Huvudmeny

Våran DAB...

Startat av Cyklisten, 11 september 2009, 16:09:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 september 2009, 22:47:52 PM
Ja, det enda man kan klanka ned på skulle ju då vara ljudet. Den väsnas rätt kraftigt, speciellt exteriört. Vad är det egentligen för transmission som sitter i?

Men vad säger du? Det är ju det ljudet som är assiggabelt ju
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2009, 09:14:01 AM
Karossens utformning bygger naturligtvis på det koncept som DAB i Silkeborg tog fram för såväl 12-metersbussar (hette den Travalator och rullade i Århus?) som servicebussarna med bland annat ett hjul i varje hörn och förarplatsen placerad mellan framhjulen och alltså mittplacerad (mätt utifrån bussens bredd förstås). Men för övrigt är inte Scania hybridbuss i första hand avsedd att användas som servicebuss utan som vanlig stadsbuss.

Gränsen är lite diffus. DAB-servicebussen används ju på stomlinjerna i vissa städer. Eslöv, Ängelholm och Trelleborg exempelvis. Visst använde väl Swebus DABar på vissa stomlinjer i Helsingborg?

Bussmicke

De gick på linje 10 och 11 i Helsingborg vad jag minns
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.