Scania K380UB / Lahti Scala (eneste i Norge!)

Startat av Bergenga, 17 augusti 2009, 22:03:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Om dette er den eneste K380UB i Norge vet jeg ikke, men jeg antar det. Derimot vet jeg sikkert at det er den eneste Lahti Scala, og den var en av grunnene til at jeg tok en tur innom Firda Billag i Førde i sommer for å se nærmere på den.

Firda Billag er et av selskapene som for enhver pris ikke velger Volvo. De eneste Volvoene de har er godsbusser, men nå som det blir slutt på B12M blir det også slutt på nye Volvoer hos Firda. I motsetning til de fleste selskapene som hoppet over til Volvo da de kapret Carrus, har Firda tviholdt på Scania og i stedet kjøpt Irizar Century og nå OmniExpress. De har også minst 10 OmniLine, som ellers er en ganske sjelden modell i Norge. Selv om det bare er noen få mil mellom Førde og Stryn, har de svært få busser bygget hos Vest.

Fylkeskommunen (länsstyrelsen, eller hva dere nå ville kalt det) i Sogn og Fjordane ville som et prøveprosjekt ha kjøring med laventrébuss på strekningen mellom Førde og Florø, som er en strekning på 62km. Det høres kanskje ikke så spesielt ut, men i de mindre befolkede delene av Norge der veiene er humpete og svingete er det veldig unormalt, og laventrébusser er ikke egnet i det hele tatt. Så som forventet har denne bussen ikke blitt godt mottatt der den kjører. Mange pendler til/fra jobb på den strekningen, og for dem er det en helt håpløs buss, siden de bare kan glemme å få sove noe. Laventrébusser er i norske øyne rene stadsbusser, og har ingenting å gjøre på veiene der borte. Selv om en sånn buss gjør det enklere for bevegelseshemmede, ville nok en normalbuss med HC-heis gitt et bedre kollektivtilbud til flere.

Etter at Firda ble kjent med Lahden Autokori gjennom OmniExpress var det kanskje ikke så rart at de valgte å prøve Scala som de første i Norge. Hvordan bussen har blitt mottatt som det den er, altså en stadsbuss, vet jeg ikke, men på linja den går på er den ikke særlig populær. Jeg pratet med en av de på verkstedet, og selv om jeg ikke fikk noe direkte svar, så virket det som den ble godt mottatt der. Det var i hvert fall flere feil og mangler med OmniExpressene sånn jeg forstod det.

Her er litt detaljerte opplysninger om bussen:
Firda Billag #2188
TV77428 2008-11-21
K380UB6X2LB YS2K6X20001862458
Lahti Scala YK900L32080008412 2008
14,80 x 3,20 x 2,55 meter
54 seter, 46 ståplasser

TV 77428 hos Firda Billag i Førde, 03.08.2009.

Jeg fikk vite at det er bestilt en Scala til for trafikk på den samme strekningen, så den kommer nok i løpet av høsten. En kommentar fra en av sjåførene var at de burde selge den før den kom til landet. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Tack för trevliga bilder och infon om bussen.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 17 augusti 2009, 22:03:43 PM
Firda Billag er et av selskapene som for enhver pris ikke velger Volvo. De eneste Volvoene de har er godsbusser, men nå som det blir slutt på B12M blir det også slutt på nye Volvoer hos Firda. I motsetning til de fleste selskapene som hoppet over til Volvo da de kapret Carrus, har Firda tviholdt på Scania og i stedet kjøpt Irizar Century og nå OmniExpress. De har også minst 10 OmniLine, som ellers er en ganske sjelden modell i Norge. Selv om det bare er noen få mil mellom Førde og Stryn, har de svært få busser bygget hos Vest.

Det är gammalt groll som ligger bakom detta. När det skulle etableras en karosserifabrik utmed Nordfjord stod valet mellan utveckla de som redan fanns i Sandane eller Stryn. Det blev som bekant den senare platsen. Sandane hade koppling till Firda Billag, Stryn till Nordfjord og Sunnmøre Billag. Det var alltså på den tiden det var vanligt att bussbolagen byggde egna karosser. Firda Billag "hämnades" genom att inte köpa Vest-karosser. Någon enstaka har det dock blivit under årens lopp.

Bergenga

Jeg spurte noen av sjåførene om det fortsatt var litt av dette som var grunnen til at de ikke valgte Vest, men de mente at det var fordi noen av bussene de fikk levert derfra ikke holdt mål. Men det er da ikke alt annet de har fått levert som har vært feilfritt heller, så det er nok lettere å peke på feil på dem enn på andre.
Såvit jeg vet har de nå to Vest midibusser bygget på MAN 10.180 fra tidlig 90-tall og 2 V10LE, 7 Contrast og 1 Horisont, så helt uten Vest er det ikke hos dem. Men finske karosserifabrikker virker fortsatt å være favoritten.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Firda Billag fick sin första Vest Liner levererad 1992. Det sågs som att den lokala striden nu var till ända, men förklaringen var nog en annan. Firda hade gärna köpt karosser från Brødrene Repstad, men när de gick i konkurs 1990 och man sökte därför en ny leverantör. Det var därför naturligt att titta på Vest. Men eftersom det inte blivit så många Vest-karosser ligger det kanske en del i att de inte har varit nöjda med kvaliteten.
Källa: Inge Fænn "40 år med buss frå Vest".

Johan B

Snyggt värre. Tänkte du på om det var Opticruiselåda?

Bergenga

Citat från: Johan B skrivet 18 augusti 2009, 17:22:08 PM
Snyggt värre. Tänkte du på om det var Opticruiselåda?

Nei, jeg tenkte dessverre ikke på sånne ting. Om jeg hadde fått tilgang inni bussen hadde jeg sikkert tatt bilde av førerplassen, men det ble det altså ikke.
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Citat från: Øyvind Berg skrivet 18 augusti 2009, 22:19:00 PM
Nei, jeg tenkte dessverre ikke på sånne ting. Om jeg hadde fått tilgang inni bussen hadde jeg sikkert tatt bilde av førerplassen, men det ble det altså ikke.

Det är ok. Med tanke på motorstyrkan är det rätt så troligt att det är just Opticruise vilket bör göra detta till den enda lågentrébussen med sådan låda. Alternativet skulle vara Allison-automat och det känns än mer otroligt.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 18 augusti 2009, 22:35:58 PM
Det är ok. Med tanke på motorstyrkan är det rätt så troligt att det är just Opticruise vilket bör göra detta till den enda lågentrébussen med sådan låda. Alternativet skulle vara Allison-automat och det känns än mer otroligt.
ZF kanske? Hur stor är skillnaden i vridmoment mellan 380-snurran och Volvos 340-dito? Den senare sitter, som vi vet, samman med en ZF i var o varannan Volvobuss.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 augusti 2009, 00:36:46 AM
ZF kanske? Hur stor är skillnaden i vridmoment mellan 380-snurran och Volvos 340-dito? Den senare sitter, som vi vet, samman med en ZF i var o varannan Volvobuss.

Scanias 12-litare med 380 hk ger 1800nm, Volvos 340 1700nm. ZF Ecomat klarar som mest 1750nm. Möjligheten skulle vara om det sitter den nya ZF Ecolife, den ska hålla för 2000nm men jag är osäker på om den lådan leveraras ännu.

Edit: Sista meningen skall naturligtvis inte avslutas med ännu utan det ska stå "redan". Ecolife är en ny automat från ZF som skall klara dagens starkare motorer bättre.

Liberialasse

Halloj!

Nu finns det nog en till,för när jag lastade bagage till mina pax nu i morse i Sogndal så kom nr 2

bjalle

380 häst i en lågentrevagn, där händer de grejor när man rör på gasen. Dessutom med opticruise som jag tycker väldigt bra om (iaf i lastbilarna)