En ny Säffle 2

Startat av Autotransit, 27 september 2009, 22:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

En orange buss den här gången, förmodligen SJ Göteborg med tanke på skyltningen.

/Stellan

Kvarne

Läckert som f*n!  Jättetrevliga bilder Autotransit! Har du mera i dina gömmor så visa gärna!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Wetjo

Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 22:52:32 PM
En orange buss den här gången, förmodligen SJ Göteborg med tanke på skyltningen.

/Stellan

Den har jag åkt med!!!  ;D ;D ;D
Min mormor & morfar bodde i Pixbo. Om jag inte minns fel, var det 602 som gick via Pixbo Herrgård o vidare runt sjön (vad den nu heter...). Dom flyttade senare till Mölnlycke.

Autotransit

Brukade inte SJ ha en "stadsbeteckning" framför inventarienumret, ser att det saknas på den här.

(Det nya SJ AB får man under inga omständigheter läsa baklänges, då blir det bara sk*t) :D ;D 8)

/Stellan

MartinMartin

Citat från: Autotransit skrivet 28 september 2009, 10:07:22 AM

(Det nya SJ AB får man under inga omständigheter läsa baklänges, då blir det bara sk*t) :D ;D 8)
/Stellan

;D ;D ;D ;D ;D

Niklas Bygdestam

/Stellan

Härlig SJ-känsla :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Titta noga på bakdelen på bussen. Bussen gick aldrig i trafik i det utförandet som bilden visar. Den sändes (eu till Arvika) för ombyggnad. Enbart 2444/2445 (ev även Gävles 2442/2443) levererades som på bilden.
2456-2462 var placerade i Göteborgsområdet. 2444-2449 Uddevalla,2450-2455 Borås,2463-2466 Skövde.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 28 september 2009, 17:56:00 PM
Titta noga på bakdelen på bussen. Bussen gick aldrig i trafik i det utförandet som bilden visar. Den sändes (eu till Arvika) för ombyggnad. Enbart 2444/2445 (ev även Gävles 2442/2443) levererades som på bilden.
2456-2462 var placerade i Göteborgsområdet. 2444-2449 Uddevalla,2450-2455 Borås,2463-2466 Skövde.

Vad är omgjort i bak på den här bussen? I Uppsala fanns det några bussar som vad jag kan komma ihåg såg ut som denna baktill. Så vad skulle de gjort om baktill på den här?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 september 2009, 18:18:41 PM
Vad är omgjort i bak på den här bussen? I Uppsala fanns det några bussar som vad jag kan komma ihåg såg ut som denna baktill. Så vad skulle de gjort om baktill på den här?

Jag instämmer i frågan. Jag hittade denna bild på 2464 i Skövde och kan inte se någon annan skillnad än att den röda randen mellan fönstret och taket är borta. Men det det kan ju ha hänt senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

NHK

Niklas Bygdestam

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2009, 18:20:26 PM
Jag instämmer i frågan. Jag hittade denna bild på 2464 i Skövde och kan inte se någon annan skillnad än att den röda randen mellan fönstret och taket är borta. Men det det kan ju ha hänt senare.

Det fanns inte någon bagagelucka på bakpartiets sida. Detta åtgärdades i Arvika.
Sedan den som frågade efter förkortningen på busslinjegruppen. Detta åsattes i regel inte före leveransen. Utan när bussen anlände till verkstaden  på stationeringsorten. Det är inte säkert att  förkortningarna heller monterades omedelbart.
Td och Sk är Tidaholm och Skövde men busslinjegruppen hette Skaraborgs busslinjegrupp.Suc= Sundsvall som kallades Sundsvalls busslinjegrupp oftast.Men var egentligen 9 driftsdistriktet som också skötte busstrafiken.Sammanslagning emellan Sveg,Kramfors och Hudiksvalls busslinjegrupp som senare uppgick i Gävle busslinjegrupp. Det var cirka 1968 som namnet ändrades till busslinjegrupp från billinjegrupp.
Till sist det första. På höger sida i färdriktningen längst bak monterades en baklucka. Jag har själv hjälpt till lasta veckoslutsbussar och kan intyga att det var svårt att lasta och lossa utan denna baklucka.