SL köper 250 biogasbussar

Startat av Börje, 21 augusti 2009, 23:45:14 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:33:30 AM
Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.

om du läser en gång till..  dubbelled buss pratar jag om som Börje skrev, de krävs med en sån typ av terminal ett utrymme på över 55 meter.

Cero

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:43:47 AM
om du läser en gång till..  dubbelled buss pratar jag om som Börje skrev, de krävs med en sån typ av terminal ett utrymme på över 55 meter.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte såg att det stod dubbelledbuss (dock ihopskrivet). Skulle dock förvåna mig om dubbelledbuss är aktuellt på nackalinjerna.

RoTe

Finns det gas så det räcker då?

homer

Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:49:59 AM
Skulle dock förvåna mig om dubbelledbuss är aktuellt på nackalinjerna.

precis min åsikt de var därför jag undrade var börje hade hört att de skulle vara de i charlottendal, visserligen kanske de rent linjemässigt skulle funka på 474 om man bygger om ett stort antal hållplatser, men den dagen vi får se dubbelledbussar med biogas som klarar att köra 90 på motorväg känns ganska avlägsen

Nico

Dubbelledvagnar lär väl knappast komma till Stockholm. Linjerna 1-4 skulle kanske behöva kapaciteten, men har inte gatuutrymme för det medan en tillåten högsta hastighet på säg 70 km/h knappast är så mycket att ha... för att inte säga hur oflexibel busstypen i sig är. Den kan liksom bara användas på stomtrafik, men inget annat.

Sedan vill jag mig minnas ha läst någonstans att man hos SL även vill upphöra med etanol så man får väl se vad som händer. Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 12:05:07 PM
Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?

MAN boggisarna kanske flyttar till Lidingö då, där skulle dem väl passa bättre

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 12:13:53 PM

F.ö så innebär denna finansieringsform av fordonen ett steg till en renodling av bussmodeller till en ledbussmodell och en normalbussmodell i syfte att förenkla senare omplaceringar och att pressa pris och underhåll, detta framgår av VD:s och styrelsens uttalanden/beslut.
I kommande upphandlingar kommer om detta hinner genomföras i princip bara själva driften upphandlas, jfr avtalen på Pendel och Tunnelbana/lokalbanorna där SL Finans mfl är fordonsägare.

Vad skulle man på Värmdö ha för nytta av Ledbussar med bakmotor? för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,

Börje

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:56:09 AM
precis min åsikt de var därför jag undrade var börje hade hört att de skulle vara de i charlottendal, visserligen kanske de rent linjemässigt skulle funka på 474 om man bygger om ett stort antal hållplatser, men den dagen vi får se dubbelledbussar med biogas som klarar att köra 90 på motorväg känns ganska avlägsen

Man hör vad man hör och man vet vad man vet. Det är just på 474 det kan vara aktuellt i så fall. Sen kan jag också ställa mig frågande till hur ett sådant fordon beter sig på motorvägen och hur man kombinerar hela härligheten med biogas.

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 12:18:52 PM
Vad skulle man på Värmdö ha för nytta av Ledbussar med bakmotor? för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,

Varför skulle det inte gå att ha svansmotorledbussar på Värmdö? Själv skulle jag hellre köra OmniLink än B9S på Värmdö av två skäl:
1. Man tar sig fram bättre när inte ena drivhjulet slirar så fort det börjar regna. Snö ska vi inte tala om!
2. Det kan vara ganska skönt att slippa hörselskador på grund av jobbet. Efter en dag i B9S bullrar det i skallen i timmar efteråt.

Nico

Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 14:42:20 PMVarför skulle det inte gå att ha svansmotorledbussar på Värmdö? Själv skulle jag hellre köra OmniLink än B9S på Värmdö av två skäl:
1. Man tar sig fram bättre när inte ena drivhjulet slirar så fort det börjar regna. Snö ska vi inte tala om!
2. Det kan vara ganska skönt att slippa hörselskador på grund av jobbet. Efter en dag i B9S bullrar det i skallen i timmar efteråt.

Tja, nu har jag enbart kört vissa beställningar på Värmdö, men iom. att jag dribblat av och till med bägge vagntyperna så skulle jag nog själv snarast välja B9S framför Omni på vinterväg eller om det är allmänt halt och hastigheterna är högre än 50 km/h. Överlag hade det dock vara att föredra att köra med diffspärr på vintern.

Vad gäller punkten 1 så anser i alla fall jag att Omni oftast beter sig ännu värre än B9S såtillvida att på äldre modeller så stryps helt enkelt gasen vid halka i minsta uppförslut istället för att ena drivhjulet slirar. På nyare modeller så finns på bägge en tillfällig urkoppling som fungerar måttligt bra. Sedan innebär konstruktionen med pusherled att det inte finns någon större tyngd fram. I kombination med det samt med pistongerna i leden som försöker att staga upp vagnen så blir all drivning bak med ketchupeffekt att man vid halka lätt fortsätter i tangentens riktning... vilket väl inte är så bra på mindre och krokiga vägar?!  ;)

Punkt 2 är nog mera en smaksak även om isoleringen av motorrummet på många B9S verkar vara undermålig och behöva fixas till ytterligare. Nyare B9S verkar ha fått förbättringar på detta område, men jag vet inte om det är generellt eller beror på kunden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Bara man inte sätter låggolvsbussar på motorvägslinjer. Fast det är klart, låggolvsbussar med regionalstandard... ::)

Annars är det väl enbart MAN, som sagts tidigare, som har lågentré och gasmotor när det gäller ledvagnar...?

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 12:18:52 PM
för B9s går väl knappast att få med biogas, och kortvagnar har man inte heller nån stor nytta av,

Nej du får ju inte plats med kylning, 2 AC-lådor och gaslåda på taket på B9S.

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 22 augusti 2009, 15:51:48 PM
Bara man inte sätter låggolvsbussar på motorvägslinjer. Fast det är klart, låggolvsbussar med regionalstandard... ::)

Annars är det väl enbart MAN, som sagts tidigare, som har lågentré och gasmotor när det gäller ledvagnar...?

Nej du får ju inte plats med kylning, 2 AC-lådor och gaslåda på taket på B9S.

MAN har väl bara Låggolv på ledbussar och inte Lågentre, däremot kanske Solaris har Lågentre

desstom har jag hört att SL inte vill ha rena Låggolvbussar på motorvägslinjer, vilket jag hoppas dem håller fast vid

Simon Bertilsson

Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2009, 12:05:07 PM
Dubbelledvagnar lär väl knappast komma till Stockholm. Linjerna 1-4 skulle kanske behöva kapaciteten, men har inte gatuutrymme för det medan en tillåten högsta hastighet på säg 70 km/h knappast är så mycket att ha... för att inte säga hur oflexibel busstypen i sig är. Den kan liksom bara användas på stomtrafik, men inget annat.

Sedan vill jag mig minnas ha läst någonstans att man hos SL även vill upphöra med etanol så man får väl se vad som händer. Sen är det väl även frågan om det blir flera boggievagnar till innerstan då man väl kommit på att boggie inte längre behövs?

Är det inte så att 4 redan kryllar av pusherleder? En dubbelled med styrbar sistaaxel tar upp lika mycket plats.

M224

Citat från: Kvarne skrivet 22 augusti 2009, 11:29:08 AM
Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\

Vad är det för dåligt med det nudå? Utveckla gärna.

Frippe Fribas

Citat från: Kvarne skrivet 22 augusti 2009, 11:29:08 AM
Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\
Detta är mycket sannolikt då Lidingö skall införlivas i Käppalas biogasnätverk, men det dröjer sannolikt flera år innan det blir genomfört.
Det jag hört är att bussarna i stället skall placeras i Söderhallen en tid i väntan på att infrastrukturen på Lidingö kommmer på plats.

Vad gäller fordonstillverkare som det spekulerats om tidigare i tråden får jag nog sälla mig till skaran som förespråkar MAN eller annan utländsk tillverkare då varken Scania eller Volvo kan/vill leverera...
//Fredrik

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 augusti 2009, 19:16:42 PM
Vad gäller fordonstillverkare som det spekulerats om tidigare i tråden får jag nog sälla mig till skaran som förespråkar MAN eller annan utländsk tillverkare då varken Scania eller Volvo kan/vill leverera...
//Fredrik

Varför köpa MAN när man kan köpa LiAZ? ;D http://bus.ru/eng/prod_liaz5292_57.htm

/Fredde