Eslöv Stadsbuss...

Startat av Bussmicke, 14 oktober 2009, 09:36:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 04:38:57 AM
2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.

Till Trelleborg? Tillfälligt då? Kommunen och Skånetrafiken har i lokaltidningarna lovat nya frächa bussar i Trelleborg till trafikstarten, då de Arriva kör med idag, bla DAB anses vara skit.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

#16
Jag har ingen aning om varför. Troligen för kort period mellan anbudvalet (eller vad kallas det för) och trafikstart så att nya vagnar har inte hunnit levereras. Likadant som i Lommapaketet.

Leif D

Ja jisses.....
Klart att alla bussar som aldrig sköts om på ett bra sätt blir sunkiga och anses som skit.
T.ex. skrev någon längre upp om "vatten i lufttankarna".
Men det är väl inte så spec märkligt, de får man ju i alla tryckluft system. Dvs. om man inte sköter dom förstås.
Tryckluftstankarna har ju avluftningsventiler som släpper ut lite luft då man når fullt tryck.
Där kommer oftast lite fukt (kondensvatten) också. detta brukar va nog för att få ut fukten, förutsatt att fordonet har fungerande lufttork. Annars får man nog se till att dränera manuellt, vilket ju ska skötas av operatörens verkstad, om man inte förväntar sig att förarna håller koll på sånt.
Faktiskt är väl vatten i tryckluften det som oftast skvallrar om kvaliteten på underhållet. Batterier som inte tål lite kyla är väl en annan sån sak som skvallrar, allafall för oss som kan de tekniska något så när.
;-)

Cyklisten

Veolia har, precis som de flesta bussbolag vanliga serviceintervaller som sköts. Det handlar om "vanlig" service, stor service, vinterservice och besiktningsservice. Plus att en del saker kollas ändå om bussen är inne på verkstad av en annan anledning. Att det inte räcker beror antingen på dåligt underhåll hos den tidigare ägaren/brukaren, dåligt kvalitet på reservdelar, eller kanske på extra slitsam användningsmiljö. Och olika bussars konstruktion kan vara olika bra redan från fabriken, så att säga. Äldre gasbussar brukar skapa en hel del problem, så var det även med Volvo B10L och B10BLE från 1995-1997 som gick i Malmö fram till vinter 2007.

1896

Linjebuss hade också GDG 1675, alltså Linjebuss 847 i Borlänge, den försvann fort den också, någon som vet vart den tog vägen ?