Huvudmeny

d kort?

Startat av tpcj, 11 september 2009, 21:59:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: lil-sis skrivet 15 september 2009, 00:08:07 AM
Min grupp fixade D på 5v (automat men manuellt hade nog tagit samma tid). Yrkeskompen 4v till, 140h obligatoriskt.

Är de samma som med bil där eller. Automat får endast köra automatbussar osv. Var de några problem för dig o få jobb iof med denna begränsning i körkortet?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Ett tips till er som är sugna på tunga behörigheter. Lär er köra BIL som FOLK först. Alltså lär er köra bil som man skulle köra en buss. Då spar ni pengar på körskolan.

jocke

Citat från: jocke skrivet 15 september 2009, 00:34:39 AM
Är de samma som med bil där eller. Automat får endast köra automatbussar osv. Var de några problem för dig o få jobb iof med denna begränsning i körkortet?

Inget svar?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

sukkeri

Citat från: RoTe skrivet 15 september 2009, 01:03:13 AM
Ett tips till er som är sugna på tunga behörigheter. Lär er köra BIL som FOLK först. Alltså lär er köra bil som man skulle köra en buss. Då spar ni pengar på körskolan.
Kom ihåg att inte svänga in till alla hållplatser och undvik att köra ut från hållplatser i tätort för andra trafikanter kan ju inte veta att Ni kör "buss". ;)

groenis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2009, 04:01:59 AM
Ja det är den begränsningen ja.

Har du D automat får du enbart köra bussar med automatväxel angivet i reg beviset (el motsv)
Det där hade vi som ett litet problem då Scania tydligen räknades som manuell då våra fordon tydligen inte har fordonspärm så fick en annan förare kolla upp vad den gick som jag blev lite förvånad när den står som automat trots koppling regnr XOD 598

/lennart

lil-sis

Citat från: jocke skrivet 20 september 2009, 03:10:29 AM
Inget svar?

Har inte kollat tråden...

Jobbet betalade körkortet och yrkeskompen, så nej, det var inga problem att få jobb ;) Ska när tid och pengar finns ta bort begränsningen men det känns inte som någon panik. Jag trivs ganska bra i tätort och så vitt jag vet så kommer de flesta nya bussar med automat hur som helst  ;D