Volvo B13R chassi!

Startat av Bergenga, 21 oktober 2009, 23:26:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Etter at jeg har hatt disse bildene i godt over en måned har Volvo nå endelig lansert B13R offisielt, så da kan jeg endelig legge ut disse "gamle" bildene.

Chassiet på bildet er YV3T2P423AA136230 og skal bli demobuss for Volvo Norge. Det blir selvfølgelig en 9700, og karosserinummeret kan muligens bli 6847, for 6848 var under bygging og var en B13R6X2 med chassinummeret over.

Det kanskje mest spesielle i forhold til B12B er at luftinntaket er på høyre side. Andre detaljer får de som kan noe om mekanikk fortelle mer om.







Volvo B13R hos Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, 07.09.2009.
Mvh.
Øyvind Berg

Simon Bertilsson

#1
Det till höger är kylaren. Luftintaget är den grova tjocka slangen ovanpå.

Niclas Rosenius

#2
  Väldigt bra bilder.

 Kul att se hur det sett utan skalet.

 //Niclas

Bergenga

#3
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 23:30:28 PM
Det till höger är kylaren. Luftintaget är den grova tjocka slangen ovanpå.

Nettopp! Der ser du hvor mye jeg kan om mekanikk og sånt på busser. ;D
Mvh.
Øyvind Berg

Simon Bertilsson

#4
Citat från: Øyvind Berg skrivet 21 oktober 2009, 23:32:02 PM
Nettopp! Der ser du hvor mye jeg kan om mekanikk og sånt på busser. ;D

;)

RoTe

#5
Jag har alltid undrat vad framaxeltrycket är på ett naket bakmotorchassie...  ;D

BD

Citat från: RoTe skrivet 21 oktober 2009, 23:41:11 PM
Jag har alltid undrat vad framaxeltrycket är på ett naket bakmotorchassie...  ;D

För 35 a' 40 år sedan var det några mycket korta  Scania busschassier  som skulle ombord på Siljas eller om det var Sveas färja.
Motorvrålen hördes vida omkring när killarna racerkörde med chassierna och det bar sig inte bättre än att ett av chasierna brakade in i en massiv betongpelare.
Hörde senare att de påstods att gaspedalen eller om det var automatlådan det var fel på vilket ingen av oss som sett och hört det hela trodde en sekund på. Racerföraren hämtades f ö av ambulans.

homer

#7
bra att man äntligen har ändrat avgasarörets placering så de sitter på rätt sida igen

Cyklisten

#8
Vad var problemet med den tidigare placeringen?

MrRep

#9
Citat från: Cyklisten skrivet 22 oktober 2009, 23:50:34 PM
Vad var problemet med den tidigare placeringen?

Avgasslangarnafinns normalt på denna sida i en VST och räcker inte alltid till andra sidan... ;) Vet inte om Homer tänkte på det också  :P

Nico


Har bytt ut ett ord i rubriken mot ordet chassi. Till viss del beroende på tydlighet, men framförallt för att vissa ord är klart olämpliga (som t.ex. det som togs bort) då folk med aningen mera pikanta intressen även de söker på nätet. Alltså, undvik gärna vissa mera 'exotiska' ord så slipper man även att forumet får onödiga besök.  ;)

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Kommer det byggas annat än 9700 med B13R-chassi? Det skulle vara trevligt att t ex se dessa på van Hool
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

#12
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2009, 13:28:36 PM
Kommer det byggas annat än 9700 med B13R-chassi? Det skulle vara trevligt att t ex se dessa på van Hool

  Varför skulle  Volvo ta fram ett helt nytt chassi för enbart 9700? Det handlar ju om ganksa mycket pengar med att utveckla nya chassin.

  Såklart kommer det andra påbyggnader på detta chassi än bara Volvo  egna påbyggnarder. En tänkbar kaross är bla VH och även kanske Beulas.

   //Niclas

homer

Citat från: Cyklisten skrivet 22 oktober 2009, 23:50:34 PM
Vad var problemet med den tidigare placeringen?

på en turistbuss är kanske problemet inte så stort, men på linjebussar med B12b så är avgasaröret på andra sidan, alltså sidan in mot trottoaren. en helt värdelöst konstruktion då de är ganska hårt tryck på avgaserna så även grus som ligger på vägen virvlar upp på folk som går på trotoarerna.

För nån som inte upplevt de i verkligheten kan de kanske tyckas som ett icke problem. men som sagt, det ÄR ett problem i verkligenheten

GDG

Ser inte allt för lätt ut att bygga bakdörr eller HK lift bakom drivhjulen på höger sida. Många gånger försöker man få kylaren på vänster sida eftersom den är större än ljuddämparen. Lite svårt att se om det är så på bilderna, men det löser sig säkert.... någon borde tänkt.

Nu är i alla fall sagan all för mittmotorchassi och därmed svårare med godsbussar.