Transport av hus ... igen

Startat av Stefan Lindberg, 19 augusti 2009, 18:52:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Så har man då återigen dokumenterat en husflytt.
Denna gången gick flytten från Surte till Spekeröd som ligger söder om Stenungsund.
Eftersom min dator konstant krånglar har jag inte kunnat redigera några bilder
utan bjuder på en som den är ... helt enkelt.

Dessutom var en kompis med och filmade lite (jo det är jag med rutig skjorta på filmen)
Filmen finns här http://www.youtube.com/watch?v=WAHv-KBSUwQ

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Autotransit

Otroligt häftig film, ser gärna fler sådana.

/Stellan

Stefan Lindberg

Kul att ni uppskattar det  ;)
Det är lite större flyttar på gång om man säger så ...
... antagligen kommer Nylundhs Special Entrepenad att flytta en industrilokal  :o

Jag kommer att fota och Daniel ska antagligen filma även den flytten så ... det kommer mera  ;D

Autotransit

Just maskintrailers är lite speciella att ta sig fram med, och med något som är lika brett som detta är det väldigt spännande. Jag har själv kört lite maskintrailer och följebil för en massa år sedan, och det hände ju mer än en gång att skjortan blev lite fuktig :D

/Stellan

Ove Bojarp

Jag ser att det krävs en hel del innan en sådan flytt blir möjlig,
så jag beundrar verkligen de som ska göra hela förarbetet med
att se var det går att ta sig fram, och sedan undrar jag vad som
krävs för den som ska köra denna dragbil. Det behövs väl en speciell
utbildning till detta och även speciella tillstånd? Hur många är det
som kan utföra en sådan transport norröver?

Uffe D

Citat från: Ove Bojarp skrivet 19 augusti 2009, 21:57:35 PM
Jag ser att det krävs en hel del innan en sådan flytt blir möjlig,
så jag beundrar verkligen de som ska göra hela förarbetet med
att se var det går att ta sig fram, och sedan undrar jag vad som
krävs för den som ska köra denna dragbil. Det behövs väl en speciell
utbildning till detta och även speciella tillstånd? Hur många är det
som kan utföra en sådan transport norröver?

För att köra en sådan transport krävs inget mer än en CE-behörighet, mycket erfarenhet och starka nerver. Någon särskild utbildning är vad jag vet inget krav.

Förövrigt är det en riktigt frän transport även om det inte är något extremt fordon som utför den.
En standard 6x2 Volvo med fattigmansboggie och gissningsvis 3,10 meters hjulbas och en 4axlad Faymonville jumbotrombon, högst troligt 13,60 lång hopdragen och utdragbar 6-7 meter. På filmen ser det ut som att den är utdragen till 16-17 meters längd.
Sedan är en sådan här transport mer ett teamwork än enbart chaufförens förtjänst, det finns ju inte ett hörn som det inte är ögon på när knepiga passager ska klaras av, men visst, det är imponerande och snart kör man själv förhoppningsvis liknande transporter.

Claes

Som Uffe säger så är det mycket teamwork. Sen torde alla rekningar av färdvägar och förberedelser tagit bra mycket längre tid än transporten.

Uffe D

Citat från: Claes skrivet 19 augusti 2009, 22:28:11 PM
Som Uffe säger så är det mycket teamwork. Sen torde alla rekningar av färdvägar och förberedelser tagit bra mycket längre tid än transporten.

Jag skulle tro att dom har ägnat en månad eller två bara åt att reka olika färdvägar.