Dagens icke nyhet

Startat av blubb, 15 september 2009, 07:58:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/2009/09/gravida-madelene-fick-sta-upp-i-bussen.html
I den eminenta bloggeln Dagens Lokaltidningsbesvikelse publiceras icke nyhter, som idag berör en passagerares resa.

Jo

Citat från: blubb skrivet 15 september 2009, 07:58:41 AM
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/2009/09/gravida-madelene-fick-sta-upp-i-bussen.html
I den eminenta bloggeln Dagens Lokaltidningsbesvikelse publiceras icke nyhter, som idag berör en passagerares resa.


Utan ståplatser hade ju någon fått vänta mycket längre och då hade det ju ändock blivit gnäll.

Citat
Framför mig satt två konduktörer som varit med på tåget, men de hjälpte mig inte. Jag frågade dem om jag skulle bli klämd när dörrarna öppnades, men de sa att de trodde att dörrarna gick utåt.

Sedan kan ju jag tycka att man från personalens sida skulle sett till att kunderna fått sittplats först.

Ersa

#2
CitatBe någon om plats är tydligen för svårt men att ringa media och göra en stor artikel av det är tydligen busenkelt.

Visst borde personalen kunna sortera lite bättre bland sittplatserna, och om föraren eller konduktören pekar med hela armen händer det säkert något. Men varför behöver vi "omyndiga" svenskar alltid be någon ansvarig att de i sin tur ber någon annan att flytta på sig? Är det helt otänkbart att försöka fråga själv?

Huvudartikel här: http://www.dt.se/nyheter/falun/article334209.ece

Staffan Sävenfjord

Som sagt så borde väl någon ha kunnat erbjuda den gravida sin sittplats. Kanske det var som i den gamla Lindeman-sketchen:
- Skall ni inte resa er för en gravid kvinna?
- Jovisst men ursäkta: jag såg inte att ni var gravid.
- Nej, det hände för en kvart sedan.

Konstigt i den här historien är att SJ svarar på vad som hänt. Det nämnda tåget körs av Svenska Tågkompaniet. Jag kan också tänka mig att ytterligare en buss var på väg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2009, 15:12:33 PM
Konstigt i den här historien är att SJ svarar på vad som hänt. Det nämnda tåget körs av Svenska Tågkompaniet. Jag kan också tänka mig att ytterligare en buss var på väg.

Artikeln publicerades 24/7 2008 i Falukuriren.
Sent att vissla när överläppen är borta...

Tågersättning är beställningstrafik. Vad jag vet, får man inte ha stående då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 16 september 2009, 09:27:44 AM
Artikeln publicerades 24/7 2008 i Falukuriren.
Sent att vissla när överläppen är borta...

Tågersättning är beställningstrafik. Vad jag vet, får man inte ha stående då.

Det beror på vad det är för buss. Är den besiktigad för stående får man också ta sådana. Sedan är det ju en annan sak vad beställaren vill ha. Beställer han en buss för 50 personer accepterar han knappast en stadsbuss med 35 sittplatser och 15 ståplatser.   
Även om det är en gammal historia var det även då Tågkompaniet som körde. Så varför tidningen vände sig till SJ och dessutom fick svar från dem är fortfarande underligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 10:03:43 AM
Sedan är ju detta en situation som är svårhanterlig, många bussar för långlinjetrafik är ju besiktade för ett mindre antal stående, 8-10 st

Exakt. Var med om något roligt nyligen. Vi har ett gäng bussar med normalgolv och bälten på alla platser som tar endast under 10 stående (orkar inte kolla exakta siffran nu). I en av dessa hade en kollega vägrat lasta fler än det antalet men på något sätt missförstod en passagerare detta och trodde det berodde på bälteskravet. Denna passageraren ringde till chefen på depån och berättade vad som hänt och chefen trodde på passageraren som i sin tur tog ett allvarligt snack med chauffören. Detta fick jag höra långt senare och fick då rätta chefen och berätta att det faktiskt är olagligt att köra med "hela gången full" som han tyckte man skulle göra. Visst är det fantastiskt? Detta trots att det finns en mycket förklarande skylt i bussen med max antal sittande, stående och rullstolsburna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 10:03:43 AM
Sedan är ju detta en situation som är svårhanterlig, många bussar för långlinjetrafik är ju besiktade för ett mindre antal stående, 8-10 st, det kan bli ett delikat problem att lämna kvar kunder trots att det finns utrymme för fler, och ve o fasa om bussbolaget skickat en godsrumsbuss där antalet stående och även sittande begränsas av vilken mängd gods man medför och de oftast bakvänt, inget gods=färre passagerare
En sådan sak är fullständigt omöjlig att uppfylla och förklara för kunderna :-)

Både kunden och beställaren förutsätter nog att man tar med så många som möjligt om det är oklart om och när nästa buss kommer, i aktuellt fall kanske man skulle beställt taxi till den gravida kunden om det syntes tydligt.

Jo, men även en taxi kan ta lite tid att få fram och det brukar vara väldigt svårt att övertyga folk om att taxin kommer en minut sedan bussen försvunnit ur synhåll. Alternativet är att bussen väntar till taxin kommer och blir ytterligare försenad.
Rent generellt bör väl stående i en ersättningsbuss som skall köra lång väg vara något som ingen tvingas till. Det skall alltså beställas ytterligare fordon om sittplatserna tar slut. Många föredrar ändå att stå i ovissheten om när nästa fordon kommer.
Som jag skrev förut tror jag att det i det här fallet var ytterligare en buss på väg. Att beställa två bussar Sandviken-Falun är närmast rutin men båda bussarna kommer ju knappast samtidigt och eftersom det i det här fallet var 40 minuters väntan på bussen måste stoppet blivit känt strax innan. Sedan är det också en fråga om information till resenärerna att det kommer en buss till och också när den förväntas komma. Sådan kan vara svår att få fram i den smått kaotiska situation som uppstår.
Underligt är det också att det skulle ha suttit "två konduktörer" i bussen utan att erbjuda den gravida kvinnan plats. En uppgift som jag dock tar med en nypa salt.
Slutligen: det vanliga i Sandviken är att Swebus blir först ut med att ställa upp med någon regionbuss som normalt går för X-Trafik. Således buss besiktigad för ståplatser.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 10:18:21 AM
Detta fick jag höra långt senare och fick då rätta chefen och berätta att det faktiskt är olagligt att köra med "hela gången full" som han tyckte man skulle göra. Visst är det fantastiskt? Detta trots att det finns en mycket förklarande skylt i bussen med max antal sittande, stående och rullstolsburna.

Det är väl dessutom så att det är upp till föraren att avgöra hur många stående han vill ta i bussen. Han/hon får naturligtvis inte ta fler än vad bussen är godkänd för men har heller inte skyldighet att ta så många om han/hon bedömer att säkerheten äventyras. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2009, 10:26:53 AM
Det är väl dessutom så att det är upp till föraren att avgöra hur många stående han vill ta i bussen. Han/hon får naturligtvis inte ta fler än vad bussen är godkänd för men har heller inte skyldighet att ta så många om han/hon bedömer att säkerheten äventyras. 

jamen ärligt....det ovanstående är ju lite av "blablabla-snack" faktiskt.

Det är så himla lätt att säga att föraren får inte, kan inte, ska inte när man inte kör buss själv.
Hur kollar du antalet passagerare i en överfull ledvagn i stadstrafik till exempel? Ska du springa fram och tillbaka och räkna passagerare vid varenda hållplats eller hur har du tänkt det skall gå till?

Vad gäller mindre bussar så visst...man kanske inte får ha stående i gången etc. Men man försöker alltid få en balans mellan kundnöjdhet, möjlighet för passagerarna att komma med bussen eller bli kvarlämnade istället tillsammans med säkerhet och framkomlighet i gången istället för att köra på hårt paragrafrytteri som du verkar vara inne på är bästa lösningen.

Vad gäller gravida kvinnor etc, så finns det ingenstans angivet i reglerna att den personen SKA sitta eller att andra SKA lämna plats för andra - även om det naturligtvis är schysst att göra det.

Men som några har sagt - vad är det för fel att fråga själv? Dessutom blåser tidningen upp allt x2 - har mycket svårt att tänka mig att tågpersonalen var så punshiga att dom satt ner och lät folk som har svårt att stå bli stående.