Var det verkligen bättre förr?

Startat av hobbe, 22 september 2009, 20:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hobbe

Danne B.

Aj...

Var är vi? När är vi där? Vad har hänt? Hur gick det med dom inblandade?

//Danne

hobbe

Jag har inte så mycket information om denna bild, det enda jag vet är att det är BSS 152 bilden är tagen någongång på 50-talet

Ersa

Angående plats: Är det en "Abonnerad resa", eller kan man få hjälp av linjesiffran 5?
BSS vagn 152 (A352) överlevde iaf smällen. Såldes först 1967-10-23 till FFV i Eskilstuna och avregistrerades, enligt SBH.

-------------
EDIT: Invnr rättat till 152, som det var tänkt från början.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:51:58 AM
Angående plats: Är det en "Abonnerad resa", eller kan man få hjälp av linjesiffran 5?
BSS vagn 155 (A352) överlevde iaf smällen. Såldes först 1967-10-23 till FFV i Eskilstuna och avregistrerades, enligt SBH.

Vagnen är märkt 152. Linjesiffra 5 var för linjen Ringvägen - Dalarö.

M v h
Ingwar

Mr H

Kanske man kan misstänka Dalarövägen. Den var ju inte för rolig precis.

Mr H

michael k

en ny kylare +lite plåt går ju åt
undras om motorn klarade sig?

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 september 2009, 05:50:44 AM
Vagnen är märkt 152. Linjesiffra 5 var för linjen Ringvägen - Dalarö.

De fakta jag skrev gällde just 152 (A352). Slant med tagenterna just när jag skrev invnr bara. Nu är det rättat. :)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 23 september 2009, 09:39:17 AM
Kanske man kan misstänka Dalarövägen. Den var ju inte för rolig precis.

Mr H

Jag har försökt känna igen platsen men det liknar ingen del av Dalarövägen mellan Handen och Dalarö. Med trottoarer på båda sidor så skulle det i så fall vara i Dalarö, men det liknar det inte alls.

M v h
Ingwar

Mr H

Jag håller med dig om det där med trottoarerna vilket skulle tala mest för nära Handen men så såg det ju inte ut där. Det är lite irriterande i och med att så lantligt och dubbla trottoarer kan det ju inte ha funnits på så många ställen så det borde gå att känna igen. Mina minnen härifrån härrör främst från linje 9. Kanske ska man tolka desten som att bussen är abonnerad och att 5:an inte är aktuell längre och då blir ju sökfältet betydligt större!

Mr H

K R

Hej!

Efter att ha konsulterat en gammal BSS-förare, som själv är i besittning av samma bild lanseras Skarpnäcks gärde
som tänkbar fotoplats. M a o utefter nuvarande Gamla Tyresövägen, som då hette Tyresövägen.

Texten på destinationsrullen är "ABONNERAD RESO" och har att göra med att BSS körde mycket abonneringskörningar
åt det folkrörelseägda reseföretaget Reso AB.
Vad som förbryllar en smula är ju att vagnen samtidigt är skyltad med linjenummer "5"...

mvh K R

Mr H

Ja men det låter väl fullt rimligt att det skulle vara i Skarpnäck någonstans. Den går väl förmodligen på abonnemang men är inte fullt avskyltad, skylten "Ingång fram" sitter också kvar vid bakdörren.
Undrar om det inte finns en annan bild på den här vagnen i det här skicket på den där siten där det finns en väldigt massa BSBV-bilder men även BSS-bilder. Äsch vad heter siten nu igen?

Mr H

Mr H

http://www.wasatrafik.se/bjorknas1.html

Här är länken till bildskattssiten som jag tänkte på och visst är det en bild på BSS 152, men tyvärr samma bild och ingen förklaringstext.

Mr H

groenis

Hände tydligen en hel del på det åkeriet
ta med sig vagnen til fikarummet t.ex
åkte ibland med dem från Jordbro till Ölandsgatan när man växte upp där
-65 till -70

/Lennart

Ingwar Åfeldt

Citat från: groenis skrivet 24 september 2009, 15:49:10 PM
Hände tydligen en hel del på det åkeriet
ta med sig vagnen til fikarummet t.ex
åkte ibland med dem från Jordbro till Ölandsgatan när man växte upp där
-65 till -70

/Lennart

Jordbro till Ölandsgatan måste ha varit SJ's linje 741. Jag körde den vid flera tillfällen i mitten av 60-talet. Någon BSS-linje fanns inte till Jordbro.

M v h
Ingwar