GDG 1026.

Startat av Kent Skoog, 18 september 2009, 18:08:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En Bild från Peter Ödén

Göteborg 1971 07 05.

1896

Härlig bild, på en härlig buss.

Ulf Fernestad

En modell som hängde med från 1970 - 1981 med smärre förändringar utseendemässigt, -78 blir karossen längre, de sista på 10-vagnarna (1980) får helt dörrblad, och 1982 en helt ny kaross

1896

Dom första till Dalarna kom -76, med den nya instrument brädan, vad jag brukar fundera över, är att samma år (-76) sålde GDG 8 st 11-vagnar till SJ-buss, varför stationerades inte dessa om till Dalarna istället ? Man hade ju i det läget en relativt åldrig vagnpark i Dalarna, och bussarna lär ha behövts. Eller i vart fall dom två 14-vagnar som såldes till SJ-buss -74 ? Eller när var det ?

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 20 september 2009, 16:00:46 PM
Dom första till Dalarna kom -76, med den nya instrument brädan, vad jag brukar fundera över, är att samma år (-76) sålde GDG 8 st 11-vagnar till SJ-buss, varför stationerades inte dessa om till Dalarna istället ? Man hade ju i det läget en relativt åldrig vagnpark i Dalarna, och bussarna lär ha behövts. Eller i vart fall dom två 14-vagnar som såldes till SJ-buss -74 ? Eller när var det ?
11-vagnarna var utlånade till SJ i början på 70-talet, jag tror SJ hade investerings stopp ett tag så därför lånades ett antal bussar ut som senare köptes loss. Ska ta reda på hur det var, tar ett tag ska höra mej för, om ingen sitter med svaret redan nu här på forumet.
Så gammal var väl inte vagnparken just då

lycbr

Riktigt roligt att se en gammal GDG-buss med fyrkantiga ljus. Den är väl byggd i Norge ?? fabriken i Kungälv startade ju-72. SJ fick vad jag känner till 8 bussar av GDG iaf i kompensation för linjebytena man gjorde på -70 talet för att GDG fick mer trafik än vad de lämnade till SJ. GDG tog över SJ:s linjer i västra Kungälv 1970 och 1974, SJ tog över GDG:s linjer i Mölnlycke 1976.

1896

Hur många bussar hade GDG i Mölnlycke ?

Ove Bojarp

Det ser ut att stå Lier Karosseri under grillen på den.

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 20 september 2009, 17:24:30 PM
11-vagnarna var utlånade till SJ i början på 70-talet, jag tror SJ hade investerings stopp ett tag så därför lånades ett antal bussar ut som senare köptes loss. Ska ta reda på hur det var, tar ett tag ska höra mej för, om ingen sitter med svaret redan nu här på forumet.
Så gammal var väl inte vagnparken just då

SJ gjorde ett linjebyte 1 aug 1976 med GDG. Det rör sig om bussarna 1541-1548 som tidigare varit 1127,1129,1131,1133,1135,1137,1139, och 1141.
Tyvärr var bussarna i mycket dåligt skick. Så dåligt att de hamnade i GP. Nu vet jag inte hur bussarna valdes ut. Några lär haft P nr tidigare. Historien var att SJ inte fick övertaga bussföretag utan GDG övertog AB Mölnlycke Bilomnibus från (om jag minns rätt) Hilmer Andersson. I princip avvecklade GDG sina döttrar 1974 och bedrev trafiken själv. Jag har minne av en chokladbrun buss som gick M-F Göteborg-Mölnlycke. Denna vet jag inte vilken den är. Nåja- SJ tog i princip överanvändningsrätten även till 1430(SJ1492) och 1431 (SJ1491).Dessa båda övertogs  faktiskt senare men det var aldrig meningen att GDG skulle ha tillbaka dem. GDG övertog ,gdgnr,1784 FHM038 och CSN539.Officiellt övertog Wikströms buss AB dessa. Tyvärr vet jag inte om Wikström möjligen kan vara namnbyte eller ett äkta övertagande. Wikströms var ett av GDG döttrar i Dalarna.
På tal om de 8 st bussarna. På slutet blev korgarna renoverade i Halmstad av Bröderna Johansson. Växlarna var K19 från början och i Göteborg på Kruthusgatan byttes växellådorna. Det var tre olika typer,HP500,Alison GB och Wilson. Just nu har jag inte tillgängligt vilka individer det var.Och när detta var gjort så slopades bussarna. 1491 och 1492 hamnade till slut i Kungsbacka som skolbussar. En var renoverad och denna slutade sina dagar genom att "någon" backade på en stolpe vid (om jag minns rätt,Svenska Mässan vid Korsvägen nov 1987)
SJ övertog linjerna Göteborg-Mölnlycke,linje 601 och 603. Det fanns även en linje 613 som var SJ linje tidigare men som GDG körde ett tag.GDG körde även Bårryds-slingan. Sedan tog SJ över linje 602 Göteborg-Mölndal-Mölnlycke. Denna linje kördes under järnvägen i en trång port. Linjen lades i princip ned. Dvs den kördes Mölnlycke till Pixbo och i slinga istället.
SJ och Borås blg övertog en linje Falköping-Börstig. Detta är en linje LB övertog en gång och sedan överlät till GDG.
GDG övertog också en mängd linjer kring Grästorp och Lidköping från SJ Skaraborgs blg. GDG tog inte över bussar från SJ. Så det blev en del CF6561 som omplacerades till bl a Borås och Uddevalla.

S Svensson

Citat från: lycbr skrivet 20 september 2009, 23:38:00 PM
Riktigt roligt att se en gammal GDG-buss med fyrkantiga ljus. Den är väl byggd i Norge ?? fabriken i Kungälv startade ju-72. SJ fick vad jag känner till 8 bussar av GDG iaf i kompensation för linjebytena man gjorde på -70 talet för att GDG fick mer trafik än vad de lämnade till SJ. GDG tog över SJ:s linjer i västra Kungälv 1970 och 1974, SJ tog över GDG:s linjer i Mölnlycke 1976.
1970 känner jag till och se nedan om Mölnlycke ( eu 8 bussar fanns där,garaget låg i centrala Mölnlycke).
Däremot känner jag inte till att GDG tog över något 1974. Möjligen är det en hopblandning av att SJ körde linjen Tjuvkil-Göteborg med bussarna 4004 och 4006 och lade ned linjen 1974. (troligen jan 74)Bussarna hamnade först i Onsala bl a (troligen den ena) varefter de kördes för egen maskin till Blekinge.
GDG och GK/GL startade upp linje till Tjuvkil på nytt.Men den var borta ett antal år.

lycbr

Citat från: S Svensson skrivet 22 september 2009, 20:22:44 PM
1970 känner jag till och se nedan om Mölnlycke ( eu 8 bussar fanns där,garaget låg i centrala Mölnlycke).
Däremot känner jag inte till att GDG tog över något 1974. Möjligen är det en hopblandning av att SJ körde linjen Tjuvkil-Göteborg med bussarna 4004 och 4006 och lade ned linjen 1974. (troligen jan 74)Bussarna hamnade först i Onsala bl a (troligen den ena) varefter de kördes för egen maskin till Blekinge.
GDG och GK/GL startade upp linje till Tjuvkil på nytt.Men den var borta ett antal år.

SJ körde Tjuvkil-Kornhall-Säve-Göteborg (Linje 6) till 31 dec 1973. men när GDG tog över hävdade GS att de hade monopol på trafiken i Göteborgs kommun och att GDG inte fick ta över linjetrafiktillståndet att stanna i Gbg:s kommun då fixade GDG:s Vd att GS linje 39 inte fick köra in i Kungälvs kommun då linje 39 endast fick vända i Eriksdal i fortsättningen. Linje sträckningen blev Tjuvkil-Kärna-Kornhall-Kanehall(en skitig grusväg nuv linje 304) Ytterby-Kungälv. 1977 när Göteborgsregionens lokaltrafik bildades började man köra via Säve (linje 52) igen men då hade de flesta resenärerna försvunnit och kördes endast några turer om dagen. När GL (jag tror 1981)började med 3-siffriga linjenr i regionen döptes linjen till 320 som linjen fortfarande heter.

1896

Ok, tack för info, en annan variant hade ju kunnat vara att stationera om dom 4 st lier karosser som blev övertaliga i Nora -78 när trafiken där överläts där, till Dalarna, istället för som skedde, överlät bussarna.