Huvudmeny

No more skattemärke!

Startat av BMJ, 09 september 2009, 21:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ted S skrivet 22 september 2009, 18:45:56 PM
Dekalskrapa!?
Det roliga med märkena var ju (tyckte både min far och jag) att klistra dem på varandra. Salig Saab 99:an från 1975 hade en rejäl bunt vid insomnandet i slutet av 90-talet.

/Ted

Jag vet flera som brukat klistra dekalerna på varandra. De flesta som gör så gör det inte för att det skulle vara något nöje med det utan mer för att det råkar vara bekvämt för stunden. Men nackdelen med detta kan vara att de börjar släppa i kanterna och nå kan även det aktuella längt upp ligga illa till

Hur som helst ska det bli skönt att slippa detta elände till dekaler :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 september 2009, 16:50:20 PM
Gluggen kanske helt försvinner eftersom det finns planer på att göra om systemet för registreringsskyltar då kombinationerna beräknas ta slut om några år med nuvarande system.

Hur är det möjligt? Antalet kombinationer med dagens system borde ju vida överskrida antalet bilar vi få svenskar kan trycka in i detta glesbefolkade land. Dessutom är man ju ruggigt snabba med att återanvända regnr från fordon som nyligen skrotats (redan för 2-3 år sedan).

Britterna, Holländarna och Portugiserna har löst problemet på ett intressant sätt, genom att låta siffror och bokstäver byta plats med varandra:
http://www.worldlicenseplates.com/jpglps/EU_Netherlands_GI.jpg

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:10:11 AM
Hur är det möjligt? Antalet kombinationer med dagens system borde ju vida överskrida antalet bilar vi få svenskar kan trycka in i detta glesbefolkade land. Dessutom är man ju ruggigt snabba med att återanvända regnr från fordon som nyligen skrotats (redan för 2-3 år sedan).

Britterna, Holländarna och Portugiserna har löst problemet på ett intressant sätt, genom att låta siffror och bokstäver byta plats med varandra:
http://www.worldlicenseplates.com/jpglps/EU_Netherlands_GI.jpg

Det är ju helt möjligt att införa även i Sverige. Istället för det vanliga som vi har nu som ABC 123 så kan man ha t ex AB1 C23 som exempel. Fast vi kanske snart skriver ABC123 föresten om nu gluggen försvinner på nya regskyltar nu när skattekvittona försvinner :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Citat från: Ted S skrivet 22 september 2009, 18:45:56 PM
Dekalskrapa!?

Det roliga med märkena var ju (tyckte både min far och jag) att klistra dem på varandra. Salig Saab 99:an från 1975 hade en rejäl bunt vid insomnandet i slutet av 90-talet.

Jo visserligen så fungerar nog det med, förutsatt då att det ser snyggt ut. Det ligger dock nog en hel del i det som Niklas Bygdestam skrev för i mitt fall så var den direkta orsaken till att jag drog bort rubbet just för att föregående ägare klistrat det ena märket på det andra vilket blev ganska snett och vint. Att jag ens blev tvungen att beställa ett nytt var för att det gamla, troligen beroende på det ojämna underlaget, försvann till hälften i biltvätten då det inte fäst ordentligt. Tänkte egentligen inte ens på det, men då farbror Blå sedan tog mitt halva skattemärke som en invit för att ställa lite närgånga frågor så beställdes ett nytt märke pronto och dekalskapan åkte fram !  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Jag har sedan flera år slutat skrapa bort kontrollmärket, en lite för närgången dusch med högtryckstvätten fungerar bättre!  8)