Varför Odenplan för vissa nattbussar? (SL)

Startat av buskörare, 17 oktober 2009, 12:30:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2009, 23:40:23 PM
Alla är ju olika, men jag måste säga efter ett antal år med mer eller mindre ständig nattjänst att det är bra mycket skönare att kunna åka kollektivt hem, även om man får gå sista biten, än att behöva köra bil. Visserligen tar det lite längre tid, men jag slipper ju att köra bil TILL jobbet, och dessutom slipper jag sitta på helspänn hela vägen hem, så vid sängdags är jag mer utvilad om jag har åkt kollektivt.

Ja, jag tycker också det är skönt. Framförallt när man tillbringar hela arbetsdagen körandes, så är det skönt att låta nån annan köra hem en. Men det verkar vara för långt, så det får nog bli bil dom dagarna jag kör så jag måste ta 25.02-bussen från Lidingö.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 20 oktober 2009, 00:33:52 AM
Jo, det är en bra bit från 690. Ungefär hela Täby att cykla genom mitt i natten. Vardagsnätterna blir en svår nöt att knäcka, luktar bil tycker jag.

Jag håller med om att det är dåligt att inte 690-linjerna går ner till Centralen på vardagnätter. Tanken med de olika bytespunkterna Odenplan, Fridhemsplan, Sergels torg/Centralen och Slussen var att det skulle vara lätt att med innerstadsnattlinjerna 91,94 och 96 (och delvis 595) förflytta sig mellan dessa punkter. Så var det också när 91 och 96 gick var 30:e minut och 94 varje kvart nätterna igenom. Nu är det näst intill hopplöst då 91 går med 70-minuterstrafik, 96 med haltande 30/60-minuterstrafik och 94 varje halvtimme. Lägg då till att 595 enligt uppgift precis inte passar med 690 och 691 vid Odenplan, och man får resultatet av en inte (tillräckligt) sammanhållen strukturerad trafikplanering mellan de olika trafikslagen och trafikutövarna. Man kan även se det som en dålig styrning av trafikplaneringen från huvudmannen.

Mmm, det gör det. Eller så får jag köpa mig en båt. Ser ju nästan Lidingö från där jag bor  ::) Skojjar.
Det skulle ju underlätta om alla bussar gick från ungefär samma ställe måste jag säga. 94:an verkar gå kvartstrafik runt 1 i alla fall, men vad hjälper det när den kvarten hamnar precis fel i förhållande till mina båda bussar. Vi sitter och kör en hel del onödiga körningar mellan Lidingö C och Ropsten, så att förlänga nattbussarna till Centralen borde väl inte vara så svårt.

Hasse L

Citat från: Karsten skrivet 20 oktober 2009, 00:33:52 AM
Jo, det är en bra bit från 690. Ungefär hela Täby att cykla genom mitt i natten. Vardagsnätterna blir en svår nöt att knäcka, luktar bil tycker jag.

Jag håller med om att det är dåligt att inte 690-linjerna går ner till Centralen på vardagnätter. Tanken med de olika bytespunkterna Odenplan, Fridhemsplan, Sergels torg/Centralen och Slussen var att det skulle vara lätt att med innerstadsnattlinjerna 91,94 och 96 (och delvis 595) förflytta sig mellan dessa punkter. Så var det också när 91 och 96 gick var 30:e minut och 94 varje kvart nätterna igenom. Nu är det näst intill hopplöst då 91 går med 70-minuterstrafik, 96 med haltande 30/60-minuterstrafik och 94 varje halvtimme. Lägg då till att 595 enligt uppgift precis inte passar med 690 och 691 vid Odenplan, och man får resultatet av en inte (tillräckligt) sammanhållen strukturerad trafikplanering mellan de olika trafikslagen och trafikutövarna. Man kan även se det som en dålig styrning av trafikplaneringen från huvudmannen.

Ja, det var en tjusig tid när 96:an gick var 30:e minut och dessutom passade 496 vid Slussen. Då kunde man åka på 45 minuter (inklusive promenaden till Jarlaplan) från Tekniska Högskolan till Björknäsgaraget och passa vilka uttjänster som helst! Nu blir det bilen även till Söderhallen.

Mvh
/H