Lite nya tankar om systemkameria.

Startat av Möllers, 02 oktober 2009, 23:13:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fontheking5

Ett välmenat tips är också att inte ha för höga mega pixel tal , min förra kamera hade 10 mp och den tog ofta betydligt bättre bilder än min nuvarande som har 13,6 men den kommer snart ersättas av en med 10 igen . Sen är ju som sagt fotografen viktig också och många gånger är det mitt eget fel att bilden blir sämre . Men det är du som bestämmer Mattias vad du vill köpa .  :)

bjalle

Citat från: fontheking5 skrivet 05 oktober 2009, 18:24:45 PM
Ett välmenat tips är också att inte ha för höga mega pixel tal , min förra kamera hade 10 mp och den tog ofta betydligt bättre bilder än min nuvarande som har 13,6 men den kommer snart ersättas av en med 10 igen . Sen är ju som sagt fotografen viktig också och många gånger är det mitt eget fel att bilden blir sämre . Men det är du som bestämmer Mattias vad du vill köpa .  :)

Det där stämmer väl ändå inte riktigt att en 13,6 Mpix skulle va sämre än en som har 10 Mpix. Sanningen är väl mer att enda gången man har nytta av mer Mpix är vid stora förstoringar

M224

Det här med många MP har främst två fördelar:

1) Man kan göra större utskrifter.

2) Man kan beskära bilden mer, ex viktigt för fågelfotografer men även för annat.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 oktober 2009, 18:33:18 PM
Det där stämmer väl ändå inte riktigt att en 13,6 Mpix skulle va sämre än en som har 10 Mpix. Sanningen är väl mer att enda gången man har nytta av mer Mpix är vid stora förstoringar

Mer megapixel innebär inte nödvändigvis att bildkvalitén blir bättre. Den kan faktiskt bli sämre beroende på bildsensorns storlek, etc. Att klämma in för många pixlar i en till ytan liten sensor kan alltså innebära sämre bildkvalité i slutänden.

M v h
Ingwar

Möllers

Nu har jag övat lite nu ikväll det som är vikigt med att få färg på hilmen det fick jag lite ellerfall körde med ISO400 sen ängrade jag på slutar tiden rätt ofta inte för dom ska bli förmörka sen ängrade jag på bländatiden det skulle jag nog hade ha gjort.
Men jag blev rätt nöjd endån över bilder  :)
Kanske dom blev lite förmörka kanske  ::)

jonas a

Hmm är inte Lägre ISO bättre?

På min kamera blir det skarpare bilder ju lägre ISO jag har.

M224

Citat från: jonas a skrivet 05 oktober 2009, 19:10:48 PM
Hmm är inte Lägre ISO bättre?

På min kamera blir det skarpare bilder ju lägre ISO jag har.

Jo det stämmer. Men på Möllers 450D så är det inga problem med ISO upp till 800-1600.

Skarpa bilder är mycket svårt att få till med låga ISO-tal i dåligt ljus även om man har bildstabilisering.

Stefan Lindberg

Canon har gått från 14,7 Mpix på PowerShot G10 till 10,1 Mpix på PowerShot G11 för att få bättre kvalité på bilderna.

En buss brummar

Megapixlar är en hel vetenskap, men mycket kortfattat så kan det summeras i att fler megapixlar inte på något sätt är likvärt med bättre bildkvalitet, i många fall tom tvärt om. Betänk också att 450D är en croppad sensor vilket gör den mindre än tex en FF (Full frame)och därmed blir ofta pixeltätheten för stor för att ge en bra bild. Men nu är ju ingenjörerna duktiga och tekniken utvecklas så är det 15MP i en crop kamera så är pixlarna säkert bra, man skall dock inte stirra sig blind på Megapixlar.

jonas a

Citat från: En buss brummar skrivet 05 oktober 2009, 19:17:44 PM
Megapixlar är en hel vetenskap, men mycket kortfattat så kan det summeras i att fler megapixlar inte på något sätt är likvärt med bättre bildkvalitet, i många fall tom tvärt om.

Håller med helt.
Som exempel, min gamla Nikon coolpix 2000 har enligt mig skönare bilder än min nya (2år gamla) Fuji S5700 långzoom.

Nikon 2 Mp
Fuji 7,1 Mp

Stefan Lindberg

Citat från: En buss brummar skrivet 05 oktober 2009, 19:17:44 PM
Megapixlar är en hel vetenskap, men mycket kortfattat så kan det summeras i att fler megapixlar inte på något sätt är likvärt med bättre bildkvalitet, i många fall tom tvärt om. Betänk också att 450D är en croppad sensor vilket gör den mindre än tex en FF (Full frame)och därmed blir ofta pixeltätheten för stor för att ge en bra bild. Men nu är ju ingenjörerna duktiga och tekniken utvecklas så är det 15MP i en crop kamera så är pixlarna säkert bra, man skall dock inte stirra sig blind på Megapixlar.

Och en kompaktkamera ska helst inte ha mer än 10Mp eftersom den sensorn är mycket mindre än exempelvis Canon Eos 450D med 1,6 crop
Innan jag bytte till systemkamera hade jag en Canon Powershot S3 IS på 6,0Mp och jag har en förstoring på 40x60 cm tagen med den kameran ... i utmärkt kvalité

fontheking5

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 05 oktober 2009, 19:25:52 PM
Och en kompaktkamera ska helst inte ha mer än 10Mp eftersom den sensorn är mycket mindre än exempelvis Canon Eos 450D med 1,6 crop
Innan jag bytte till systemkamera hade jag en Canon Powershot S3 IS på 6,0Mp och jag har en förstoring på 40x60 cm tagen med den kameran ... i utmärkt kvalité
Ja min förra kamera hade 10 mp och dom bilderna blev Mycket bättre . Så det är nog sant att en kompakt inte ska ha mer än 10 mp . Min förra kamera var en Samsung Digimax S1000 som åt batterier men tog riktigt bra bilder för att vara en kompakt . Den nya är en Samsung L310W men jag kommer inte köpa fler Samsung , utan snarare en Canon system och en Sony eller Canon kompakt till vardags .  :)

Snooze

På tal om photoshop så är det ett mycket bra program att ha. Man kan ta bra bilder även utan att redigera dem efteråt men har bilden t.ex blivit lite mörk eller lite dålig kontrast kan man lätt fixa det i programmet. Men det tar lite tid att lära sig men den tiden är det värt att lägga ner. Har man det kan man t.ex. ta bilder i .raw format vilket gör bilderna lite mer lätt redigerade när man väl för över dem till datorn. Har själv precis börjat lära mig det lite smått och det kommer npg ta lite tid innan jag behärskar bildredigering helt och hållet.

Vet inte hur forumreglerna är riktigt men det finns ju billigare alternativ att få photshop än att köpa det i butik då det kostar uppåt 10000 om man ska ha den senaste full versionen.

Och som de andra säger, öva öva och öva lite till! Det är stor skillnad på mina bilder idag än vad det var när jag började och de kommer säkerligen bli bättre ju mer övning jag får! Och det hadde de inte blivit om jag inte läst på en hel del på internet och själv prövat mig fram med inställningarna. En bra sida med mycket nyttig info är www.fotosidan.se om du inte redan kände till den?

M224

För de allra flesta som inte är yrkesfotografer så räcker Photoshop Elements utmärkt. Där finns det viktigaste från Photoshop och man får även med Adobe Camera Raw i en något nedbantad version. Det som är bra med PSE är att det går att köpa för runt 1000 kr vilket gör det mycket prisvärt, det är heller inte lika tungjobbat som PS.

Senaste versionen heter PSE 8.

Det finns även en mycket bra till PSE, den senaste boken gäller för version 7.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609479

Möllers

Fick mina pengar idag fick 31600kr så köpte jag en Philips med Full HD en 37a på siba finns mer på denna sidan om den.
Tycke bara hemfrakten var dyr kostade 599 och postförskott på 89kr.
Jo vid 1100 12.00 kommer jag ladda mitt buss kort med 400-500kr kommer åka till Lund o Malmö fota vikingabussar sen i malmö ska jag leta efter nya Bussar som swebus har och Arriva och dom danska omnilinkarna med  8)

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2443099

http://www.consumer.philips.com/c/tv-apparater/5000-serien-37-tums-digital-tv-med-full-hd-1080p-37pfl5604h_12/prd/se/