna.
Under de båda eftermiddagstimmar som jag bevakade linjen i dag var det dock inga problem, som framgår av särskilt inlägg. Det var gott om plats i alla avgångar och ingen buss var nämnvärt försenad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2007, 21:54:26 PM
Jodå. Redan av mitt skällande torde den ha blivit mest utskälld.

Det har jag inte uppfattat som skäll. Bara som konstruktiv kritik  ;) Kloka beslutsfattare har därför beslutat om fler turer på linjen.  8)

Bernt Talbrant

Citat från: Johnny skrivet 21 augusti 2007, 12:02:54 PM

Det har jag inte uppfattat som skäll. Bara som konstruktiv kritik  ;) Kloka beslutsfattare har därför beslutat om fler turer på linjen.  8)

Tja, kanske det - men den avgången som fanns från Göteborg runt 20.30 försvann vid tidtabellsskiftet i juni. Nu är det drygt 2 timmar mellan två förbindelser på kvällen: 19.30 > 21.35.  >:(

S Svensson

VL,Göteborg har ingen reserv längre i Göteborg för linje 97/100.I våras gick VL 210 som reserv och i somras användes på eftermiddagarna 212 (går Gbg-Kinna-Gbg med spetsvändning i Kinna kl 8 ca).
SJ linjenr är 97 och Västtrafik linje 100 för de som letar efter tidtabellen i någon publikation.

I övrigt idag så havererade GSAB 227 så olyckligt i kväll över en blomsterlåda på hpl närmast tornet så att brandkåren fick komma att hjälpa loss (ca 21.45).

VL använde fö sin buss 219 ffg i dag. Kom i går men havererade redan och lagades med nytt lager.
SSn

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 22 augusti 2007, 23:23:30 PM
VL,Göteborg har ingen reserv längre i Göteborg för linje 97/100.I våras gick VL 210 som reserv och i somras användes på eftermiddagarna 212 (går Gbg-Kinna-Gbg med spetsvändning i Kinna kl 8 ca).
SJ linjenr är 97 och Västtrafik linje 100 för de som letar efter tidtabellen i någon publikation.

I övrigt idag så havererade GSAB 227 så olyckligt i kväll över en blomsterlåda på hpl närmast tornet så att brandkåren fick komma att hjälpa loss (ca 21.45).

VL använde fö sin buss 219 ffg i dag. Kom i går men havererade redan och lagades med nytt lager.
SSn

Var inte det under den tid som tågen inte gick som de skulle p g a arbetena med Midjan vid Göteborg C som VL hade en reserv för 100 i Göteborg? I Borås fanns ju en av Hallgrens Setror som reserv under samma tid.

Det pågår ju en del arbeten på NET, igårkväll fick t ex 100 kl 19.30 gå från hpl 35 då det stod arbetsmaskiner på 37 och 38. Imorse blev en flygbuss nästan instängd på sin hållplats p g a en illa parkerad och övergiven maskin och för att komma ut backade han lite väl långt - det knakade betänkligt i järnstaketet med grinden för bussförare ut mot hotellet m m när han backade emot.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 augusti 2007, 23:57:41 PM
Var inte det under den tid som tågen inte gick som de skulle p g a arbetena med Midjan vid Göteborg C som VL hade en reserv för 100 i Göteborg? I Borås fanns ju en av Hallgrens Setror som reserv under samma tid.

Jovisst var det just så.
Beträffande linjenummer så har tågen Borås-Göteborg nummer 97 (samma som tabellnumret i Tågtider för övrigt) och bussarna nummer 100 (även om dessa också annonseras i tabell 97).