Max 70 med stående

Startat av Evert, 06 oktober 2009, 15:56:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: 1896 skrivet 08 oktober 2009, 12:09:54 PM
Det är därför reservbussar är gammla häckar....    det blir billigare.

Om beställaren är med och bestämmer antal fordon, har vederbörande rimligtvis större inblick i vad trafiken kostar.

Varför skulle det påverka statusen på reservfordonen? Beställaren beställer ju trafik med viss standard (ålder på fordon, komfortutrustning m.m.), och då är det ju upp till trafikutövaren att se till att utföra den trafik som beställaren beställt med rätt sorts fordon. Om sedan trafikutövaren har 0 eller 58 bussar i reserv för att klara det åtagandet borde inte ligga i beställarens intresse.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2009, 12:30:32 PM
Varför skulle det påverka statusen på reservfordonen? Beställaren beställer ju trafik med viss standard (ålder på fordon, komfortutrustning m.m.), och då är det ju upp till trafikutövaren att se till att utföra den trafik som beställaren beställt med rätt sorts fordon. Om sedan trafikutövaren har 0 eller 58 bussar i reserv för att klara det åtagandet borde inte ligga i beställarens intresse.

Räkna även med kraven på den utrustning som måste finnas i de bussar (med rätt färg) som körs i området. T.ex biljettmaskin/er samt BussPC eller C90. Det är väl oftast beställaren som levererar denna utrustning till operatören, och kan därmed ge en mindre operatör utrustning till 10 bussar, varan 9 st är de ordinarie som beställaren anser sig behövas samt 1 enda reservbuss. Därmed blir ju antalet reservbussar satt av beställaren, hur smidigt avtalet än är utformat.

Ersa

Sedan finns det ju krav som binder upp reservbussar så att de inte får användas till något annat än just reservbussar till den rena linjetrafiken. Att ha tre reservbussar och använda två av dem till beställnings- och skoltrafik utanför huvudmannens regi är inte alltid okej:

Buss 2000 3.3 Inredning, sittplatser
Fordonen skall vara exteriört designade i enlighet med Länstrafikens grafiska manual. Den del av den grafiska manualen som behandlar fordonets design redovisas i avtalsbilaga 6 Grafisk design. För fordonets interiör finns inga särskilda designkrav, annat än att stolstyg och annan utformning skall vara neutrala och inte vara utformade enligt annan trafikhuvudmans speciella design. Fordon som inte i någon utsträckning används i Länstrafikens verksamhet får inte vara utformade enligt Länstrafikens designprogram. Entreprenören åtar sig att efter det att fordonet tas ur Länstrafikens uppdrag avlägsna den del av fordonets design som innebär identifiering till Länstrafiken (namn, logotyper och röd rand).


Avtalstexten kommer från ett inlägg av Lars Ödlund i: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28554.0

Jonas1968

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2009, 11:28:14 AM
Jo, men varför betalar beställaren överhuvudtaget för antalet bussar? Beställaren borde vara intresserad av att betala för varje utförd vagnkm/personkm/avgång. Hur många fordon som trafikutövaren sedan behöver för att utföra detta borde inte ligga i beställarens intresse.
En beställare är kanske intresserad av att det finns ett visst antal bussar för att garantera att det inte blir störningar så fort någon buss är trasig. Har trafikutövaren 5 bussar i reserv är ju givetvis risken för inställda turer pga. fordonsbrist mindre än om trafikutövaren har 1 och beställaren kan ju vara beredd att betala för att få högre tillförlitlighet, färre resegarantiutbetalningar och nöjdaren kunder. Det blir ju ändå ofta länstrafiksbolaget som blir utskällt vid trafikstörningar.

Karsten

Citat från: Jonas1968 skrivet 08 oktober 2009, 16:05:11 PM
En beställare är kanske intresserad av att det finns ett visst antal bussar för att garantera att det inte blir störningar så fort någon buss är trasig. Har trafikutövaren 5 bussar i reserv är ju givetvis risken för inställda turer pga. fordonsbrist mindre än om trafikutövaren har 1 och beställaren kan ju vara beredd att betala för att få högre tillförlitlighet, färre resegarantiutbetalningar och nöjdaren kunder. Det blir ju ändå ofta länstrafiksbolaget som blir utskällt vid trafikstörningar.

Jo, men beställaren måste ju utkräva samma vite för inställda avgångar eller andra störningar oavsett om trafikutövaren har få eller många reservbussar. Det som beställs är ju trafik med en viss sorts fordon, och om beställaren vill ha högre tillförlitlighet är det kanske högre viten som är aktuellt.

JDS

Det är väldigt många inlägg som talar om HUR det är. Det jag är intresserad av är VARFÖR det är så. Befintliga avtal kan jag läsa innantill i, men hur har man tänkt när man skrev dem?

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 08 oktober 2009, 20:28:20 PM
Det är väldigt många inlägg som talar om HUR det är. Det jag är intresserad av är VARFÖR det är så. Befintliga avtal kan jag läsa innantill i, men hur har man tänkt när man skrev dem?

Det är mycket svårt att svara varför, för det finns ungefär 286 svar... Det är en, för tillfället, populär metod att beställa lokaltrafik.

Man vill ha så mycket trafik som möjligt för så liten peng som möjligt. Länstrafikbolagen ägs av Landstinget och länets kommuner (i de flesta fall). Tätortstrafiken beställs av kommunen via länstrafikbolaget. den interkommunala trafiken bestäms av kommun och landsting gemensamt. Till syvende og sidst styrs lokaltrafiken av de politiker som vi tillsatt genom allmäna val.

Vill du ha en ändring från det ena systemet till det andra, måste du påverka de politiker som finns i din kommun/ditt landsting.
Det är ju skattemedel som går till lokaltrafiken...

Karsten

Citat från: Wetjo skrivet 08 oktober 2009, 22:06:01 PM
Det är mycket svårt att svara varför, för det finns ungefär 286 svar... Det är en, för tillfället, populär metod att beställa lokaltrafik.

Man vill ha så mycket trafik som möjligt för så liten peng som möjligt. Länstrafikbolagen ägs av Landstinget och länets kommuner (i de flesta fall). Tätortstrafiken beställs av kommunen via länstrafikbolaget. den interkommunala trafiken bestäms av kommun och landsting gemensamt. Till syvende og sidst styrs lokaltrafiken av de politiker som vi tillsatt genom allmäna val.

Vill du ha en ändring från det ena systemet till det andra, måste du påverka de politiker som finns i din kommun/ditt landsting.
Det är ju skattemedel som går till lokaltrafiken...

Det är intressant att det på detta forum finns många som är kunniga om frågor som denna, men ingen har gett ett bra svar på JDS fråga. Verspieder gav "biljettmaskiner" som ett exempel på varför beställaren skulle vara intresserad av antalet reservbussar trafikutövarna håller med. Det är en förklaring på en detaljfråga, men knappast hela sanningen varför det är som det är.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2009, 22:44:23 PM
Det är intressant att det på detta forum finns många som är kunniga om frågor som denna, men ingen har gett ett bra svar på JDS fråga. Verspieder gav "biljettmaskiner" som ett exempel på varför beställaren skulle vara intresserad av antalet reservbussar trafikutövarna håller med. Det är en förklaring på en detaljfråga, men knappast hela sanningen varför det är som det är.

Troligen är det väl så att huvudmannen beställer en buss på varje tur. Inte mer. Blir det körigt pratar huvudmannen och aktören ihop sig och aktören får förhoppningsvis betalt för en extrabuss och då sätts den in. Det är fortfarande huvudmannens ansvar att se till att det sätts in tillräckligt mycket bussar på linjerna, det är huvudmannens ansvar att ge passagerarna det dom behöver. Sen läggs det ut på aktörerna som ska infria detta.
Men om det nu är så intressant, varför ringer du inte huvudmannen i ditt län och hör vad dom säger?

Wetjo

Vi får bättre betalt för "akuta dubbleringar" än för planerade.
Vi få betalt beroende på vilken vagntyp vi sänder i väg.
I avtalet står det att vi inte får lämna någon, utan måste se till att alla kommer med från hållplatsen.
Bussföraren är alltså skyldig att tala om, när han lämnar folk.

Har vi ingen reservbuss kan vi lösa det med andra entreprenörer eller taxi.
Sen måste vi också bedöma hinner dubbleringen ut tills dess nästa tur går?

För länshuvudmännen och bolagen är det lättare att göra en driftbudget utifrån planerad vagnpark och planerade dubbleringar.
Fortfarande har vi inte fler bussar i garaget än planerat.
Skulle trafiken däremot utökas, kan vi skaka fram en buss på två veckor, då de stora bolagen har en liten buffert med bättre begagnat...

Swebus har någon buss i Katrineholm. Veolia har väl någon buss i Olofström osv...
Sen brukar man skjutsa bussar över landet beroende på vunna/förlorade trafikområden.

Jonas1968

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2009, 17:33:49 PM
Jo, men beställaren måste ju utkräva samma vite för inställda avgångar eller andra störningar oavsett om trafikutövaren har få eller många reservbussar. Det som beställs är ju trafik med en viss sorts fordon, och om beställaren vill ha högre tillförlitlighet är det kanske högre viten som är aktuellt.
Men höga viten hjälper ju inte länstrafiksbolaget mot den goodwillförlust som det blir med fordonsbrist och inställda turer. Dom vill kanske hellre se till att fordonsbristen inte uppstår genom att skriva in som krav vid upphandlingen att det skall finnas ett visst antal reservfordon än att få kompensation av operatören i efterhand vilket inte hjälper dom passagerare som står och fryser vid hållplatserna utan att bussen kommer. Dom kanske även kan kräva ett visst antal chaufförer vid en upphandling för att undvika inställda turer pga. personalbrist.

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 09 oktober 2009, 13:07:39 PM
Men höga viten hjälper ju inte länstrafiksbolaget mot den goodwillförlust som det blir med fordonsbrist och inställda turer. Dom vill kanske hellre se till att fordonsbristen inte uppstår genom att skriva in som krav vid upphandlingen att det skall finnas ett visst antal reservfordon än att få kompensation av operatören i efterhand vilket inte hjälper dom passagerare som står och fryser vid hållplatserna utan att bussen kommer. Dom kanske även kan kräva ett visst antal chaufförer vid en upphandling för att undvika inställda turer pga. personalbrist.

Sådana ingrepp i entreprenörens frihet tenderar ju att öka kostnaderna. Det är alltså ett ganska konstigt sätt att försöka betala för kvalitet - en kvalitet som man tillsynes ändå inte får; ni märker ju själva hur representanter för operatörerna i stället systematiskt använder beställarens krav för att bortförklara alla kvalitetsbrister! Man betalar alltså extra för sämre kvalitet? Helskönt!

Det är kanske dags att klippa av navelsträngen och sluta jobba som man gjorde på den tiden beställaren var operatörens moderbolag? Eller har jag missat något väsentligt här?

Jonas1968

Citat från: JDS skrivet 09 oktober 2009, 15:29:48 PM
Sådana ingrepp i entreprenörens frihet tenderar ju att öka kostnaderna. Det är alltså ett ganska konstigt sätt att försöka betala för kvalitet - en kvalitet som man tillsynes ändå inte får; ni märker ju själva hur representanter för operatörerna i stället systematiskt använder beställarens krav för att bortförklara alla kvalitetsbrister! Man betalar alltså extra för sämre kvalitet? Helskönt!

Det är kanske dags att klippa av navelsträngen och sluta jobba som man gjorde på den tiden beställaren var operatörens moderbolag? Eller har jag missat något väsentligt här?
En beställare måste naturligtvis kunna ställa krav på att operatören har tillräckligt med fordon och personal för att klara sitt åtagande. Det är ju endå länstrafiksbolaget som är ansvariga inför kunderna då operatören brister. Varför skulle mera bussar ge sämre kvalitet?

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 09 oktober 2009, 15:50:06 PM
En beställare måste naturligtvis kunna ställa krav på att operatören har tillräckligt med fordon och personal för att klara sitt åtagande.

Ja, just det. Alltså behöver beställaren inte tala om hur många fordon (eller förare) som behövs.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2009, 22:16:23 PM
Då kanske du i första hand skall påverka politikerna i ditt landsting ;D  Stockholms län är ett av de län som är extremt noggranna med just detta du avskyr, både på stålhjul och gummihjul ;) eftersom ersättningen för antalet dimensionerande fordon baseras just på detta antal, f.ö något som till stor del tillämpas i de flesta län/beställarorganisationer.

Då hjälper det inte att kritisera oss som jobbar på utförandesidan, om jag räknar på fler fordon än vad beställaren kommit fram till måste jag presentera en jäkligt bra förklaring, det duger inte med att jag tror att det kommer att påverka rättidigheten positivt.

Och presenterar jag ett anbud med fler reservfordon än vad som krävs kommer motfrågan "varför? är era bussar/verkstäder etc så dåliga"

En tänkbar motfråga till beställaren skulle kunna vara "Om ni nu är såna experter på busstrafik, varför kör ni den då inte själva?". Jag menar inte att man ska ställa denna fråga på riktigt, men jag tycker att den är bra för att sätta fingret på problemet. Beställarna har dåligt självförtroende och kompenserar detta med att lägga sig i, ungefär som föräldrar som försöker kontrollera sina vuxna barn i stället för att skaffa ett eget liv. Särskilt tydlig är kanske likheten i de fall operatören är ett f d dotterbolag till beställarorganisationen och den riktningsgivande personalen lever kvar i samma tankebanor...