Ultrabussar mars-april 2007

Startat av Ersa, 05 oktober 2009, 20:29:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

När jag väl öppnat arkivet för att leta "första-oktoberbilder" till Muk:s tråd får jag väl bjuda på några fler historiska bilder:

bjalle

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 oktober 2009, 20:31:48 PM
Bara normalgolvade ???  :)

Redan i början av 2007 var normalgolvarna i kraftig minoritet på gatorna, men jag valde medvetet ut de äldsta och högsta till denna tråd. ;) Blåa lågentrévagnar han man ju sett sig less på numera, så jag anser detta vara mer intressant bildmässigt.

Niclas Rosenius

Trevliga bilder, Erik.

Minnen kan jag tänka mig.

//Niclas

Ersa

"Tyvärr" pluggade jag på heltid hela vårterminen -07, så det blev bara körning på timtid. Men nog hann jag med ett par tre vändor bakom ratten i 1093 & 1028, samt många turer med CN113ALB:erna. Tyvärr blev det ingen körning med 1094, 1027 och de korta CN113CLB:erna...

bjalle

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2009, 20:33:54 PM
Redan i början av 2007 var normalgolvarna i kraftig minoritet på gatorna, men jag valde medvetet ut de äldsta och högsta till denna tråd. ;) Blåa lågentrévagnar han man ju sett sig less på numera, så jag anser detta vara mer intressant bildmässigt.

Defenitivt, alltid trevligt med lite rejäla vagnar...

Muk

Härliga bilder. Själv har jag bara några få dåliga motljusbilder från Umeå, innan Swebus övertagande.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 05 oktober 2009, 20:49:48 PM
Härliga bilder. Själv har jag bara några få dåliga motljusbilder från Umeå, innan Swebus övertagande.

De här är några av mina tidigaste bilder från Umeå. Jag ångrar bittert att jag inte tog några bilder alls under D-kortsutbildningen i Vännäs och Umeå våren 2001.

Mattias Andersson

Mycket trevligt.!!

På den tiden kände man sig stolt o få köra riktiga saker.

RoggaBoy

Bott i Umeå sen 2002 och känner inte igen den gråa bussen alls.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 oktober 2009, 19:32:06 PM
Bott i Umeå sen 2002 och känner inte igen den gråa bussen alls.

Vilken av alla gråa?

RoggaBoy

latmasken

Festliga bilder. Det var ju bussar från den tiden jag själv rattade runt i dessa. Vagn 39 (1039) till 41 blev man nästan sjösjuk när man körde.
Vagn 93 (1093) hade ett syskon som hette 94, ägs numera av Hörnefors Trafikcenter. Växlade lika hårt som en kanonrekyl.
(1044) Vagn 44 å dess syskon gick ju att provocera till bakvagnssladd om man ville. Skulle tydligen inte gå.

Haha, det var tider det! ;D
Tack för bilderna.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 oktober 2009, 20:05:52 PM
1093, Sorry. :)

Den har enbart gått i Umeå stadstrafik mellan november 1989 och april 2007. Den ställdes av i samband med att de nya biljettmaskinerna installerades på alla andra bussar just april 2007.

RoggaBoy

Ja, och jag flyttade till Umeå 2002, fast behövde aldrig åka lokalbuss förrän efter de nya maskinerna installerades.