Huvudmeny

Nya bussar på bild.

Startat av Möllers, 28 oktober 2009, 18:15:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


fontheking5

Fina bilder Möller :) Alltid lika roligt att se dina bilder

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 28 oktober 2009, 18:15:58 PM




Är dessa två bussar på väg att säljas utomlands? De ser nästan misstänkta ut med tanke på att de blivit av med all märkning på utsidan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

stora mellösa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:32:53 PM
Är dessa två bussar på väg att säljas utomlands? De ser nästan misstänkta ut med tanke på att de blivit av med all märkning på utsidan

den vita bussen har varit uppe i en tråd förut om lite turistbussar på bild den går från väst sverige ner till Heligenhafen med folk som köper billig Vodka på Aldi samt besöker kalles. Den kör ofta i sällskap med en fd ramnäs buss som det står A & E Tors på som har släp med sig. Det är rejält de handlar kan jag tala om då jag själv bevittnat det.


Niklas Bygdestam

Citat från: stora mellösa skrivet 28 oktober 2009, 18:34:44 PM
den vita bussen har varit uppe i en tråd förut om lite turistbussar på bild den går från väst sverige ner till Heligenhafen med folk som köper billig Vodka på Aldi samt besöker kalles. Den kör ofta i sällskap med en fd ramnäs buss som det står A & E Tors på som har släp med sig. Det är rejält de handlar kan jag tala om då jag själv bevittnat det.



Kan även den blå-vita bussen vara ute på liknande resa?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

stora mellösa

#5
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:36:17 PM
Kan även den blå-vita bussen vara ute på liknande resa?

troligen är den det med tanke  på släpet

ägare till den blåa bussen är A & E tors som de skriver på sin andra buss

den vita bussen ägs av Kungsbacka Buss

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29163.0  här är tråden om den bussen och a& Es andra buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: stora mellösa skrivet 28 oktober 2009, 18:37:45 PM
troligen är den det med tanke  på släpet

ägare till den blåa bussen är A & E tors som de skriver på sin andra buss

den vita bussen ägs av Kungsbacka Buss

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29163.0  här är tråden om den bussen och a& Es andra buss

Den blå-vita bussen är fd KE's Bussar 323. Färgen är Scandoramas.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 18:54:50 PM
Den blå-vita bussen är fd KE's Bussar 323. Färgen är Scandoramas.


Används den fortfarande på Scanorama? Inte när bilden togs alltså utan kanske under somrarna och att de då lägger tillbaks texten Scandorama igen? Eller är bussen lite för gammal för Scandorama?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 19:18:01 PM
Används den fortfarande på Scanorama? Inte när bilden togs alltså utan kanske under somrarna och att de då lägger tillbaks texten Scandorama igen? Eller är bussen lite för gammal för Scandorama?

   När KEs hade bussen så gick den för Scandorama på heltid där av lacken. Det nu varande företaget som äger bussen skulle jag noig tro att Scandorama inte vill befatta sig med. Det pga att dessa bussar nämns i tidigare inlägg körs på pendeltrafik mellan västsverige och inköps ställena nere i Tyskland där det bunkras upp en hel del.

    //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 oktober 2009, 19:32:53 PM
   När KEs hade bussen så gick den för Scandorama på heltid där av lacken. Det nu varande företaget som äger bussen skulle jag noig tro att Scandorama inte vill befatta sig med. Det pga att dessa bussar nämns i tidigare inlägg körs på pendeltrafik mellan västsverige och inköps ställena nere i Tyskland där det bunkras upp en hel del.

    //Niclas

Nja, knappast på heltid. Under vinterperioden hade den knappast körningar för Scandorama utan användes i den vanliga beställningstrafiken. Dessutom vill jag minnas att KE's behöll den några år efter det den slutat gå för Scandorama. De brukar ha ett treårskrav för sina bussar som går på säsongsavtal i Europa.
I dag är bussen definitivt för gammal för att få köra för Scandorama, som naturligtvis inte heller vill förknippas med dessa inköpsresor till Tyskland där ransoner och sådant inte brukar vara något som bekymrar bussägarna.  Men Stefans Buss, som syns på en av bilderna, hade faktiskt en buss som var märkt Ölvemarks (efter ganska få körningar för dem) som figurerade i mindre hedrande sammanhang i samband med en sådan inköpsresa. Bengt Ölvemark var inte glad...

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 20:19:22 PM
Nja, knappast på heltid. Under vinterperioden hade den knappast körningar för Scandorama utan användes i den vanliga beställningstrafiken. Dessutom vill jag minnas att KE's behöll den några år efter det den slutat gå för Scandorama. De brukar ha ett treårskrav för sina bussar som går på säsongsavtal i Europa.
I dag är bussen definitivt för gammal för att få köra för Scandorama, som naturligtvis inte heller vill förknippas med dessa inköpsresor till Tyskland där ransoner och sådant inte brukar vara något som bekymrar bussägarna.  Men Stefans Buss, som syns på en av bilderna, hade faktiskt en buss som var märkt Ölvemarks (efter ganska få körningar för dem) som figurerade i mindre hedrande sammanhang i samband med en sådan inköpsresa. Bengt Ölvemark var inte glad...


Har Ölvemarks och Scandorama någon maximal ålder på hur gammal bussen får vara för att användas i deras trafik? Hur gammal får i sådana fall en buss hos Ölvemarks och Scandorama vara maximalt i sådana fall?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 21:32:13 PM
Har Ölvemarks och Scandorama någon maximal ålder på hur gammal bussen får vara för att användas i deras trafik? Hur gammal får i sådana fall en buss hos Ölvemarks och Scandorama vara maximalt i sådana fall?

Scandorama har tidigare haft ett krav på att de bussar som skall få kontrakt hela säsongen är högst tre år gamla. Äldre bussar har dock accepterats för de bussar som bara haft ett par avgångar under säsongen.
Vilka krav Ölvemarks har eller har haft känner jag inte till. Men i varje fall har de inte kört med nio år gamla bussar.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 21:32:13 PM
Har Ölvemarks och Scandorama någon maximal ålder på hur gammal bussen får vara för att användas i deras trafik? Hur gammal får i sådana fall en buss hos Ölvemarks och Scandorama vara maximalt i sådana fall?

  Om du tar och läser ett svar ordenltigt så kommer du nog att hitta det svar på din fråga. Staffan skrev att Scandorama har 3-års krav på dom bussar som kör för dom.

  Detta krav vill jag minnas att även vi hade på våra bussar på GUB när vi en gång i tiden körde för Scandorama.

  //Niclas

Cyklisten

3 år låter ju extremt överdrivet eller? Det finns ju t.o.m linjebussar som fortfarande är gnaska fräsha efter att de gått 12 år hos någon länshuvudman men måste bort. Kan turistbussen bli mer sliten på 3 år än en linjevagn? Tror inte det själv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 29 oktober 2009, 01:09:35 AM
3 år låter ju extremt överdrivet eller? Det finns ju t.o.m linjebussar som fortfarande är gnaska fräsha efter att de gått 12 år hos någon länshuvudman men måste bort. Kan turistbussen bli mer sliten på 3 år än en linjevagn? Tror inte det själv.

Det beror ju helt på hur man skötte bussen. Men en buss som skulle gå vecka efter vecka på körningar ute i Europa i mer än ett halvår och bara underhållas natten mellan lördag och söndag måste naturligtvis vara fräsch.
Förr i tiden var ju nya bussar också närmast en garant för att bussen skulle fungera utan mankemang. Så är det tyvärr inte i dag.