GDG 1925.

Startat av Kent Skoog, 21 september 2009, 17:28:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



Borlänge 700929

Ulf Fernestad

vad är ursprunget på den här, den fanns i Karstad när jag började jobba extra under lumpartiden 78/79. Har ett litet minne av att bussen var smalare än de andra stämmer det?

1896

Hur länge fanns den kvar i trafik ? Lier karosserna fick ju ingen "1925" -79 eftersom det redan fanns en 1925.

Var det samma sak med 1183 ? den fanns ju inte heller. Var det 1183 ? Det var i alla fall ett nr man hoppade över.

S Svensson

#3
1183 fanns i Karlstad och det var en årsmodell 1961.Regnr EHE411 och avser en Volvo B655 med kaross från Höglund i Säffle. Även 1925 uteblev i Lierserien.Troligen var det bussen på bilden.
Sedan finns även 1169 med kaross från Kungälv. Jag vet inte hur mycket chassiet liknar ett B58 eller B10M. Det handlar om bussen 2980 från 1969 som levererades med Ikaruskaross och till ÖLME Buss. Övertagen 1976 och eftersom karossen var dålig så blev det omkarossering av chassie B58 1855 till GDG 1169. Jag vet dock inte hur mycket som var kvar av gamla chassiet. Vissa uppgifter gör gällande att det fanns delar som mera var B10M.

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 22 september 2009, 17:04:33 PM
Hur länge fanns den kvar i trafik ? Lier karosserna fick ju ingen "1925" -79 eftersom det redan fanns en 1925.

Var det samma sak med 1183 ? den fanns ju inte heller. Var det 1183 ? Det var i alla fall ett nr man hoppade över.
1925 stod avställd i garaget sommaren -79 kom aldrig i trafik vid skolstarten.
1183 gick som skolbuss i sunne kom inte heller igång nåt mer efter sommaruppehållet -81. Lite kuriåsa, började sitt bussliv i dalarna 1961
då som godsbuss, ombyggd till linjevagn i slutet på 60-talet. int.nr. har varit under åren 37 - 3175 - 1183, reg.nr. W 420 - T 261 - S 581 - EHE 411

1896

Ok, tack, ändå hoppade man över nummrena, lite konstigt, jag har ett minne av att när 1667 kom till Leksand -85, (Vanhool boggi,) så hade man kvar en 1667 BF:are i Leksand.

Man hade alltså två 1667 en kort period.

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 23 september 2009, 18:08:12 PM
Ok, tack, ändå hoppade man över nummrena, lite konstigt, jag har ett minne av att när 1667 kom till Leksand -85, (Vanhool boggi,) så hade man kvar en 1667 BF:are i Leksand.

Man hade alltså två 1667 en kort period.
Ja man lär sig av misstagen brukar det ju heta men... Tidigt en måndags morgon sensommaren -84 i karlstad blev det ett febrilt arbete med att söka en chaufför bussen stod kvar i garaget när förmannen kom kl.4:a på morgonen, bussen ifråga skulle ha gått till Hagfors halv 11 kvällen innan (på en tur vi kallade stå natta) när de äntligen fick tag på chaffisen så hade hon mycket riktigt tatt 1496 (1964 års pannkaka) 

Niklas Bygdestam

Citat från: Kent Skoog skrivet 21 september 2009, 17:28:31 PM
En bild från Peter Ödén.



Borlänge 700929

Ursäkta mina dumma frågor nu. Men är detta alltså Lier? Jag tycker det påminner om SKV fast med en ovanligare front
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sven W

Hej

Jag ser att ingen svarat på frågan om bussens ursprung. Svaret är att den kommer från Grängesbergs Omnibustrafikförening som GDG övertog.

Bussen är en Volvo B65508X4 från 1959 med kaross från SKV. Den hade reg nr W296. Verkligen en rejäl sak att trafikera Grängesbergs tätort med.

Hälsningar
Sven

S Svensson

Bussarna från sent 50 tal och 60 tal kunde bli mycket gamla. Sen är det nog så att ett antal av bussarna från 80-och 90-tal hamnat i andra länder.
När jag för ganska många år sedan gick igenom busshistorien så är det fraperande att utvecklingen gör språngvisa steg. Cirka 1938 kommer det större bussar från bl a Volvo och Scania. Sen har ju i och för sig Tidaholmsbussarna funnits. Men före 1938 var det ofta amerikanska bussar (I älvsborgs län södra ofta av märke International och i norra älvsborg var det GM) men äldre konstruktioner.
Vad gäller karosser från Scania och ASJ/SKV så är det uppenbart att karossen på bild höll länge och var användbar. Tillverkad från cirka 1958 till 1968. Scania tillverkade ju CF modellen och SKV den som är på bild i aluminium. Säffle valde ju aluminium redan ca 1948.
SKV ändrade sina modeller under troligen försäljningschefen Oscarssons ledning. Efterföljaren gjorde senare samma sak men finska karosstillverkare. Men ett dilemma finns. Tillverkning av alltför hållbara karosser leder till produktionsminskning.