Ny ogenomtänkt lag på gång

Startat av Jonas, 23 oktober 2009, 15:47:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Drängen

Citat från: lil-sis skrivet 29 oktober 2009, 00:03:33 AM
Cyklister är läskiga då de väldigt sällan ger tecken. De kan vika ut vilken sekund som helst. Gående är likadana men det tar lite längre tid att göra manövrarna vilket ger mig tid att stanna och de själva att uppmärksamma faran.

Om det ska de ska få företräde (...??) så borde det vara obligatoriskt med körkort för cykel där man ska lära sig grundläggande regler. Som att inte cykla mot rött, att man inte får cykla förbi den runda gula skylten med röd kant... Osv. Tydliga tecken, reflexer och lysen.

Rätt många verkar ju tro att de har företräde på övergångsställena och det lär ju inte bli bättre.

(Den frågan har vi ställt direkt till tunggruppen här i cykelstaden. För att räknas som fotgängare ska fötterna befinna sig på marken, på samma sida om cykeln. Då skuttar zebralagen in. Men den fråntar inte egenansvar heller tack och lov. Det kan faktiskt vara ens eget fel om man blir påkörd på oövervakat övergångsställe).
Väldigt vettigt skrivet. Tack.

Cyklisten

Nu känner jag mig ganska berörd :D Men det är faktiskt ganska omöjligt att kunna se cyklisten som med någorlunda hög fart närmar sig en överfart. Om man då inte hinner väja utan kör strax innan cyklisten kommer fram, ska man då betala böter?  ??? Det hela låter lite komplicerat.

Nico

Jo, det blir som sagt ogenomtänkt. För min del känns det som att detta är något politiskt betingat som forcerats fram utan att man tagit hänsyn till remissinstanser och/eller gjort en grundlig konsekvensanalys. Ytterligare en nackdel med att lagstifta är annars att man då i många fall, direkt eller indirekt, låter lagen ersätta det personliga förnuftet och tänkandet. I många fall missuppfattar eller feltolkas även lagtexten vilket innebär man kan tro sig handla korrekt fastän det blir fel.

Där är, som någon nämnde, den s.k. Zebralagen ett bra exempel. Ingen fotgängare har egentligen rätt att kliva ut i gatan rakt av utan man ska alltid förvissa sig om att detta kan ske med säkerhet, utan risk osv. Det här är det dock inte så många som förstått utan folk kliver rätt ut i gatan utan att se sig om. Likaså finns det fordonsförare som panikbromsar bara de ser någon i närheten av ett övergångsställe. Misstänker tyvärr att en eventuell cykellag kan få motsvarande effekter.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman