Sveriges första Beulas - fler bilder

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 augusti 2007, 10:45:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Här är fler bilder på den första Beulasen i Sverige. Den kommer att levereras till Sennans Buss om knappt en månad.
Några data för tabellbitaren: chassinummer är YV2K6X20000552179, karossnr 07.057. Totalvikten är 25 ton, längden 13,7 meter och bredden 2,55 meter. Det regnummer bussen kommer att få framgår av bildtexten liksom chassitypen.
Karossnamnet skall för övrigt uttalas "Bojjlas".
Bilderna är från transportkörningen mellan Broby och Åseda samt några bilder från visningarna i Åseda och Klevshult. I samband med transportkörningen gjordes en provkörning för tidningen Bussbranschen i samarbete med Bussnack.

Cero

Den ser trevlig ut. Speciellt förarplatsen som visades i annat inlägg tycker jag ser vass ut.

Men jag håller med det som någon tidigare påpekade; det ger inte bra reklam att ha en snygg och proper demobuss rullande med grov felskrivning ("buss visning"). Kanske kunde man ha skakat fram någon som kunde svenska när dekalerna skulle sättas dit.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 15 augusti 2007, 10:58:29 AM
Men jag håller med det som någon tidigare påpekade; det ger inte bra reklam att ha en snygg och proper demobuss rullande med grov felskrivning ("buss visning"). Kanske kunde man ha skakat fram någon som kunde svenska när dekalerna skulle sättas dit.

/Cero

Med tanke på att Rex Knorr på egen hand lärt sig svenska - med hjälp av sin svenska fru - får man kanske ändå ha visst överseende i detta fall. Rex pratar imponerande bra svenska men den är naturligtvis inte helt perfekt. Lika lite som de flesta svenskars är det. Och man har ju sett alltför många kärnsvenskar göra precis samma fel.
Turnén är helt och hållet Rex Knorrs och hans företags eget arrangemang. Scania har visat visst intresse men inte deltagit aktivt i arrangemangen. Jag tycker att han är värd all uppmuntran.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 11:13:41 AM
Med tanke på att Rex Knorr på egen hand lärt sig svenska - med hjälp av sin svenska fru - får man kanske ändå ha visst överseende i detta fall. Rex pratar imponerande bra svenska men den är naturligtvis inte helt perfekt. Lika lite som de flesta svenskars är det. Och man har ju sett alltför många kärnsvenskar göra precis samma fel.
Turnén är helt och hållet Rex Knorrs och hans företags eget arrangemang. Scania har visat visst intresse men inte deltagit aktivt i arrangemangen. Jag tycker att han är värd all uppmuntran.

Absolut ska initiativ av detta slag uppmuntras och stöttas. Jag kände inte till att initiativtagaren inte är född svensk (fast hans fru kunde ju ha bidragit med sin kunskap  ;)). Och visst har många kärnsvenskar ett bedrövligt språk, speciellt när det ska skrivas. Såsom varande petimäter när det gäller språket ryser jag ibland, även om jag måste erkänna att även jag gör fel ibland ;D. I vissa fall skriver invandrare betydligt bättre.

Hoppas han lyckas kränga mer av dessa bussar, för som sagt den ser trevlig ut.

/Cero

Clabbe

Det kanske gett ett bättre intryck om texten satt rakt på framrutan ??

En stilren buss, Sennas har en fräch färgsättning som sticker upp, nu blir det att vänta på nästa nummer (av Bussbranchen, inget annat menade jag *L*)

Jag tycker Knorr kunde utveckla sin svenska hemsida lite http://www.knorr-omnibus.de/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 15 augusti 2007, 13:00:24 PM
Jag tycker Knorr kunde utveckla sin svenska hemsida lite http://www.knorr-omnibus.de/

Tidsbrist. Även för Rex Knorr har dygnet bara 24 timmar. Även om man får intrycket av att det har betydligt fler när man ser hur han står i.

Viktor

Esbjörn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Esbjörn skrivet 15 augusti 2007, 16:47:32 PM
Makalöst läcker färgsättning!

Jo, jag skall framföra det till Ingvar på Sennans Buss när jag träffar honom. Jag skrev förut att Sennans Buss haft denna färgsättning i över 15 år, men det är en sanning med modifikation. Den på Beulasen är minst två snäpp häftigare än vad som varit förut.
Sedan är det ju alltid en fördel när man kan bestämma hur bussen skall parkeras i förhållande till kvällssolen vid rastplatsen Innaren eller utanför pizzerian i Braås. Eller eftermiddagssolen i Klevshult.

Simon A

Citat från: Esbjörn skrivet 15 augusti 2007, 16:47:32 PM
Makalöst läcker färgsättning!
Håller med, lacken var otroligt snygg

//Simon

Niklas Bygdestam

Hoppas det blir många Beulas i Sverige! :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 augusti 2007, 23:34:55 PM
Hoppas det blir många Beulas i Sverige! :)

Pratade med en bussägare i dag, som varit och sett på Beulasen. Han var mycket nöjd och det är inte omöjligt att hans nästa inköp av turistbuss i den här storleken blir just en Beulas. Men först ville han avvakta vilka erfarenheter man drar i Sennan.
Men som han kommenterade:
- Efter det här lär Scania få svårt att sälja Irizar.

Peter Andersson

Jag måste säga att jag tyckt om Sennans Buss färgsättning länge men detta var ännu bättre och snyggare än innan

Scania Beulas kommer att bli en mycket farlig konkurent till volvo 9900 tror jag

MVH Peter
Delsbo

robbes

hammnade bakom denna bussen i dag på e18/e20 vid arboga på väg norrut

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 18 augusti 2007, 05:26:20 AM
hammnade bakom denna bussen i dag på e18/e20 vid arboga på väg norrut

Bussen skulle under fredagen flyttas från Sollentuna till Mariestad. Jag antar att det var du och inte bussen som var på väg norrut, annars måtte navigationssystemet ha fått samma spader som när vi körde in i Braås för att ta en pizza. Dock skall i sanningens namn sägas att det klarade galant att ta oss ut till rätt väg igen.