ULs nya hållplatsskyltar på väg upp!

Startat av RoTe, 10 augusti 2009, 17:18:54 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 08:39:39 AM
Inom SL området är det inte SL själva som sköter detta utan allt hpl underhåll etc är bortlejt. Vad gäller UL kan jag inte tänka mig att det är UL:s eget folk som åker runt i länet utan det torde väl vara samma här att det är externa företag som sköter den biten.

Jag tror tom att det är så att det är entrepenören i området som sköter den typen av uppgift innom SL. Vi har "våran Hpl service" i Jordbro bussgarage och han sköter hela Östra Södertörn och lite i Tyresö Kommun. Men behöver inte vara så i alla trafikområden men har för mig att han som jobbar med det sagt att det är entrepenören själv som sköter Hpl service förutom städning som ofta är kommunalt underhåll.

Sundås

Här i Kalmar län får minsann varje operatör en bunt nya tidtabeller vid varje byte, bara att ut och byta, har själv bytt här i kommunen för Dacke Buss räkning en gång.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 10 augusti 2009, 17:18:54 PM

Får man gissa att denna nya svarta logga med ringen skall sitta på sidan av alla fordon i och med trafikstarten efter senaste upphandlingen?
Svart på gult, och vips är Uppland ännu mer likt Kalmar... ::)

virtual1

Citat från: RoTe skrivet 11 augusti 2009, 18:22:46 PM
Artikel i UNT: http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=76-AV_ID=942186,00.html?from=latestnav

Men tjena!!!!!!!!!!!!!!

Citat
UL:s nya skylt är "bussgul" och har hållplatsnamnet i svart. Allt annat har slopats, och därför blir intrycket torftigare - eller renare om man så vill - i jämförelse med den tidigare designen, där ett vitt fält ramades in av vinrött och där destination och nummer skrivits ut. De gamla skyltarna har också hela företagsnamnet Upplands Lokaltrafik i sin logtoyp.
- Namnet är lite otympligt, i vår nya design använder vi bara förkortningen UL - inuti i en cirkel bruten av en punkt, säger bolagets informationschef Sture Jonsson.

Och, som sagt, bara hållplatsbeteckning. Utan mer specifika upplysningar får skylten längre livslängd, busslinjer kan numreras om men hållplatserna lär heta som de alltid har gjort.
- Det är just de aktuella förändringarna i höstens tabell som ger oss tillfälle att byta skyltar på den här sträckan, säger Sune Jonsson.
- Vi tycker att vi kan ha våra pengar till annat än att genomföra ett logotypbyte i hela organisationen samtidigt - det kostar väldigt mycket - så vi inför den nya designen efterhand som skyltarna behöver bytas ut.

Hoppas det blir en folkstorm mot det här, trodde bara att det var de lågtrafikerade hållplatserna som skulle bli av med linjenumrena, men tydligen är det ALLA! - varför ha några skyltar överhuvudtaget? Spara in mer Pengar UL, slopa skyltarna, som det är nu fyller de ju absolut ingen vettig funktion alls! Varför i h-e satsar man massa pengar på att göra realtidsskyltar Sverige/Världen över om man nu vill bakåtsträva såhär, det här e ju vansinne!

RoTe

Frågan är hur passagerare men även vi chaufförer ska veta vilken hållplats man ska använda? Tänker på alla dessa små busstationer som finns runt om i länet...

Cero

Ja det är ju tur att inte bolagets informationschef Sture Jonsson arbetar i ett kundorienterat företag som vill öka sin marknadsandel. :o  Här har vi alltså bolaget som tycker det är viktigare att skylten håller i 100 år än att potentiella resenärer, dvs s.k. kunder, hittar de tjänster man tillhandahåller och därmed får möjligheten att nyttja dem. Nyttjandet brukar leda till intäkter som är ett positivt sätt att balansera kostnader. Ett kraftfullare tydliggörande att kunderna är till för verksamheten än att verksamheten är till för kunderna går knappast att formulera. Det skulle möjligen vara att rakt ut be kunderna dra åt h....

Hur ska man få bilister att överge en behaglig bil och bege sig ut i kollektivtrafiken med ett sådant agerande?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 12 augusti 2009, 17:16:32 PM
Ja det är ju tur att inte bolagets informationschef Sture Jonsson arbetar i ett kundorienterat företag som vill öka sin marknadsandel. :o  Här har vi alltså bolaget som tycker det är viktigare att skylten håller i 100 år än att potentiella resenärer, dvs s.k. kunder, hittar de tjänster man tillhandahåller och därmed får möjligheten att nyttja dem. Nyttjandet brukar leda till intäkter som är ett positivt sätt att balansera kostnader. Ett kraftfullare tydliggörande att kunderna är till för verksamheten än att verksamheten är till för kunderna går knappast att formulera. Det skulle möjligen vara att rakt ut be kunderna dra åt h....

Hur ska man få bilister att överge en behaglig bil och bege sig ut i kollektivtrafiken med ett sådant agerande?

Det brukar inte ingå i informationschefens jobb att bestämma hur hållplatstavlorna skall vara utformade. Hans jobb är att förklara varför man valt den skylt man valt. Så om du inte har belägg för att det är han som ligger bakom skyltens utformning så bör du nog hålla inne med namn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 17:20:45 PM
Det brukar inte ingå i informationschefens jobb att bestämma hur hållplatstavlorna skall vara utformade. Hans jobb är att förklara varför man valt den skylt man valt. Så om du inte har belägg för att det är han som ligger bakom skyltens utformning så bör du nog hålla inne med namn.

Snarare är det väl så att han verkar mer eller mindre stolt basunera ut nyheten, istället för att beklaga att det är som det är men ändå ge den förklaring de har!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2009, 17:24:50 PM
Snarare är det väl så att han verkar mer eller mindre stolt basunera ut nyheten, istället för att beklaga att det är som det är men ändå ge den förklaring de har!

Jo, men det är ju hans jobb att presentera nyheter utan att lägga några värderingar i det. Det behöver ju inte betyda att han personligen har något att göra med skyltens utformining - eller ens gillar det.
För övrigt tycker jag detta är storm i ett vattenglas. De flesta län har inte och har aldrig haft linjenummer på hållplatsskyltarna. Vilka linjer som går förbi hållplatsen framgår av tidtabellsanslagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 17:30:39 PM
Jo, men det är ju hans jobb att presentera nyheter utan att lägga några värderingar i det. Det behöver ju inte betyda att han personligen har något att göra med skyltens utformining - eller ens gillar det.
För övrigt tycker jag detta är storm i ett vattenglas. De flesta län har inte och har aldrig haft linjenummer på hållplatsskyltarna. Vilka linjer som går förbi hållplatsen framgår av tidtabellsanslagen.

Men nu är ju skillanden att man går från nåt bra till något dåligt, för övrigt har de flesta län helt klart linjenummer på de MEST frekventerade hållplatserna - jag kan helt klart svälja att det inte spelar så stor roll på en väg där en buss passerar var fjärde timme, men på en hållplats där
flera bussar anlöper gör ju den nya tavlan bara en björntjänst genom att skriva 'riktning mot' då säkerligen inte alla bussar går dit den riktning som angivits! För övrigt så hjälper det ju inte ett jota om det står linjenummer på tidtabellerna om du t.ex. ska ha skjuts till en hållplats för en linje där du inte riktigt vet var hpl ligger, då måste du stanna till på vartenda hpl o kolla efter istället för att snabbt kunna se på toppskylten! Likaså om du redan sitter i en buss o ska byta till en annan buss på linjesträckningen, vad gör du då, speciellt om inte chaffisen kanske vet svaret heller, ska du då be honom/henne stanna på vartenda hållplats för att du ska kunna gå ut o kolla efter? För övrigt så finns ju inte tidtabeller monterade på vartenda hållplats heller!

MartinMartin

Nu kan vi ju lugna ner oss lite tills vi ser hur UL tänker lösa detta. Jag antar att dessa anonyma skyltar kommer att sitta ute på vägarna där det är 1 hållplats att stanna vid. Jag tror ju inte att det kommer att sitta 10 st anonyma skyltar på Uppsala C till exempel!!

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2009, 17:20:45 PM

Nej, han har sannolikt inte beslutat utformningen, i alla fall inte ensam. Dock är han informationschef och i den rollen brukar man förutsättas kunna formulera sig så att kunder, anställda och andra intressenter kan antas få en positiv bild av förändringar och andra åtgärder som påverkar verksamheten. Även om budskapet egentligen inte är särskilt positivt. I detta fall säger han rakt på sak att det är viktigare att skylten håller länge än att kunderna får den information man rimligen kan förvänta sig. Om han inte tyckte om detta beslut skulle han rimligtvis formulerat sig annorlunda, mer svepande, och kommit med de omskrivningar som brukar prägla dylika uttalanden. I det här fallet förefaller han, som nämndes i annat inlägg, snarast stolt över förändringen och det resonemang som ligger bakom.

I många andra branscher är det vanligt att marknadschefen/-avdelningen ansvarar för utformningen av kundkommunikationen i nära samarbete med informationschef/-avdelning. Samarbetet mellan sälj-, marknads- och informationsavdelningarna är viktigt och de är med sina olika kompetenser viktiga för att skapa ett samordnat erbjudande till kunderna där allt ifrån säljteknik, produktpossitionering, marknadsföring och övriga informationsinsatser ska bilda en enhet gentemot kunderna och positionera verksamheten på marknaden.

Jag har svårt att förstå att man utan vidare överger sitt eget skyltfönster, vilket ju faktiskt är vad busshållplatsen är för ett kollektivtrafikföretag (eller -förvaltning).

Jonas

Är någon fårvånad?

Detta är UL i ett nötskal!

virtual1

Citat från: MartinMartin skrivet 12 augusti 2009, 18:09:48 PM
Nu kan vi ju lugna ner oss lite tills vi ser hur UL tänker lösa detta. Jag antar att dessa anonyma skyltar kommer att sitta ute på vägarna där det är 1 hållplats att stanna vid. Jag tror ju inte att det kommer att sitta 10 st anonyma skyltar på Uppsala C till exempel!!

Uppsala C/Resecentrum har sina egna skylttyper, kommer inte vara dessa toppskyltar där, för övrigt så kan IAF inte jag tolka artikeln på annat sätt än att _alla_ toppskyltar kommer sakna denna info, men jag kan ju hoppas jag har fel...