Huvudmeny

Lundabussarna

Startat av Cyklisten, 29 september 2009, 23:19:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Idag tog jag en liten omväg mellan Lund och Gårdstånga och stannade till vid Lundabussarnas "parkeringsplats", tog några bilder med min nya fickkamera som jag fick av min fru. Detta var inte så lätt med tanke på ljusförhållandena, klockan var runt 19 och solen syntes inte längre.

Undrar om datan på SBH verkligen stämmer?

Min bil syns inte så bra här, men det var ju meningen. Då kan man ha en bildgata på köpet ;)

Möllers

Sjukt bra bilder där cyklisten  :)

jonas a

Ja du, en sån fickkamera vill jag med ha. Den skräpkameran jag har protesterar redan Innan solen gått ned.

Möllers

Själv har jag tänkt köpa en ny system kameria nästa år kanske en nikon D300 eller en Canon 50D få se om det blir av.

Cyklisten

Om jag var dig så skulle jag nog vänta med det tills den nuvarande kameran strejkar. Visst är det en uppgradering, men jag tycker inte att det är värt pengarna att byta "ett steg" uppåt, kanske om man har en bra köpare till den gamla kameran.

Cyklisten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2009, 23:27:53 PM
En VW Golf 3 Variant 1,8, CL eller GL 1994-1998

Säg att du har lekt med bilden i bildredigeringsprogrammet för att få den ljusare? ;)
Hur som helst så var det helt rätt, CL från 1995. Men hur har du gissat vilken motor som sitter i (undrar jag som inte är så kunnig när det gäller lite äldre bilar)?

Möllers

Har ochså tänkt på det med cyklisten jag blir aldrig nöjd över mina bilder men idag lyckades jag rätt bra endån teste ESO Auto idag för skoj skull.
Får testa sig fram  :)

Möllers

Det jag är mest noga med nu jag är ute o fotar är att bakrunden ska inte bli oskärpt det är mycket vikigt tycker jag.
Har aldrig provat blända tiden 5.6 nere vid stan så det ska bli spännade den dagen kommer.

Cyklisten

Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 september 2009, 23:43:04 PM
Det jag är mest noga med nu jag är ute o fotar är att bakrunden ska inte bli oskärpt det är mycket vikigt tycker jag.
Har aldrig provat blända tiden 5.6 nere vid stan så det ska bli spännade den dagen kommer.

Just att få en sk. "motion blur" eller "rörelseoskärpa" i bakgrunden och skärpa på det rörliga objektet kan ge en häftig effekt, men alla gör ju som de vill. Ibland kan man med fördel minska bländarvärdet, vilket minskar skärpedjupet alltså skärpans omfång och få en skarp objekt (buss) och oskarp bakgrund. Det kan vara bra att utnyttja om t.ex. bakgrunden är alltför rörig. Det är just som du säger, att testa sig fram. Jag kör oftast på bländarvärdet ca. 10-16, om ljuset tillåter. Ibland går jag längre ner just för att få lite konstnärlig oskärpa  ;)
Just i den lilla fickkameran går det bara att ställa in ISO och den där exponeringsbias eller kompensation, det du undrade innan, men det blir rätt bra bilder ändå.

Cyklisten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2009, 23:42:06 PM
Att det var en Golf 3:a syntes ju direkt, sedan var ju den vanligaste motorn 1,8 på 90 hk, att det inte var en VR6 Syncro var lätt att se :-)
men visst, det hade ju kunnat vara en 2,0 på 115 hk...

Jag vill gärna ha den sistnämnda, då det känns lite segt just nu... hade en likadan motor på min Golf II som var betydligt lättare och då räckte den till. Men jag skaffar nog en annan bil så fort jag börjar jobba  :D

Möllers

Innan körde jag med bländatiden 9.00 hella tiden sen jag fick reda på om man minskar skulle man får mer skärpa på bilderna men vet inte om det märks nåt som innan på E6an  ???