Huvudmeny

Enköping - Uppsala

Startat av Stefan P, 16 september 2009, 17:31:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilket år försvann järnvägen mellan de ovanstående orterna?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 16 september 2009, 17:31:45 PM
Hej

Vilket år försvann järnvägen mellan de ovanstående orterna?

mvh Stefan P

1979
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Nu 30 år senare när alla instanser gärna vill satsa på järnväg överallt; finns det nu planer på att återuppbygga, eller är banvallen sedan länge förstörd och överbyggd?

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 01:18:10 AM
Nu 30 år senare när alla instanser gärna vill satsa på järnväg överallt; finns det nu planer på att återuppbygga, eller är banvallen sedan länge förstörd och överbyggd?

I Uppsala är det inte helt omöjligt att återuppbygga på gamla banvallen men knappast speciellt lämpligt. Framförallt ligger banvallen alldeles för tätt inpå bostäder varav en del dessutom tillkommit efter att banan lagts ned. I Örsundsbro står ett par hus ivägen på gamla banvallen

Men att återuppbygga en bana mellan Uppsala och Enköping är helt möjligt och planer på att göra detta finns faktiskt. Genom Örsundsbro går den då på lite annan sträckning och från Uppsala utgår den på ett annat sätt där den inte stör bebyggelsen. En tänkt ny bana mellan Uppsala och Enköping är tänkt att bitvis gå på gamla banvallen och bitvis på helt ny sträckning

Det finns alltså planer för detta och vissa jobbar seriöst med det till och med. Tyvärr är dessvärre staten inte intresserade just nu utan planerna är framskjutna till obestämd framtid. Men man vet aldrig, tiderna kan förändras
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Det vore inte helt fel att reservera mark och utreda bullernivåer redan nu, för någon dag i framtiden lär det behövas pendeltåg mellan Uppsala och Enköping. Jag läste på Wikipedia att Uppsala kommun reserverat mark nära f.d. Uppsala Norra station för att bygga en framtida pendeltågstation till sträckan Uppsala-Heby-Sala, så nog verkar liknande planer finnas hos kommunen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_norra

JB

Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 02:45:44 AM
Jag läste på Wikipedia att Uppsala kommun reserverat mark nära f.d. Uppsala Norra station för att bygga en framtida pendeltågstation till sträckan Uppsala-Heby-Sala, så nog verkar liknande planer finnas hos kommunen.

Markreservat finns. Rörande planerna på nya stopp vid Uppsala N kan man läsa mer på http://tinyurl.com/m5qnpa (pdf-fil).

/Jonas