Nu är det blott blått som gäller eller

Startat av Jocke Selling, 23 september 2009, 21:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

I allafall för serien 6174-6176.
6174 kom åter från måleriet idag, och det troliga är väl att syskonen följer efter.
Vart de ska omplaceras vet kanske någon annan, hursom har jag inte lagt någon energi på att ta reda på detta i nuläget.



Vi tar väl ett par före bilder ( nej det är ingen särskrivning - alla är inte neoplanfans ;D ;D ;D)

Vid leveransen från Kalmar



På förstärkningstur från Järlåsa.


Dessa blev kortlivade i Uppland. UL hade tänkt dem som vagnar på Forsmarksturerna, forsmarks resenärerna höll inte med, varpå UL vek sig?, och andra arbetsuppdrag i Uppland passande denna vagnstyp kunde inte Uppbringas.

Niklas Bygdestam

Men visst är det väl Västtrafiks blåfärg på bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius



     Mycket trevligt, JoSe.

     Får ha vägarrna förbi en annan dag för att föreviga den med denna färgsättning.

     //Niclas

RoTe

Citat från: JoSe skrivet 23 september 2009, 21:50:58 PM
UL hade tänkt dem som vagnar på Forsmarksturerna, forsmarks resenärerna höll inte med, varpå UL vek sig?, och andra arbetsuppdrag i Uppland passande denna vagnstyp kunde inte Uppbringas.

Bestämmer UL vad Swebus ska köpa för vagnar?

Vad var det för fel på bussarna enligt forsmarkarna? Jag har hört att forsmarkare är de jävligaste som finns men jag har aldrig hört något trots att jag kört dom i vagnar som 5005...  ;D

Niclas Rosenius

 

    Det är väl mest dom som åkt via Östhammar till Uppsala som klagat på att man inte kunde fälla tillbaka ryggstödet tillräckligt    ;)

    //Niclas

Jocke Selling

Citat från: RoTe skrivet 23 september 2009, 22:50:46 PM
Bestämmer UL vad Swebus ska köpa för vagnar?

Vad var det för fel på bussarna enligt forsmarkarna? Jag har hört att forsmarkare är de jävligaste som finns men jag har aldrig hört något trots att jag kört dom i vagnar som 5005...  ;D
Eftersom det är huvudmannens trafik, är det självklart huvudmannen som bestämmer vilken vagnstyp som skall användas. Huruvida huvudmannen väljer att detaljstyra detta skiljer sig säkerligen åt.
I detta fall var så vitt jag förstår personer från UL med och tittade på de vagnar vi kunde få från Kalmar, och då tyckte man dessa kunde passa för expresslinjerna till Forsmark. Sedan började resenärerna på 751:an att knorra, och maila krav om att de skulle få tillbaka sin bullriga Volvo. Tydligen kunde man fälla sätena lite mer på den.

Oskar A

Trevliga bilder! Får också tacka för eskorten upp till depån så man hann få bussen på bild i blått innan den flyr länet.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: JoSe skrivet 23 september 2009, 21:50:58 PM
alla är inte neoplanfans ;D ;D ;D)

Verkligen inte!  ;)
Nog ser det ut som Västtrafiklack alltid. Någon som vet om en Swebusdepå i Västra Götaland som kan tänkas få dem?






Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 september 2009, 23:16:10 PM


    Det är väl mest dom som åkt via Östhammar till Uppsala som klagat på att man inte kunde fälla tillbaka ryggstödet tillräckligt    ;)

    //Niclas

Bortskämda knäppskallar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius


RoTe

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2009, 23:34:50 PM
Bortskämda knäppskallar.

Finns det gott om i Uppland!

Precis efter tidtabellskiftet körde jag en tant från Hållnäs (ligger mitt ute i ingenstans). Förr var det så fint att den bussen som körde Hållnäs fortsatte till Västland där de fick byta till bussen som kom från Karlholm, ett direktbyte oftast då de hade samma tid i Västland. Nu måste hon byta i Skärplinge och där är det fem minuters marginal. Detta blev hon jättearg för! Hon kunde inte förstå att hon var tvungen att stå ute och frysa i hela fem minuter för att åka till Tierp.

Jag förklarade att detta inte var en taxi och att hon kunde bosätta sig i civilisationen om hon ville åka utan byte...

Niclas Rosenius

Citat från: RoTe skrivet 24 september 2009, 00:54:40 AM
Finns det gott om i Uppland!

Precis efter tidtabellskiftet körde jag en tant från Hållnäs (ligger mitt ute i ingenstans). Förr var det så fint att den bussen som körde Hållnäs fortsatte till Västland där de fick byta till bussen som kom från Karlholm, ett direktbyte oftast då de hade samma tid i Västland. Nu måste hon byta i Skärplinge och där är det fem minuters marginal. Detta blev hon jättearg för! Hon kunde inte förstå att hon var tvungen att stå ute och frysa i hela fem minuter för att åka till Tierp.

Jag förklarade att detta inte var en taxi och att hon kunde bosätta sig i civilisationen om hon ville åka utan byte...

   Var glad för att du inte kör inne i Uppsala  ;)

   //Niclas

Ersa

Angående orimliga krav har jag hört att folk kan vara rätt hårda mot förarna på 811:an, och att några förare sökt sig till andra områden för att slippa otrevliga passagerares krav. Jag hoppas jag hört fel! :-X

yngrot

Vilket slöseri på skattepengar att lacka om bussarna så ofta...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: yngrot skrivet 24 september 2009, 02:05:00 AM
Vilket slöseri på skattepengar att lacka om bussarna så ofta...

Fast de lackades faktiskt inte om när de flyttades från Kalmar till UL. Man tog bara bort Kalmars dekaler och ersatte dessa med UL:s dekaler och eventuellt förbättrade lacken lite så det skulle se ut som om de aldrig haft annat än UL-dekaler. UL-gult är en aning ljusare än Kalmargult men den skillnaden är så pass minimal att man tyckte att bussarna inte behövde lackas om helt för det. Om däremot en Skånegul buss skulle komma till UL så anses de för mörka och då skulle de lackas om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.