Linjetrafik under 50km

Startat av RoTe, 24 oktober 2009, 01:30:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: Lulebjörnen skrivet 25 oktober 2009, 23:49:35 PM
Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.

Men jösses, så du menar att jag ska ha två blad per dag? Ett jag ritar själv och ett i skrivaren? Snacka om jobbigt!

lil-sis

Citat från: Lulebjörnen skrivet 25 oktober 2009, 23:49:35 PM
Då är det nog en bättre idé att fylla i ett blad med namn och datum och allt som hör till och manuellt ange tiderna utan att sätta i bladet i färdskrivaren. Det bör vara mera juridiskt hållbart.

Kanske en fråga att ställa direkt till Tunggruppen?

RoTe

Jahopp...

Det ligger till som så att vi har en tjänst som är olaglig på mitt företag och alla ansvariga skyller ifrån sig. Det senaste budet var att jag skulle prata med listombudet på min depå, vilket jag gjorde för några veckor sedan. Han hävdar dock att tjänsten är laglig då den inte innehåller någon EU körning alls trots att den gör det. Han hade sitt eget regelverk.

Idag hade jag med mig lagtexten som säger hur linjelängd räknas ut. Den dömde han ut som felaktig. Hans version är den rätta och den är att så länge linjerna ryms inom en radie av 50km från depån är dom undantagna.

Hur FAN gör man? Människan godtar inte skriven lagtext och alla andra bara hänvisar runt mig och vi sitter varje dag och kör över 4h30m utan rast!

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2009, 22:27:55 PM
Linjens längd räknas som tillryggalagd vägsträcka. Linjens längd räknas mellan första och sista hållplats. För ringlinje räknas hela sträckan från utgångspunkten och tillbaka till utgångspunkten. Om samma linjenummer har varierande körsträcka för olika turer, räknas linjelängden för den längsta körsträckan som linjens längd.Byte av chaufför och/eller längre uppehåll räknas inte som att ny linje påbörjas. (Källa: Svea Hovrätt dom B 1358-96 av den 02 febr. 1999, ECJ nr: C-47/97 E. Clark & Sons med flera och nr C-387/96 Anders Sjöberg.)

Ja den texten fick han framför sig på papper, med fetstil och understrykning. Det hjälpte inte!

lil-sis

Facket? Kan inte de göra något?

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2009, 23:13:25 PM
Jaha ja ;D

Ja, det är den texten som gäller, allt annat är egna konstruktioner och tolkningar, risken för kontroll ska ju inte överdrivas men vid en olycka kommer detta garanteras att nagelfaras

Risken för kontroll är ganska stor då Tierp råkade ut för storkoll av färdskrivarblad, polisen hämtade alla förares blad ett år tillbaka i tiden! Detta är dock inte Tierpdepån men samma trafikområde... Därför har inte jag lust att sitta och köra över 4h30m...

Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 15:45:43 PM
Facket? Kan inte de göra något?

Jag är inte med i facket, därför kräver jag inte deras hjälp.

lil-sis

Man kan be om hjälp ändå.

Någon av de som kör tjänsten kanske är med?

RoTe

Citat från: lil-sis skrivet 06 november 2009, 17:00:08 PM
Man kan be om hjälp ändå.

Någon av de som kör tjänsten kanske är med?

Med tanke på att dom kört den tjänsten ända sedan hösten 2008 så tror jag inte dom tänker göra det... Ingen verkar vilja göra någonting faktiskt.

lil-sis

Känns typiskt gubbigt, gnäll men ingen action  :P

Lulebjörnen

Citat från: RoTe skrivet 06 november 2009, 15:59:22 PMDärför har inte jag lust att sitta och köra över 4h30m...
Men vad är problemet? Är det att du anser att linjen överskrider kriterierna för undantagen körning, dvs. en total linjelängd överskridande 50 km? Eller är problemet att du kör på en linje som omfattas av bestämmelserna om kör o vilotid, och inte bereds rast inom 4h30min.?

Såhär...om du kör linje som omfattas av kör o vilotidsbestämmelsena, dvs. linjens längd överskrider 50 km. ska du ta rast senast när körtiden uppgår till 4h30min. Notera körtiden, inte körpasset.
Det betyder att du helt inom regelverket kan arbeta 6 tim. innan rast. Dvs. körning + lastning av passagerare, underhåll av vagnen osv.

När du gnetat på 6 tim. är det dags för rast. Har du då förbrukat körtiden 4h30min. inom körpasset ska du beredas rast om minst 45min. Är det då så fiffigt ordnat så att du under körpassets längd haft en möjlighet att ta en rast om minst 15min. så räcker det med 30m. rast innan det är dags för en runda till med max. 4h30min. körtid inom ett arbetspass om maximalt 6 timmar.

Varför blev det då helt plötsligt arbetspass i stället för körpass? Jo, körtiderna regleras av kör o vilotidsförordningen medan arbetstiderna regleras av arbetstidslagen som säger att arbetstagare ska beredas rast senast efter 6 timmar arbetad tid.

Arbetstidslagen ligger som ett "skal" ovanpå kör o vilotidsförordningen för att fånga upp arbetstagarens intresse så vederbörande verkligen får sin rast, men kör o vilotidsförordningen har alltid tolkningsföreträde före arbetstidslagen.

Om tex. tjänsten är upplagd så att körtiden tar slut före arbetstidslagens 6 tim. arbetad tid ska rast tas även om arbetstidslagen säger att du kan jobba ett tag till.

Om du kör inom kriterierna för undantagen körning har du endast arbetstidslagen att förhålla dig till, inga 4h30min. o liknande utan då är det maximalt 6 tim. som gäller innan det är dax att börja mumsa på matlådan  :)...

Danne B.

Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 november 2009, 10:10:44 AM
Men vad är problemet? Är det att du anser att linjen överskrider kriterierna för undantagen körning, dvs. en total linjelängd överskridande 50 km? Eller är problemet att du kör på en linje som omfattas av bestämmelserna om kör o vilotid, och inte bereds rast inom 4h30min.?

Såhär...om du kör linje som omfattas av kör o vilotidsbestämmelsena, dvs. linjens längd överskrider 50 km. ska du ta rast senast när körtiden uppgår till 4h30min. Notera körtiden, inte körpasset.
Det betyder att du helt inom regelverket kan arbeta 6 tim. innan rast. Dvs. körning + lastning av passagerare, underhåll av vagnen osv.

När du gnetat på 6 tim. är det dags för rast. Har du då förbrukat körtiden 4h30min. inom körpasset ska du beredas rast om minst 45min. Är det då så fiffigt ordnat så att du under körpassets längd haft en möjlighet att ta en rast om minst 15min. så räcker det med 30m. rast innan det är dags för en runda till med max. 4h30min. körtid inom ett arbetspass om maximalt 6 timmar.

Varför blev det då helt plötsligt arbetspass i stället för körpass? Jo, körtiderna regleras av kör o vilotidsförordningen medan arbetstiderna regleras av arbetstidslagen som säger att arbetstagare ska beredas rast senast efter 6 timmar arbetad tid.

Arbetstidslagen ligger som ett "skal" ovanpå kör o vilotidsförordningen för att fånga upp arbetstagarens intresse så vederbörande verkligen får sin rast, men kör o vilotidsförordningen har alltid tolkningsföreträde före arbetstidslagen.

Om tex. tjänsten är upplagd så att körtiden tar slut före arbetstidslagens 6 tim. arbetad tid ska rast tas även om arbetstidslagen säger att du kan jobba ett tag till.

Om du kör inom kriterierna för undantagen körning har du endast arbetstidslagen att förhålla dig till, inga 4h30min. o liknande utan då är det maximalt 6 tim. som gäller innan det är dax att börja mumsa på matlådan  :)...

Så vitt jag vet utifrån det RoTe berättat handlar det i detta fall om att KÖRtiden tar slut innan körningen gör det...

//Danne

RoTe

Som Danne säger är problemet KÖRtiden.

Men anledningen till att jag frågar om linjelängden osv är att ansvarige på depån inte kan reglerna utan hävdar att linjelängd räknas som en radie på 50km från depån... Därför hävdar han att linjerna jag inte hinner på 4h30m KÖRtid i själva verket är undantagna och således faller in under ARBETStid (6h).

Vi har alltså fastställt nu att de fyra turerna omfattas av kör och vilotiderna och att räknenissen hävdar att man ska köra detta pass på 4h27m medan jag hävdar att det tar 4h35m och inte en minut kortare! Därför är det en olaglig tjänst!

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 08 november 2009, 15:38:52 PM
Som Danne säger är problemet KÖRtiden.

Men anledningen till att jag frågar om linjelängden osv är att ansvarige på depån inte kan reglerna utan hävdar att linjelängd räknas som en radie på 50km från depån... Därför hävdar han att linjerna jag inte hinner på 4h30m KÖRtid i själva verket är undantagna och således faller in under ARBETStid (6h).

Vi har alltså fastställt nu att de fyra turerna omfattas av kör och vilotiderna och att räknenissen hävdar att man ska köra detta pass på 4h27m medan jag hävdar att det tar 4h35m och inte en minut kortare! Därför är det en olaglig tjänst!

Vad består dessa 8 minuter av? Alltså, vad är det som skiljer verkligheten från pappret? Hur uppkommer skillnaden?

//Brådhis

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 08 november 2009, 17:11:26 PM
Vad består dessa 8 minuter av? Alltså, vad är det som skiljer verkligheten från pappret? Hur uppkommer skillnaden?

//Brådhis

Pappersnissen vet helt enkelt inte hur långt tid det tar att köra olika turer, alternativt räknar dom för lite vändtid i Uppsala där trafiksituatinen är HEMSK.

Knallhatt

Citat från: RoTe skrivet 09 november 2009, 00:14:38 AM
Pappersnissen vet helt enkelt inte hur långt tid det tar att köra olika turer, alternativt räknar dom för lite vändtid i Uppsala där trafiksituatinen är HEMSK.

Det kanske är möjligt, men vad är tidtabellstiden på de fyra turerna?
Observera också att lastningstid på en hållplats inte räknas in i körtiden, dvs om du kommer till hpl Torget kl 12.00 och avgår klockan 12.05 så är detta inte körtid utan annat arbete