Gammal dekal tillbaka: Tjänstebil

Startat av Ersa, 15 september 2009, 14:02:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

De förekom ofta förr, men var nästan borta en period. Numera verkar de dock ha återkommit med ett lite annorlunda typsnitt. Någon som vet varför de ens finns?


Den gamla versionen på en Ford på Järnvägmuséet i Gävle september 2006


Den nya versionen på en Ford i Uppsala september 2009

yngrot

Ja du man undra vad skylten gör för nytta.. den nya är sämre läsbarhet på ..kanske p-vakter inte lappar bilen ?? 


O T: hur är det med apan nu för tiden ?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Jag misstänker att det helt enkelt bara handlar om att bilar med denna i mitt tycke tråkiga dekal ska kunna parkera på lite omöjliga ställen utan att få P-böter eller att folk ska bli arga för att bilen står i vägen. Kan också vara en dekal som är till för att markera anledning till att man kanske kör in på cykelvägar eller gågator eller annat där bilar inte ska vara utan att folk ska bli arga. Bilen ska se mindre privat ut och mer tjänstemässig

Men jag tror inte att dekalen medför några speciella rättigheter i trafiken som inte andra har. Den bara blir som en "ursäkt" för allmänheten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 september 2009, 15:59:55 PM
Jag misstänker att det helt enkelt bara handlar om att bilar med denna i mitt tycke tråkiga dekal ska kunna parkera på lite omöjliga ställen utan att få P-böter eller att folk ska bli arga för att bilen står i vägen. Kan också vara en dekal som är till för att markera anledning till att man kanske kör in på cykelvägar eller gågator eller annat där bilar inte ska vara utan att folk ska bli arga. Bilen ska se mindre privat ut och mer tjänstemässig

Men jag tror inte att dekalen medför några speciella rättigheter i trafiken som inte andra har. Den bara blir som en "ursäkt" för allmänheten

Eftersom jag själv vid ett flertal tillfällen kört bil tillhörig SJ (på affärsverkstiden) märkt Tjänstebil kan jag intyga att den skylten varken skyddade mot p-böter eller att bli stoppad av polisen för nykterhetskontroll. Då hade de ändå kört bakom mig i en halvmil och haft god tid att stava igenom skylten innan de stoppade mig. Kanske för säkerhets skull skall läggas till att även om det var midnatt så var jag helt nykter till den ena polisens stora besvikelse. Varför de stoppade mig? Jo, dels för att jag vinglat till vid ett filbyte men också för att jag hållit hastighetsbegränsningen på Klarastrandsleden. Det brukar jag göra - när jag har en polisbil bakom mig.
Inte heller skyddade skylten mot inbrott i bilen, men märkligt nog hade inget tyckts bli stulet och heller inga skador på låset. Troligen trasigt lås.  Inte heller skyddade den mot att grannen frågade hur jag kunde vara så urbota dum att jag köpt en sådan bil.
Däremot skyddade den rätt effektivt mot privat användning. Det var ganska ofta som det fick förklaras varför bilen hade synts där eller där. Själv använde jag inte tjänstebilen privat men det fanns det de som gjorde...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Har för mig att det bara var STATLIGA tjänstebilar som hade denna skylt.. ;D
Kanske för att föraren skulle känna synd och skam från andra om han använde bilen på sin fritid och inte för "tjänsteförättningar".. 8)

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 september 2009, 19:05:49 PM
Har för mig att det bara var STATLIGA tjänstebilar som hade denna skylt.. ;D
Kanske för att föraren skulle känna synd och skam från andra om han använde bilen på sin fritid och inte för "tjänsteförättningar".. 8)

/B

Förr var det kanske bara statliga. Jag minns att det som då hette Televerket brukade ha dessa dekaler i bak. Men i modern tid har jag sett denna dekal på tjänstebilar som tillhör privata företag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Förr i tiden så tror jag nog att det stämmer att det var främst de statliga företagen som hade skylten "tjänstefordon", för de skyltarna satt nämligen på mer än bara bilar och lastbilar. Min brors första jobb efter skolan var telegrambud hos Televerket i Uddevalla, och bak på en orange Cresentmoped satt en liten metallskylt med "tjänstefordon". Detta var i mitten av -60 talet...men ändå, en stolt femtonåring med uniform och ett litet orange tjänstefordon :)

/Stellan

JDS

Var det inte så att tjänstebilsskylten markerade att fordonet var undantaget från kravet på trafikförsäkring och kanske även skattebefriat? Eller ägnar jag mig nu åt fantasikonstruktion...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 16 september 2009, 19:58:25 PM
Var det inte så att tjänstebilsskylten markerade att fordonet var undantaget från kravet på trafikförsäkring och kanske även skattebefriat? Eller ägnar jag mig nu åt fantasikonstruktion...

Nejdå, det var precis så. Statens fordon var inte trafikförsäkrade och det fanns ju heller ingen anledning att de skulle betala skatt till sig själva. Staten ansågs ha ekonomiska resurser att betala de skador som drabbade någon vid en trafikolycka vållad av ett av dem ägt fordon.
Något krav på att deras fordon skulle vara märkta tjänstebil har dock inte funnits på många år. Så det ligger väl lite i vad jag skrev och sedan Bengt hängde på att det var för att skrämma anställda från att använda bilarna privat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2009, 17:27:37 PM
Inte heller skyddade den mot att grannen frågade hur jag kunde vara så urbota dum att jag köpt en sådan bil.

Haha! ;D

Niklas Bygdestam

För ett antal år sedan var det en kompis till mig som hade tänkt sig att få tag på just en dekal med Tjänstebil som han tänkte klistra på bak på sin alldeles helt privata Volvo 245 som han hade då. Bilen var 100 % privatbil så tjänstebil var det inte och hade aldrig varit det heller. Han ville bara ha dekalen med Tjänstebil på sin baklucka för att det helt enkelt var roligt. Nu blev det aldrig så däremot. Han fick väl inte tag på någon dekal och senare har han nog ändrat sig

Men om han nu hade fått tag på en dekal, hade det varit olagligt att klistra dit den på en helt privat bil?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 september 2009, 01:43:50 AM
Men om han nu hade fått tag på en dekal, hade det varit olagligt att klistra dit den på en helt privat bil?

Knappast olagligt, då skylten ju inte betyder något eller ger några rättigheter.
Men man kanske kunde kontra med dekalen "Privatbil" bara för att retas? ;D