Huvudmeny

Gumball 3000

Startat av Bengt Jönsson, 19 augusti 2009, 20:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingemar

Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Uffe D

Citat från: Ingemar skrivet 04 maj 2010, 11:11:55 AM
Här kommer facit om hur de uppförde sig:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.362269-fortkorning-och-rattfylla-i-rally
MVH Ingemar

Överlag ganska bra, med tanke på hur många bilar det är med så är väl 15 fortkörare inte mycket att hänga upp sig på. Jag skulle tro att polisen plockar fler när dom har en "vanlig" fartkontroll på E4an.

Ersa

Citat från: scaniav8 skrivet 04 maj 2010, 12:19:51 PM
148 km/h som toppnotering.
Det är helt vansinnigt, Dom borde låsas in på kumla med bröd och vatten.
Denna våldsamma hastighet måste till varje pris stoppas. Sänk hastigheterna på motorvägarna till 80km/h så blir det lika för alla fordon.

(ironi)
148km/h toppnotering  ;D

Ja, 148 km/t har väl de flesta forumdeltagare här någon gång överstigit med en standardutrustad kombi? ::)
På väg söderut längs E4 Stockholm-Norrköping igår eftermiddag mötte jag hela gänget, och jag såg inte någon som körde överdrivet aggressivt, fort eller något sånt. Vägen var dessutom kantad med nyfikna människor, poliser med hastighetsutrustning samt flera polismotorcyklar. Faktum är att nästan alla deltagarna i Gumball 3000 använde blinkersen vid filbyte på motorväg, vilket ju är något som Svensson inte lärt sig än.

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2010, 12:35:55 PM
Ja, 148 km/t har väl de flesta forumdeltagare här någon gång överstigit med en standardutrustad kombi? ::)

Min Toyota Corolla Kombi toppade 170 km/h enligt mätaren en tidig morgon på E6/E20 vid den långa rakan strax norr om Värötunneln...  ;D 8)

*hyssjj-hyssjj*

/B

SimonB

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 maj 2010, 14:50:44 PM
Min Toyota Corolla Kombi toppade 170 km/h enligt mätaren en tidig morgon på E6/E20 vid den långa rakan strax norr om Värötunneln...  ;D 8)

*hyssjj-hyssjj*

/B

160 med Ford Focus Göteborg - Mellbystrand en sen kväll för några år sen, men det där är numera preskriberat........ Oj vad den varvade. ;)

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 04 maj 2010, 15:30:17 PM
160 med Ford Focus Göteborg - Mellbystrand en sen kväll för några år sen, men det där är numera preskriberat........ Oj vad den varvade. ;)

225 med en chippad Volvo S60 D5 på E4an mellan Jönköping och Mantorp för några år sedan.

Tobbe L

Citat från: Uffe D skrivet 04 maj 2010, 15:33:59 PM
225 med en chippad Volvo S60 D5 på E4an mellan Jönköping och Mantorp för några år sedan.
hmm, och ägaren satt i högerstolen och skrek i förtvivlan eller..?  ::)

Bengt Jönsson

Citat från: Tobbe L skrivet 04 maj 2010, 17:35:45 PM
hmm, och ägaren satt i högerstolen och skrek i förtvivlan eller..?  ::)


He-he..
Varför inte ett "Gumball(e) 2998" där fordonet får kosta högst 750€ och med motsvarande "tävlingsupplägg" fast helst med delsträckor på öst- och centraleuropeiska landsvägar...
:D ;D 8)

Alla reparationer under "touren" skall skötas av föraren på plats !

/B

Mölle-Mats

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 maj 2010, 17:39:25 PM

He-he..
Varför inte ett "Gumball(e) 2998" där fordonet får kosta högst 750€ och med motsvarande "tävlingsupplägg" fast helst med delsträckor på öst- och centraleuropeiska landsvägar...
:D ;D 8)

Alla reparationer under "touren" skall skötas av föraren på plats !
Hörde jag Top Gear?  :)

Även Teknikens Värld har ju prövat på detta i en artikelserie för sisådär 30 år sedan, när man skulle köpa en bil för max 1000 kr och köra Smygehuk-Treriksröset eller nåt liknande. Den bil jag minns var en f d Televerks VAZ-kombi som nog presterade rätt bra!

Även Svenska Jaguarklubben hade nåt liknande hyss för något år sedan, där det gällde att köpa en gammal Jaguar i England för max £ 1 000 eller nåt liknande och köra hem den till Sverige.

Kul tävlingsformer, skulle jag nog kunna tänka mig att ställa upp på om jag får en co-driver som kan sköta mekandet (för det har jag totalt lessnat ur på för egen del ...).

Bengt Jönsson

Citat från: Mölle-Mats skrivet 04 maj 2010, 17:52:22 PM
Den bil jag minns var en f d Televerks VAZ-kombi som nog presterade rätt bra!


.. med urtag i främre kofångaren för att kunna starta den med den medföljande veven...  8)

Vi startar i Göteborg och drar 27:an ner till Karlskrona där vi tar färjan till Polen.
Genom Polen på "småvägar" och  gamla "ruinmotorvägar".  Via någon halvskum gränsstation i Tatrabergen över till Slovakien.  Genom Slovakien, Tjeckien och sedan till slutmålet Budapest.  Fortfarande på småvägar.

Godkända fordon:  VW typ 1, Volvo 14X, 24X, Polski-Fiat, VAZ, Trabant, Wartburg, Renault 4 L, Austin Allegro, SAAB V4 Kombi mm

Övernattning på enkla "värdshus" med konstiga ljud från avloppen, en-glasrutor, knirrande sängar, varmt kallvatten, linoleumsgolv som inte räcker till utan har konstiga lagningar,

/B

pierrew

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 maj 2010, 17:39:25 PM

He-he..
Varför inte ett "Gumball(e) 2998" där fordonet får kosta högst 750€ och med motsvarande "tävlingsupplägg" fast helst med delsträckor på öst- och centraleuropeiska landsvägar...
:D ;D 8)

Alla reparationer under "touren" skall skötas av föraren på plats !

/B

;)
http://www.automotorsport.se/tv/ Gå in på "Blandat" och kolla filmen "Gill Gran Turismo Classico 2009". Som Gumball men bara med Fiat 126, från Polen till Stockholm ;D Über kul  ;D

Uffe D

Citat från: Tobbe L skrivet 04 maj 2010, 17:35:45 PM
hmm, och ägaren satt i högerstolen och skrek i förtvivlan eller..?  ::)

Han satt bredvid och skrek, men inte i förtvivlan utan med en ölburk i näven ihärdigt påhejandes "gasa mer för h*****e"

Jobergg

Citat från: Uffe D skrivet 04 maj 2010, 15:33:59 PM
225 med en chippad Volvo S60 D5 på E4an mellan Jönköping och Mantorp för några år sedan.

250 km/h, BMW 540 iA på E4:an, det tog nästan 4 km innan den nådde 250, skulle någ ha gått lite fortare för den ökade hela tiden men den slår ju som sagt av vid 250.

SEAC

120 blås med en polo 1,2 med soltak, det skämtar man inte om 8)

Tobbe L

Citat från: Uffe D skrivet 04 maj 2010, 19:51:39 PM
Han satt bredvid och skrek, men inte i förtvivlan utan med en ölburk i näven ihärdigt påhejandes "gasa mer för h*****e"
haha, jojo, det är möjligen inte så att denna bilägare har ett brett Skövde-mål och kommer att vara delaktig i helgens aktiviteter..??
jag har en svag aning om att jag vet vem det är..