Visning av de nya lila bussarna i Örebro... (Bilder)

Startat av Patrik, 26 september 2009, 12:27:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Läckra bussar måste man säga ..  och ser de har den saknade Scanpointen som vi tyvärr inte har kvar längre.. :P      även nytt med invnr på höjden... är det nått krav från länshuvudman??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AL

Citat från: yngrot skrivet 27 september 2009, 19:57:23 PM
Läckra bussar måste man säga ..  och ser de har den saknade Scanpointen som vi tyvärr inte har kvar längre.. :P      även nytt med invnr på höjden... är det nått krav från länshuvudman??

I Örebro har länshuvudmannen ingen omedelbar verksamhetspåverkan, eftersom Örebro Kommun själva står för underskottet i stadstrafiken, och således styr den genom sitt eget kollektivtrafikkontor.   

Simon Bertilsson

Citat från: jonas a skrivet 26 september 2009, 22:29:06 PM
Oj, det var riktigt tunna säten, hälften mot vad som är i Helsingborgs MANarna. Och sättena här är stenhårda tycker jag.

Verkligen. Det borde vara som att sitta på trä....

AL

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 september 2009, 22:36:44 PM
Verkligen. Det borde vara som att sitta på trä....

Ja, mot bakgrund av att Örebro Stad planerar för en stor förändring av den lokala kollektivtrafiken, där bland annat hög kvalitét utgör en av grundstommarna i verksamheten, lär Swebus få pekpinnar om passagerarkomforten inte uppfylls.  Det är f ö första gången i historien som ett helt nytt bolag övertar den lokala trafiken i Örebro efter en upphandling, och förväntningarna på Swebus är sannolikt högt ställda.

Och historiskt såtillvida att Busslink som f n driver trafiken bildades genom sammanslagning av SL Buss AB och Näckrosbuss AB.  Näckrosbuss AB bildades dessutom som bekant genom en sammanslagning av T-Buss AB och SLT AB, varvid LITA tillkom i ett senare skede.  T-Buss AB självt bildades genom en sammanslagning av Länsbussarna och ÖTAB, d v s Örebro Trafik AB, så trafiken som nu drivs av Busslink har i egentlig mening aldrig bytt entreprenör under åren - även om ägarbilden förändrats med tiden!

groenis

det var ett par saker jag gillade med den vagnen
1 det lilla solskyddet uppe till vänster saknas på Trendline
2 instrumenbrädan nära till knapparna
3 färgen äntligen något som bryter av alla färgsättningar jag sett
4 fullbredds display fram

/Lennart

Broder Trucker

I morgon kommer ni få en rapport hur dom är att åka.... Kommer att vara bland dom första att få åka dom nya vagnarna i linjetrafik. Första turen på linje 12 från brickebacken går 05.54, men jag kommer att åka 06.07, sen linje 33 mot pilängen. Två nya bussar i ett svep med andra ord

Svempa

Dom där stolarna är hemska att sitta på . tyvärr .
provsatt en av dom i lörddes . den stående kommentaren bland dom som provade var var " vilken fin buss  men vad hårda stolar" . undrar om man kommer att byta dyner på dom eller om man kommer låtsats som det blåser lite.
MVH Svempa

Mattias

Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt. Men den som lever får se, kanske om kritiken blir tillräckligt massiv (vilket jag skulle tippa den blir) angående dessa riktigt osköna säten, så kan man ju bara önska och hoppas att dessa ratas och byts ut. Det ska förövrigt ha funnits säten av liknande komfortabilitet i Skåne bland annat.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

RoTe

Citat från: Mattias skrivet 30 september 2009, 22:51:51 PM
Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt.

Instämmer. Tycker det är helt rätt med sådana säten i en stadsbuss.

Jo

Citat från: Mattias skrivet 30 september 2009, 22:51:51 PM
Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt. Men den som lever får se, kanske om kritiken blir tillräckligt massiv (vilket jag skulle tippa den blir) angående dessa riktigt osköna säten, så kan man ju bara önska och hoppas att dessa ratas och byts ut. Det ska förövrigt ha funnits säten av liknande komfortabilitet i Skåne bland annat.
//M

I Skåne är det väl bara Lund som har "liknande" säten om nu inte Vanhoolerna i Ystad också hade det. Sen har väl också Veolia Malmö relativt enkla/obekväma säten i sina nya Volvobussar men jag tror dock inte de är lika enkla som dessa. Sen är det ju alltid lite känsligt som i Örebros fall med en rejäl taxehöjning samtidigt som man sänker sittkomforten avsevärt. Även om det finns prisvärda alternativ även efter höjningen är var ju höjningen saftig i procent oavsett om man betalar kontant eller med värdekort.