Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 18:56:02 PM
Varför skulle inte tätortsbussarna i Härnösand kunna få den nya lackeringen då?

Tja, därför att de redan idag har Din-Tur-loggan som mest framträdande, säkert ett avtal gjort med både Din Tur/Härnösands stad

RoggaBoy

Citat från: virtual1 skrivet 02 november 2009, 22:24:01 PM
Tja, därför att de redan idag har Din-Tur-loggan som mest framträdande, säkert ett avtal gjort med både Din Tur/Härnösands stad

Jo, nog fan är DinTur-loggan stor, men tänkte på om de just var ett krav från Länstrafiken eller om dom bara klistrade på den för att inte bli helt vita bussar?

Jacob

För mig låter detta som ett skämt. Swebus har funnits hela min livstid och det är väl det största bussbolaget i sverige? Swebus har på vissa ställen rätt sunkiga bussar men för mig var det lite av swebus identitet. När swebus försvinner försvinner en del av bussvärlden. Jag kommer fortsätta säga swebus. Swebus har alltid varit mäktigast.  >:( :( :'( :'(

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jajje skrivet 03 november 2009, 21:25:51 PM
För mig låter detta som ett skämt. Swebus har funnits hela min livstid och det är väl det största bussbolaget i sverige? Swebus har på vissa ställen rätt sunkiga bussar men för mig var det lite av swebus identitet. När swebus försvinner försvinner en del av bussvärlden. Jag kommer fortsätta säga swebus. Swebus har alltid varit mäktigast.  >:( :( :'( :'(

Visst är Swebus ett inarbetat varumärke, men det var trots allt så sent som kring 1990 som Swebus bildades av olika samgåenden och övertaganden. Namnet Swebus är ju egentligen samlingsnamnet på statlig verksamhet för SJ Buss, GDG, Wasatrafik, Postens Diligenstrafik m.fl, och trots att det är ett mycket bra varumärke i Sverige passar det ju inte helt perfekt in i Concordias internationella verksamhet.

Att namnet Swebus ersätts med det nya namnet på ägarkoncernen är lika naturligt som när Linjebuss blev Connex och därefter Veolia, och det vande vi ju oss med efter ett tag. Visst kan 20 år kännas som en lång tid för de som inte upplevt tiden före 1990, men drar man dessutom ut den svenska bussens historia från 1920-talet fram till 2010 är ju de senaste 20 åren en rätt liten del av helheten. :)

Jag tror vi vänjer oss med Nobina. Speciellt nu när Swebus Express får ta över hela det gamla varumärket vid sidan av Nobina.

Göran B

Citat från: Jajje skrivet 03 november 2009, 21:25:51 PM
För mig låter detta som ett skämt. Swebus har funnits hela min livstid och det är väl det största bussbolaget i sverige? Swebus har på vissa ställen rätt sunkiga bussar men för mig var det lite av swebus identitet. När swebus försvinner försvinner en del av bussvärlden. Jag kommer fortsätta säga swebus. Swebus har alltid varit mäktigast.  >:( :( :'( :'(

//Jajje

Hur många av de som åker med Swebus varje dag vet att de åker med Swebus? Ytterst få.
Det är så gott som bara branschfolk (i vid bemärkelse - inklusive bussintresserade) som håller reda på vilka bussbolag som kör för trafikhuvudmännen. Man åker ju inte med Swebus - man åker med SL, Karlstadbuss, Värmlandstrafik eller vilket bolag det nu är som utfärdar biljetten, skyltar hållplatsen och ger ut tidtabellen. Det hade varit en helt annan femma om Swebus Express hade bytt namn - det är ett varumärke som är inarbetat hos allmänheten.




RoggaBoy

Buss 4580 i Umeå brukar ha plastpåsar där det står Swebus Express på, i brist på annat och i morse såg jag en vitlackad Swebus i Umeå där alla Swebus-dekaler är borta, så de blir nog den första med den nya dekalen, för varför skulle man ta bort Swebus på en buss och låta de vara så. Hann inte se vad bussen har för nummer, men har jag tur ser jag den imorgon bitti med.

Möllers

#97
Om swebus express trodde jag aldrig dom skulle döpa om det kom som en liten coach ifrån mig jaha nu ska dom heta Nobina istellet för swebus express har inga kommertarer till det namnet.
Så ska dom lacka om bussarna med som dom gjorde med GoByBuss varför inte trött på swebus express färgen endån.
Sen tänker man på Swebus bara undra ner dom ska döpa om dom då detta gäller bara swebus express va inte swebus.
Men det förvånar mig inte om dom gör det döper dom till Nobiana eller nåt  :P
Ser bara på veolia dom har haft 3 namn där redan swebus har klarat sig.
Linjebuss-Connex-Veolia bästa namnet var linjebuss lite favorit namn är det linjebuss  :)
Fick en liten ide kan var vi göra ny lack till Nobina sen skicka till Nobina sidan kanske dom väljer en lack ifrån oss det skulle vara coolt.

Möllers

Hittade en snygg lack bara färgen kunde dom ängra ta bort gråa färgen till nåt annat färg bara annas var den rätt snygg denna skulle passa bra till nobina sen kunde det stå Nobina på Delta namnet bara  ;D


http://www.bayareabuses.net/delta_bus.jpg

Ersa

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 november 2009, 23:02:02 PM
Om swebus express trodde jag aldrig dom skulle döpa om det kom som en liten coach ifrån mig jaha nu ska dom heta Nobina istellet för swebus express har inga kommertarer till det namnet.
Så ska dom lacka om bussarna med som dom gjorde med GoByBuss varför inte trött på swebus express färgen endån.
Sen tänker man på Swebus bara undra ner dom ska döpa om dom då detta gäller bara swebus express va inte swebus.
Men det förvånar mig inte om dom gör det döper dom till Nobiana eller nåt  :P
Ser bara på veolia dom har haft 3 namn där redan swebus har klarat sig.
Linjebuss-Connex-Veolia bästa namnet var linjebuss lite favorit namn är det linjebuss  :)
Fick en liten ide kan var vi göra ny lack till Nobina sen skicka till Nobina sidan kanske dom väljer en lack ifrån oss det skulle vara coolt.

Swebus Express ska varken byta namn eller bussfärger. Det är Swebus AB och Concordia Bus som byter namn.
Nobina kommer från latinets Nobis, som betyder 'oss'
Nobinas egna firmafärger är sedan länge bestämda. Får man tro informationsmaterialet verkar det bli vita bussar med en limegrön rand. Men firmalackerade bussar i upphandlad linjetrafik är ju bara aktuella i Västernorrland och delar av Västerbotten idag.

Fast allt detta har ju redan kommit fram tidigare i flera inlägg i denna tråd...

Knut

Da er nettsiden til Concordia i Norge borte. Gir direkte overgang til SweX. det samme gjorde et søk på www.nobina.no ikveld
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

virtual1

Citat från: Knut skrivet 30 november 2009, 22:01:38 PM
Da er nettsiden til Concordia i Norge borte. Gir direkte overgang til SweX. det samme gjorde et søk på www.nobina.no ikveld

Eller www.nobina.fi eller www.nobina.se med - ganska konstigt egentligen då Swebus Express _inte_ ska byta namn till Nobina...

RoggaBoy

Citat från: virtual1 skrivet 30 november 2009, 22:44:34 PM
Eller www.nobina.fi eller www.nobina.se med - ganska konstigt egentligen då Swebus Express _inte_ ska byta namn till Nobina...

Nä, dom pekar om nobina till SweEx under tiden dom håller på att fixa till nobina till imorgon.

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 30 november 2009, 22:44:34 PM
Eller www.nobina.fi eller www.nobina.se med - ganska konstigt egentligen då Swebus Express _inte_ ska byta namn till Nobina...

Men det är ju inte alls konstigt.
Swebus Express och Swebus AB har ju varit två helt skilda saker egentligen. Den ena kör expressbusstrafik och den andra upphandlad kollektivtrafik för länshuvudmän.

Swebus har aldrig varit något som slagit igenom på "folk" som åker vanliga linjevagnar...dom har väl ingen aning om vem det är som kör i Halland, Stockholm eller i Ale....däremot är ju Swebus-namnet helt klart förknippat med Swebus Express - varför man antagligen inte vill ändra det i nuläget då det är ett väldigt starkt och känt varumärke.

Därmed innebär det inte automatiskt tankar på försäljning bara för att det inte byter namn till Nobina som en del verkar tro...

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 december 2009, 11:25:46 AM
Men det är ju inte alls konstigt.
Swebus Express och Swebus AB har ju varit två helt skilda saker egentligen. Den ena kör expressbusstrafik och den andra upphandlad kollektivtrafik för länshuvudmän.



Precis! - Varför valde man då att peka om nobina.se/fi/no till den del som INTE har med Nobina att göra på det sättet numer????