Inköp av busskort och biljetter på nätet (Västerbotten)

Startat av Jessika, 10 oktober 2009, 11:30:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Någon som vet hur det egentligen funkar att köpa biljetter och busskort online på Länstrafiken i Västerbottens hemsida? Jag har nämligen precis ägnat en stund åt att försöka begripa deras system.

Först tänkte jag köpa några enkelbiljetter till flygbussen, som jag åker med ett par gånger per vecka eftersom jag veckopendlar. Smart att ha några biljetter förköpta, tänkte jag! Innan jag genomförde köpet, fick jag upp texten: "OBS! Kan hämtas ut tidigast 30 minuter efter genomfört köp men senast inom 30 dagar. För att erhålla ny biljett/kort efter detta datum tas en administrativ avgift på 50 kr."  Det är väldigt oklart vad det är som ska hämtas ut och var, eftersom biljetten ju blir köpt! Måste man ändå gå till ett utlämningsställe, eller menar de att biljetten är giltig under denna period?

Istället bestämde jag mig för att ladda mitt busskort med rabatterade resor inom Umeå tätort. Samma varning dök upp, men i detta fall var det ju ett busskort som laddades så jag tänkte att det väl var helt fel. När jag väl betalat för laddningen fick jag dock upp meddelandet: "Skriv ut eller notera ditt beställningsnummer. Visa detta för busschauffören som då kommer att registrera ditt kortköp. Beställningarna måste hämtas ut senast 2009-11-09." Om jag fattar detta rätt så har jag alltså inte alls laddat mitt busskort med 10 resor, utan jag har betalat in en summa som ÄNDÅ busschauffören ombord måste ladda mitt kort med? Och istället för att enkelt och smidigt ladda mitt busskort ombord med hjälp av mitt Visa-kort som vanligt, måste jag nu traska omkring med mitt beställningsnummer i fickan ända tills det är dags att åka buss nästa gång? Vad är då poängen med att ladda kortet själv på internet? Det tar tid för mig att göra det, det sparar ingen tid för chauffören och Visa-kort krävs i bägge fallen...

/Jessika

Jens

När du köpt via internet måste ju det du beställt skrivas in på ditt busskort på ett eller annat sätt för att kunna kontrolleras vid en inspektion. Detta görs när du ber att få ut din beställning. Beställningsnumret är ju ditt bevis för att du beställt om beställningen försvunnit av någon anledning - men i princip skulle jag tro att det räcker med att beställningen är registrerad mot ditt kortnummer för att kunna få ut den.

Fördelen är väl främst att slippa betalningsmomentet på bussen, och att man kan lägga en beställning åt till exempel sina barn utan att springa runt med deras kort eller skicka med pengar.

Ersa

Att spara tid hos chauffören har beklagligt nog aldrig haft någon hög prioritet för Länstrafiken Västerbotten, trots att man har väldigt lång "påstigningstid" per person på Umeås tätortsbussar jämfört med många andra jämnstora städer. :(

Hur fungerar sms-biljetterna i Umeå numera? Innehåller även de ett långt beställningsnummer som föraren måste knappa in i på biljettmaskinens pekskärm?

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 20:49:23 PM
Hur fungerar sms-biljetterna i Umeå numera? Innehåller även de ett långt beställningsnummer som föraren måste knappa in i på biljettmaskinens pekskärm?

SMS-biljetterna har ju en begränsad giltighetstid, så dem visar man väl bara för chauffören. Däremot har man valt en lite annorlunda lösning i Umeå - det är dyrare med SMS-biljett än om man betalar med kort ombord. Borde inte det logiska vara tvärtom eftersom det tar längre tid att betala ombord? Visserligen är SMS-biljetterna dyrare för länstrafiken pga taxan för själva SMS-tjänsten, men där skulle man kunna tänka sig att man subventionerar SMS-biljetterna.

Citat från: Jens skrivet 13 oktober 2009, 19:40:36 PM
När du köpt via internet måste ju det du beställt skrivas in på ditt busskort på ett eller annat sätt för att kunna kontrolleras vid en inspektion. Detta görs när du ber att få ut din beställning. Beställningsnumret är ju ditt bevis för att du beställt om beställningen försvunnit av någon anledning - men i princip skulle jag tro att det räcker med att beställningen är registrerad mot ditt kortnummer för att kunna få ut den.

Fördelen är väl främst att slippa betalningsmomentet på bussen, och att man kan lägga en beställning åt till exempel sina barn utan att springa runt med deras kort eller skicka med pengar.

Jo, jag kan förstå poängen med att kunna "förbetala" på internet, men jag tycker inte man kan kalla det att man laddar sitt busskort. Där borde man kunna vara mycket tydligare. Nu verkar det ju som om man verkligen laddar sitt busskort, eftersom det är så det står! För vissa kundgrupper kan det kanske vara en fördel med denna "förbetalning", men för det allra flesta blir det bara besvärligt (eftersom man måste kånka runt på ett papper med ett beställningsnummer på tills man åker buss nästa gång) och för chaufförerna tar det bara längre tid. Att knappa in beställningsnumret ombord tar ju längre tid än när jag själv drar mitt Visakort och betalar ombord.

Nåja, låt oss hoppas att Länstrafiken snart inspireras av Uppsalas trevliga automater!

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 13 oktober 2009, 21:05:25 PM
SMS-biljetterna har ju en begränsad giltighetstid, så dem visar man väl bara för chauffören. Däremot har man valt en lite annorlunda lösning i Umeå - det är dyrare med SMS-biljett än om man betalar med kort ombord. Borde inte det logiska vara tvärtom eftersom det tar längre tid att betala ombord? Visserligen är SMS-biljetterna dyrare för länstrafiken pga taxan för själva SMS-tjänsten, men där skulle man kunna tänka sig att man subventionerar SMS-biljetterna.

Man kan ju med lätthet subventionera SMS-biljetterna, och pengar till detta tar man genom att höja de vanliga enkelbiljetterna. Utjämnat och klart! Betalning av biljetter samt aktivering och laddning av kort utanför bussen ska gå snabbt, enkelt och smidigt. Att förköp utanför bussen ska vara betydligt billigare än ombordköp är ju en självklarhet. Nästa naturliga steg att gå är att ta bort barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter ombord, och låta alla betala den extra höga vuxentaxan.

Nåja, låt oss hoppas att Länstrafiken snart inspireras av Uppsalas trevliga automater!

En automat som den ovan vore ju perfekt på Vasaplan. Sådana kan ju t.o.m. varenda pensionär klara av.

Angående Uppsala:
Enkelbiljett ombord: 30 kr för vuxen, och 15 kr för barn/ungdom.
SMS-biljett samt förköpt enkelbiljett: 20 kr för vuxen, och 10 kr för barn/ungdom.
Värdekort: 15 kr för vuxen, och 8 kr för barn/ungdom.

http://ul.se/sv/Stadstrafiken/biljetter/
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8360

Jo

Jo, jag kan förstå poängen med att kunna "förbetala" på internet, men jag tycker inte man kan kalla det att man laddar sitt busskort. Där borde man kunna vara mycket tydligare. Nu verkar det ju som om man verkligen laddar sitt busskort, eftersom det är så det står! För vissa kundgrupper kan det kanske vara en fördel med denna "förbetalning", men för det allra flesta blir det bara besvärligt (eftersom man måste kånka runt på ett papper med ett beställningsnummer på tills man åker buss nästa gång) och för chaufförerna tar det bara längre tid. Att knappa in beställningsnumret ombord tar ju längre tid än när jag själv drar mitt Visakort och betalar ombord.

/Jessika

Har inte Umeå det nya kortet som ska klara den nya reskortsstandarden? I så fall skall väl systemet kunna administreras centalt och det skulle således gå att lägga på pengarna direkt på kortet när man laddar detta då biljettdatorn även har uppkoppling på GPRS/3G. Och det är ju så det måste fungera för annars skulle ju inte föraren kunna verifiera att beställningsnummret faktiskt är äkta och dessutom inte redan använt. Eller är det för att resenären ska slippa slå in kortnummret på datorn vid köp? Fick du slå in kortnummret(till busskortet) när du "laddade" kortet på Internet Jessica?

Jens

Köp-posterna distribueras centralt till bussen via GPRS så att man kan ladda sina köpta produkter i valfri buss - men det skall ändå skrivas in på ditt kort eftersom kortet fungerar även utan online-uppkoppling sen.

Jessika

Man registrerar ju ett konto med användarnamn och lösenord. Sedan måste man registrera sitt busskort och därefter kan man "ladda" det. Hade man som sagt bara varit tydlig med att man inte alls laddar kortet utan man förbetalar resor på kortet som sedan måste laddas manuellt, hade det varit okej. Nu gör man dock en stor grej av att man kan ladda sitt kort online. I verkligheten är detta ingen tidsvinst varken för mig eller chauffören, tvärtom.

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 21:41:14 PM
Angående Uppsala:
Enkelbiljett ombord: 30 kr för vuxen, och 15 kr för barn/ungdom.
SMS-biljett samt förköpt enkelbiljett: 20 kr för vuxen, och 10 kr för barn/ungdom.
Värdekort: 15 kr för vuxen, och 8 kr för barn/ungdom.

Och i Umeå med alla biljettyper:

Enkelbiljett:
Rabattkort: Vuxen 17 kr, ungdom 13 kr, barn 9 kr
Ombord eller förköpt hos ombud: 22 kr vuxen, 17 kr ungdom, 11 kr barn
SMS: Vuxen 24 kr, ungdom 18 kr, barn 11 kr

Nattbussbiljett:
Ombord eller förköpt hos ombud: 30 kr
SMS: 30 kr

Flygbussbiljett:
Ombord  eller förköpt hos ombud: 40 kr
SMS: 45 kr

Ett annat problem i Umeå är ju att det inte finns några biljettautomater. Här verkar man tänka att man måste uppfinna hjulet på nytt och att det blir väldigt dyrt att ta fram en sådan automat. Bl.a. kände Länstrafiken inte till denna variant i parkeringsautomaten förrän jag tipsade dem. Lite märkligt att man inte samarbetar med andra län i denna fråga - det råder ju inte precis någon konkurrenssituation mellan dem. Så förköpta biljetter i Umeå är inte alls lika smidiga som i Uppsala, där chauffören bara river biljetten och ger ett kvitto. I Umeå måste den förköpta biljettens beställningsnummer knappas in av chauffören vid ombordstigning.

/Jessika

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 21:41:14 PM
En automat som den ovan vore ju perfekt på Vasaplan. Sådana kan ju t.o.m. varenda pensionär klara av.

Tja var inte så säker på det. Dom kan göras bättre. Vissa utav våra automater är både till för parkering och bussbiljett.

Det var ofta som folk kom ombord på bussen med en parkeringsbiljett istället för en bussbiljett.

Nu har det inte hänt på ett tag så nu vet väl alla att man ska vara noga med vilken sorts biljett man vill ha.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 13 oktober 2009, 23:52:42 PM
Tja var inte så säker på det. Dom kan göras bättre. Vissa utav våra automater är både till för parkering och bussbiljett.
Det var ofta som folk kom ombord på bussen med en parkeringsbiljett istället för en bussbiljett.
Nu har det inte hänt på ett tag så nu vet väl alla att man ska vara noga med vilken sorts biljett man vill ha.

Kanhända. Men som Umebo van med Umeås kollektivtrafik är man ändå rätt imponerad av alla smidiga taxor och lösningar som UL ordnat i Uppsala. Jag har en känsla att Uppsalabor knappast känner detsamma om de skulle flytta åt andra hållet. ;)

Citat från: Jo skrivet 13 oktober 2009, 21:55:54 PM
Har inte Umeå det nya kortet som ska klara den nya reskortsstandarden? I så fall skall väl systemet kunna administreras centalt och det skulle således gå att lägga på pengarna direkt på kortet när man laddar detta då biljettdatorn även har uppkoppling på GPRS/3G.

Tekniken och korten som används i Umeå stad är av exakt samma system som använts på länsbussarna i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland sedan januari 2001. Huruvida det är "den nya reskortsstandarden" får någon annan svara på.

Jo

Citat från: Jens skrivet 13 oktober 2009, 22:34:40 PM
Köp-posterna distribueras centralt till bussen via GPRS så att man kan ladda sina köpta produkter i valfri buss - men det skall ändå skrivas in på ditt kort eftersom kortet fungerar även utan online-uppkoppling sen.

Då förstår jag hur det fungerar, men jag förstår fortfarande inte varför man löst det på detta sätt. Man skulle ju lika gärna kunna distrubuera "köp-posterna" till bussen med GPRS och sedan när rätt kort trycks ner så registreras beloppet på kortet.

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 13 oktober 2009, 23:52:42 PM

Hade en seniormedborgare i torsdags med en parkeringsbiljett. Men summan var rätt iaf så han fick åka... Det gick snabbare än att försöka förklara. Han såg nog inte vad som stod på biljetten heller.

Jens

Att laddningen inte går helt automatiskt så fort kortet används är väl troligen för att om du exempelvis köpt enkelbiljetter i förväg skall dom inte utnyttjas förrän du verkligen vill resa med dom även om du använder kortet för andra resor först. Jag tror inte att sådana biljetter kan ligga nerskrivna på kortet innan dom utnyttjas.

Jessika

Citat från: Jens skrivet 14 oktober 2009, 10:00:13 AM
Att laddningen inte går helt automatiskt så fort kortet används är väl troligen för att om du exempelvis köpt enkelbiljetter i förväg skall dom inte utnyttjas förrän du verkligen vill resa med dom även om du använder kortet för andra resor först. Jag tror inte att sådana biljetter kan ligga nerskrivna på kortet innan dom utnyttjas.

Men korten går ju bara att använda för en typ av resor? Det går inte att använda samma kort för t.ex. periodkort och enkelbiljetter med nattbussen. Tydligen är det så att kortet nollställs när man laddar om det med en ny typ av resor:

"OBS! Laddar du kortet med ny typ av resa kommer eventuella kvarvarande resor på kortet att gå förlorade. Om du inte är säker på vilken typ av resor du har på ditt kort, rekommenderar vi dig att uppsöka något av våra förköpsställen för fastställande av detta."

Så om man vill ha flera typer av resor på busskort (t.ex. periodkort och olika typer av enkelresor), måste man alltså ha olika busskort för olika typer av resor.

Det nya systemet har ju fått en del kritik. Problemen rör framför allt nattbussen och flygbussen där det bara funkar med svenska betalkort och svenska mobilabonnemang, d.v.s. rabattkorten och periodkorten gäller inte. Utlänningar som kommer med flyget till Umeå kan inte åka med flygbussen, eftersom man inte kan köpa bussbiljetter varken i automat eller över disk på flygplatsen. Något som det har stått mycket om i tidningarna är annars biljetterna på nattbussen, där även tonåringar betalar vuxenbiljett (30 kr istället för 9 kr normalt).

Jag tycker det är bra att kontanterna har försvunnit från bussarna och jag tycker det är bra att man kan betala med Visakort ombord! Däremot tycker jag att det är dåligt att det inte finns biljettautomater - det skulle man införa, men man konstaterade att det skulle bli alldeles för dyrt. Istället kan man köpa biljetter och ladda busskort i ett tiotal affärer och kiosker runt om i stan.

/Jessika

Jens

Att man bara kan ha en typ av produkt på kortet är snarast en regel konstruerad av beställare och programvara än kortstandarden i sig. Kortstandarden i sig tillåter flera olika typer av produkter på samma kort bara man kan specificera i vilken ordning dom skall användas på ett smidigt sätt.