Bildgåta SS/SL H24

Startat av Mr H, 03 oktober 2009, 11:58:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 03 oktober 2009, 11:58:19 AM


I juni 1973 står vagn 5451 uppställd i Huddingegaraget. Det var den H24 som prototypombyggdes för högertrafik redan 1963 eller 1964 (bussen är levererad 1962!). Man kan förmoda att den var en Capitolernas lågmilare då den sedan stog avställd till högertrafikomläggningen 1967...i SS ljusröda färg! Jag har inga minnen av att den skulle ha rullat innan dagen H på SS/SL enda högertrafiklinje 137. Någon annan som har det eller om den rullade överhuvudtaget? Vagn 5451 har en liten detalj som ingen annan H24 har. Vem kommer att berätta för oss vilken det är?

Mr H

Är det den här bussen som först byggdes för vänstertrafik. Sedan byggdes den om för högertrafik. Sedan återställdes den till vänstertrafik igen. Till slut blev den ombyggd till högertrafik igen. Jag har hört att just en Capitol varit med om just detta. Är det just den här bussen det handlar om då?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 oktober 2009, 00:09:48 AM
Är det den här bussen som först byggdes för vänstertrafik. Sedan byggdes den om för högertrafik. Sedan återställdes den till vänstertrafik igen. Till slut blev den ombyggd till högertrafik igen. Jag har hört att just en Capitol varit med om just detta. Är det just den här bussen det handlar om då?

Hej!

Nej, det torde vara den första vagnen av typen C75 Capitol,
vilka fick frontrutor av panoramatyp samt luftfjädring på majoriteten av vagnarna.

Den kom till SS som provbuss år 1958, fick litt H22A och reg nr A75412..
Högerombyggdes i början på 60-talet och gick i trafik i Finland (Åbo?).
Kom tillbaka till Sverige och Jönköpings Kommuntrafik (inv nr 20) ca 1965,
där den vad jag vet byggdes om till omställningsutförande
och efter dagen H sattes så omställningsdörrarna på vänstersidan igen.

mvh K R

AGR

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 oktober 2009, 21:41:52 PM
Åkte 56:an till plugget (omväxlande med trådbussarna på 32 & 42) hösten 1962 då H 24:orna levererades och insattes på denna linje. ¨Scania Sport¨ kommenterade förarna uppskattande. Vill minnas att gränsen mellan olika målning invändigt gick mellan 466 och 467. Det var väl de tio sista som hade fotocellmanövrerade utgångsdörrar och runda baklyktor? H23:an 442 hade nog också den nyare målningen mellan fönstren... Eller?

Hobgoblin

Ska det inte vara  H23 du åkte på linje56? Essingeleden invigdes 1966 och på gamla bron gick det inte H24 1962.
Mvh AGR

Mr H

CitatSedan blir det intressant med den invändiga målningen då de två andra källorna divergerar
genom att sätta gränsen mellan 5465 och 5466 respektive 5467 och 5468.
Nu lanseras alltså en tredje variant, 5466 och 5467.
Det kan väl inte möjligtvis hos någon finnas interiörbilder på någon eller några av de här aktuella H24:orna
för att kunna komma lösningen på spåret?

Känns alltså som att 5466 har en nyckelroll i denna diskussion om den är gul eller grön invändigt! Det kanske kan gå att se på bilden som jag la upp ovan om jag släpar fram diabildsprojektorn i helgen (undrar var den är?), eller om någon annan med en bildskärm med bättre upplösning kan se det på den utlagda bilden? En fönsterstolpe syns ganska så väl i bakgrunden i läge strax ovanför ratten annars kanske skyltskåpet vid framdörren är lättast att ta det på då de också skiftade mellan grönt och beige. Någon som kan se något?  :)

Mr H

K R

Citat från: AGR skrivet 08 oktober 2009, 07:56:08 AM
Ska det inte vara  H23 du åkte på linje56? Essingeleden invigdes 1966 och på gamla bron gick det inte H24 1962.
Mvh AGR

Hej!

Det var linje 96 som trafikerade Essingen vid denna tidpunkt.
Linje 56 gick mellan Kristineberg och Gärdeshöjden.

Denna linje trafikerades f ö med H23:or efter att den södergående sträckningen mellan Östermalmstorg och Nybroplan ändrats så att linjen gick i Sibyllegatan. Eftersom det blev smalt på detta parti när bussen mötte 8:ans spårvagn sattes H23:or in för att underlätta mötet mellan vagnarna.

mvh K R


Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 08 oktober 2009, 00:48:10 AM
Hej!

Nej, det torde vara den första vagnen av typen C75 Capitol,
vilka fick frontrutor av panoramatyp samt luftfjädring på majoriteten av vagnarna.

Den kom till SS som provbuss år 1958, fick litt H22A och reg nr A75412..
Högerombyggdes i början på 60-talet och gick i trafik i Finland (Åbo?).
Kom tillbaka till Sverige och Jönköpings Kommuntrafik (inv nr 20) ca 1965,
där den vad jag vet byggdes om till omställningsutförande
och efter dagen H sattes så omställningsdörrarna på vänstersidan igen.

mvh K R

Den målades i Helsingfors färg och provades väl en period där också. Vid återkomsten till Sverige fick den sedan provisoriska vänsterdörrar mellan axlarna o såldes 1965 till Jönköping. Den avsågs bli bevarad av någon förening som höll till i Höganäs lokstall, men detta och bussen brann någon gång på 80-talet.
Från början hade den dörrar 2-2-0, men som högerombyggd blev det 1-2-0 om jag inte minns fel.

Svempa

Den föreningen var det som i dag heter Helsingborgstrafikens museiförening. Mycket tragisk att den bussen försvann. Den var ju en milstolpe i busshistorien.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 08 oktober 2009, 11:38:52 AM
Den föreningen var det som i dag heter Helsingborgstrafikens museiförening. Mycket tragisk att den bussen försvann. Den var ju en milstolpe i busshistorien.


Nåja, vi kan ju trösta oss med att det finns åtminstone ett halvdussin Capitoler av C75-C76 modell bevarade i olika skick, varav en från Jönköping.

Svempa

Är det inte 2 st från Jönköping kvar? dels vår och sedan en som man körde rundturer med.

Björn Forslund

Jo, det stämmer. Men vår Capitol är av äldre modellen C70/3. Av dessa finns det tre st kvar, varav två i skick.

Hasse L

Citat från: K R skrivet 08 oktober 2009, 09:25:48 AM
Hej!

Det var linje 96 som trafikerade Essingen vid denna tidpunkt.
Linje 56 gick mellan Kristineberg och Gärdeshöjden.

Denna linje trafikerades f ö med H23:or efter att den södergående sträckningen mellan Östermalmstorg och Nybroplan ändrats så att linjen gick i Sibyllegatan. Eftersom det blev smalt på detta parti när bussen mötte 8:ans spårvagn sattes H23:or in för att underlätta mötet mellan vagnarna.

mvh K R



Hej!
Ska vi vara riktigt noga så gick 56:an under min skoltid Kampementsbacken - Kristineberg, upp till Gärdeshöjden kom den först sedan 42:an nedlagts - 16 maj 1965.
Kan tillägga att våren 1963 kryllade det plötsligt av Büssing H 25-26 på linjen och oron blev stor, men ordningen återställdes efter några månader.

Mvh /H

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 oktober 2009, 18:35:48 PM
Hej!
Ska vi vara riktigt noga så gick 56:an under min skoltid Kampementsbacken - Kristineberg, upp till Gärdeshöjden kom den först sedan 42:an nedlagts - 16 maj 1965.
Kan tillägga att våren 1963 kryllade det plötsligt av Büssing H 25-26 på linjen och oron blev stor, men ordningen återställdes efter några månader.

Mvh /H

Hej!

Jo, så var det ju med 56:ans norra ändhållplats!
Då gick f ö linjen Artillerigatan ner mellan Linnégatan och Strandvägen i riktning mot Kristineberg, eller hur?

Sedan trafikerades även linje 56 understundom med H29:or (SKV City med Leylandmotor).
Dessa bör ha varit första serien bussar som var målade i oxblodsrött och vitt och med grå tak,
den målningsdesign som SL senare införde och som brukar benämnas SL67.

mvh K R