Busstrafiken leds om

Startat av RoggaBoy, 05 oktober 2009, 21:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

All busstrafik mellan Vännäs - Umeå leds om via väg 554 då Spölandsbron har blivit avstängd för tunga fordon efter att Skanska "pajjat" bron. Ingen information från Länstrafiken, som heller inget vet när man ringde dom 4 timmar efter stoppet, och Swebus man skall åka med, ja dom stängde 17.00, men är de nån som har ett journummer till Swebus Umeå så skicka pm. :)

http://www.vk.se/Article.jsp?article=305478

RoTe

Swebus Umeå sköts av Swebus Uppsala efter kontorstid.  ;D

RoggaBoy

Jo, jag vet att de är Uppsala efter kontorstid och vet att de är ett mobilnummer man då ska ringa? De är vad alla chaufförer sagt iaf, men var hittar man det numret? Hittar bara 018-65 23 01.

RoTe

Dom har nyligen bytt telefonnr och deras kundnummer har jag ej. Förarnummret håller jag hemligt.

RoggaBoy

Märkliga är att Länstrafiken inte vet någonting alls. Västerbotten måste var de län där Länstrafiken är kass på INFORMATION! Förstår att du inte vill ge ut ert speciella förarnummer. :)

RoggaBoy

Ja, nu ja de las ut på förmiddagen, ungefär några timmar efter att min buss redan rullat och Länstrafiken sover som bäst.  :) Märkligt att bussbolagens nummer är så hemliga, och med kass Länstrafik som lägger ut info efter en dag blir de ännu sämre.

Ersa

Bussföretagen har inte något ansvar att informera resenärerna om trafikomläggningar, och därför finns inga allmänna telefontider på helger och nätter. Förarnumren är till för att förarna ska ha trygghet, och inte för att vanligt folk ska överbelasta dem med frågor om Länstrafikens verksamhet.

Det är trafikhuvudmannen (Länstrafikbolaget) i varje län som ska se till att information kommer ut. Det är de som borde ha öppet på obekväma tider, eller åtminstone de tider som bussarna i deras regi rullar. Länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen har ju samma informationscentral (0771-100 110) och borde väl tillsammans ha kapacitet att driva den även på kvällar och helger?

Dina åsikter låter då väldigt bekanta. Var och varannan bussresenär i Umeå brukade säga liknande saker. ::)

RoggaBoy

Jo, dom har ett gemensamt nummer, där du får göra val till vilket län du vill bli kopplad till sen, och detta bara för att göra det enkelt med ett nummer. Västernorrland har tex trafikinfo dygnet runt, året runt och vet de därför jag kommer därifrån, men i Västerbotten stänger den 17.00 och öppnar 08.00 på vardagar. Kanske blir de bättre om de blir en storregion? Förstår absolut problemen för bussbolagen, men Tor (Marknadschefen på Länstrafiken) säger att vi ska kunna ringa tex Swebus och Veolia när Länstrafiken har stängt, men tror de bästa vore att dom flyttade till Umeå. Dom bygger nya kontorslokaler i fastigeheten där Nanna är, på Vasaplan. Perfekt läge för Länstrafiken.  :)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 oktober 2009, 20:03:55 PM
Förstår absolut problemen för bussbolagen, men Tor (Marknadschefen på Länstrafiken) säger att vi ska kunna ringa tex Swebus och Veolia när Länstrafiken har stängt

Visst är det billigt och bekvämt att kunna lasta över sitt eget ansvar på andra! Jag tycker att man kan göra som i Östergötland där en enda trafikledning tar hand om all trafik i hela länet, oavsett bussföretag. Den bemannas just nu av Veolia då de vann det senaste anbudet, men den ägs av Östgötatrafiken. Jag förstår faktiskt inte varför Swebus Umeå ska tvingas ha en egen trafikledning för stadstrafiken, precis som det var på den kommunala tiden under Polarbuss. Var inte meningen med upphandlingarna av stadstrafiken att Länstrafiken skulle ta över en massa ansvar från kommunen och trafikutövaren?

RoggaBoy

Är de egen trafikledning för lokaltrafiken? Trodde de var samma ledning som för deras övriga trafik och att Länstrafiken fick ta över var ju för de klassiska "Mer för pengarna". Jo, Länstrafiken gör de väldigt lätt för sig, och nu skyller Länstrafiken på Vägverket för att dom inget fick veta igår.  :)