Kortaste hållplatsavståndet eller är det ett "hållplatsområde" ?

Startat av Max W, 06 september 2009, 20:59:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

På den tiden jag jobbade med linjemätningar på SL var det kortaste hållplatsavståndet 90 meter och det var på Kungsgatan i Stockholm.
Sedan den 17 augusti, då linje 113 avkortades, återfinns nog det kortaste hållplatsavståndet på Vasagatan i Sundbyberg, där hållplatsområdet är drygt 44 meter och 32,6 meter mellan stolparna.
Det unika är att det främre läget är hpl Allén och det bakre är hpl "Sundbybergs torg".
Vill du se bilden?
Gå då in på www.trafikminnen.se
Bilden ligger på startsidan.

JDS

Men ingen linje stannar ju vid båda. Om det där räknas så måste ju avståndet mellan 670:s hållplats Tekniska högskolan och 4:s m fl hållplats Östra station vara ännu kortare, typ 10 m...

Max W

Citat från: JDS skrivet 06 september 2009, 21:05:27 PM
Men ingen linje stannar ju vid båda. Om det där räknas så måste ju avståndet mellan 670:s hållplats Tekniska högskolan och 4:s m fl hållplats Östra station vara ännu kortare, typ 10 m...
Kul tanke JDS, men nu är väl Östra station /Tekniska högskolan mer att se som en gemensam "terminal". Under mina sista år på SL förekom det diskussion om att ändra namnet på något sätt så att Roslagsbussarna, innerstadsbussarna och Roslagbanan skulle ha samma namn på hållplatser i "terminalområdet".
Sen undrar jag om det verkligen bara är 10 meter mellan 4:ans och 670:s lägen. Jag har inte varit där på flera år.

virtual1

Citat från: Max W skrivet 06 september 2009, 20:59:24 PM
På den tiden jag jobbade med linjemätningar på SL var det kortaste hållplatsavståndet 90 meter och det var på Kungsgatan i Stockholm.
Sedan den 17 augusti, då linje 113 avkortades, återfinns nog det kortaste hållplatsavståndet på Vasagatan i Sundbyberg, där hållplatsområdet är drygt 44 meter och 32,6 meter mellan stolparna.
Det unika är att det främre läget är hpl Allén och det bakre är hpl "Sundbybergs torg".
Vill du se bilden?
Gå då in på www.trafikminnen.se
Bilden ligger på startsidan.

Tar vi där samma linjer stannar så borde en av de kortare vara vid Danderyds sjukhus skulle jag tro, kan inte vara 100 meter från de bussar som avgår längst söderut på terminalen till nästa hpl som jag dock inte kommer ihåg namnet på =)

Tommy E

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2009, 10:58:02 AM
Tar vi där samma linjer stannar så borde en av de kortare vara vid Danderyds sjukhus skulle jag tro, kan inte vara 100 meter från de bussar som avgår längst söderut på terminalen till nästa hpl som jag dock inte kommer ihåg namnet på =)

Heter den inte Mörbylund?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Max W

Citat från: Tommy E skrivet 07 september 2009, 11:11:12 AM
Heter den inte Mörbylund?
Jo, Du har nog rätt Tommy. Tidigare var det Inverness innan Mörbylund inrättades.

Optimal

Linje 40   Professorslingan till Stora Lappkärrsberget är väll inte mer än 15 meter i avstånd.

Göran B

Avståndet mellan Flygplatsinfarten och Ulvsundavägen på 152 riktning Bromma Flygplats är nog också bland de kortare som finns mellan två hållplatser på samma linje.
De ligger på var sin sida om en gatkorsning. Just nu är dock avståndet längre då Flygplatsinfarten flyttats bakåt pga byggande av bussgata pga byggande av Tvärbana.

Yujin Zhang

Avståndet mellan Rotsunda gård och Kärleksbacken i riktning mot Upplands Väsby lär också ligga bra till.

76

I Uppsala är det kortaste avståndet Fiolbacken -> Gottsunda simhall: 117m

igel

Jag skulle ge en gissning på att linje (SL) 615 är en god kandidat, endast 24m fågelvägen mellan två på varandra följande hållplatser (täby c - marknadsvägen). Körsträckan är nog runt 400m. 

JDS

Citat från: Optimal skrivet 07 september 2009, 11:40:11 AM
Linje 40   Professorslingan till Stora Lappkärrsberget är väll inte mer än 15 meter i avstånd.

Mer än 15 meter är det absolut, men du menar kanske 50 meter?

JDS

Citat från: Max W skrivet 07 september 2009, 10:32:40 AM
Kul tanke JDS, men nu är väl Östra station /Tekniska högskolan mer att se som en gemensam "terminal". Under mina sista år på SL förekom det diskussion om att ändra namnet på något sätt så att Roslagsbussarna, innerstadsbussarna och Roslagbanan skulle ha samma namn på hållplatser i "terminalområdet".

Det var tur att man inte gjorde, men namnet Tekniska högskolan kunde man ju ha varit utan. Enligt min mening borde det ha hetat Östra station även på tunnelbanan, och Stockholms östra även för roslagsbussarna (men inte innerstadsbussarna).

Men du, är inte även den aktuella gatan i Sundbyberg att betrakta som ett gemensamt terminalområde?

Citat från: Max W skrivet 07 september 2009, 10:32:40 AM
Sen undrar jag om det verkligen bara är 10 meter mellan 4:ans och 670:s lägen. Jag har inte varit där på flera år.

De ligger ju i jämnhöjd med varandra med bara två körfält på Valhallavägen, ett luftutsläpp från T-banan och en uppställningsficka emellan. Ok det blir kanske 12 m. Eller har man flyttat 670:s hållplats?

Optimal

Citat från: JDS skrivet 07 september 2009, 22:08:56 PM
Mer än 15 meter är det absolut, men du menar kanske 50 meter?

Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev. Men mer än 15 meter är det ja :P. Men 50, jo det kan nog stämma.

Patrik

110m mellan Infra City och Kanalvägen (Linje 536 och 684 trafikerar båda).
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige