Västragisk obegripliga taxor som inte gäller på deras egna tåg

Startat av Bengt Jönsson, 28 september 2009, 17:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Så har då mitt regionen-runt kort på Västtrafik gått ut men jag skulle behöva göra några resor till bl.a Vårgårda och Herrljunga.
Ja, jag har förstått att man kan ladda på sitt Gbg-kommun-kort med pengar och använda dessa pengar för att resa.
Jag vet också hur man gör genom att trycka på T som i  Tilläggsresa vid start och inte glömma att checka ut vid slutpunkten - Om nu GPS:erna är rätt uppdaterade dvs!

Glad i hågen tänkte jag då kolla upp vad en enkel G - Vårgårda skulle kosta (för att kunna gardera mig mot felprissättningar) med Västtrafiks reseplanerare kunde därom icke ge besked.  Ringde då tidpunkten men icke heller där kunde någon prisuppgift ges.  Det var ju SJ som körde...  :o
Upplyste då "upplysningen" om att det tåg jag tänkt mig att åka är en Regina målad i Västtrafiks färger och försedd med ett flertal Västtrafik-loggor på både fram, bad och sidor.. men icke!!!  Det går icke att betala med Västtrafiks värdekort på Västtrafiks egna tåg .. ".. för det är ju SJ som kör och de har sina taxor.."

Men SUCK !!
Enligt samma "logik" så skulle det vara Orusttrafikens taxor på de linjer Orusttrafiken kör, VL-buss taaxor på de linjer VL-buss kör, GS-taxor på de linjer GS kör osv...
Nu blev "damen" på tidpunkten stressad och snärjde in sig i områden som att tåget fortsätter till Nässjö ".. och där gäller smålandstrafikens taxor.."  :D ;D :o

Just det!  "Smålandstrafiken"...

Upplyste då om att det inte finns någon "smålandstrafik" utan däremot JLT.  Sedan kom vi inte längre,...

Nej, det blir att ta nya bilen istället.  En Toyota Corolla 2003 med dragkrok och som rullat ca 10800 mil.

Men snälla nån!  Var inte meningen med "länstrafik" att det skulle gå att köpa en biljett en gång och sedan kunna ta sig från A till B utan att behöva köpa nya biljetter beroende på "vem som kör"...

/Bengt
*morr*

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 september 2009, 17:09:52 PM
Men snälla nån!  Var inte meningen med "länstrafik" att det skulle gå att köpa en biljett en gång och sedan kunna ta sig från A till B utan att behöva köpa nya biljetter beroende på "vem som kör"...

/Bengt
*morr*

Det var meningen och det kommer för de tåg som i dag körs av SJ med deras egna taxor att vara infört 12 december 2010. Att det inte blir tidigare beror på att SJ inte ville - eller rättare sagt skulle ha hutlöst betalt för att vilja. Avtalet med SJ tecknades 2002 och gäller tilll december 2010 så det går inte att tillgripa tvångsmedel.

yngrot

Det nya taxesystemet är helt obegripligt och dessutom orättvist.. Du kan exvis åka från Älvsered  till Hillared en sträcka på ca 5 mil för 38sek.. men det är samma taxa även för att åka 5 km... På Scanpoint var det fler zoner och således billigare att åka en kortare sträcka. Jag kan inte förstå hur de tänkt... Enligt en del resenärer är det inte samma pris på alla resor heller även om det är samma sträcka du åker varje dag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

Citat från: yngrot skrivet 29 september 2009, 08:30:48 AM
Det nya taxesystemet är helt obegripligt och dessutom orättvist.. Du kan exvis åka från Älvsered  till Hillared en sträcka på ca 5 mil för 38sek.. men det är samma taxa även för att åka 5 km... På Scanpoint var det fler zoner och således billigare att åka en kortare sträcka. Jag kan inte förstå hur de tänkt... Enligt en del resenärer är det inte samma pris på alla resor heller även om det är samma sträcka du åker varje dag...

Är det inte just meningen med det nya taxesystemet att det skall välja det billigaste av zontaxa eller kilometertaxa?
GPS:ernas koordinater används ju för att räkna ut kilometeravståndet...
Allt för att undvika anomalier vid korta resor över zongräns...

/Bengt

Anton i Axvall

Den avståndsbaserade prissättningen används endast vid resa med kontoladdning över flera zoner.
Betalar du med kontoladdning inom en zon betalar du fast pris (25,10 för kommun och 16,50 för tätort).
Betalar du med enkelbiljett betalar du också ett fast pris (38 för en kommun och 25 för en tätort)

yngrot

Jag kollade på hemsidan testa reseplaneraren på en resa mellan Tranemo. Borås  resp Länghem - Borås och skillnaden var ca 1 kr billigare från Länghem trots ca 18km kortare... Kontant är det ju samma pris 67sek vuxen ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina