Huvudmeny

SL 664

Startat av Frippe Fribas, 09 augusti 2009, 09:12:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2009, 19:26:36 PM
När man gick över från direktdriven (med eller utan termostat) kylfläkt till hydraliskt termostatstyrd fläkt på B10M minskade ljudet i snitt eftersom fläkten bara gick när den verkligen behövdes, men när den gick så....

Vad gäller B9S upplevs ljudet som högre i flerfamiljshus med fler än 1 våning, förmodligen därför att kylpaketet är takplacerat, ljudet i marknivå upplevs inte alltid som högre jmf med äldre fordon.

Men jag bor ju 30 m nedanför vägen (och 100 m iväg) , och ändå låter de mer än för sex år sedan.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2009, 18:13:29 PM
Jag är övertygad att det största problemet inte är bullret, det är min egen uppfattning som grundas av erfarenhet från bägge sidor "av bordet"
Men om vi börjar med buller så utgörs det till stor del av däckrelaterat buller (däck och vägbeläggning)

Nu läste jag bara de konkreta orsakerna som forum-skribenten innan framförde. Nämligen
Citat"De flesta verkar hålla hastigheterna, men det låter ändå väldigt mycket på vår tomt, som ligger ca 2 meter från Svampskogsvägen. Vi kommer definitivt att klaga på den nya busslinjen." och
"Det känns inte som om de sista två turerna efter 22 är befogade. "

Det är ju möjligt att man använder dessa skäl som svepskäl för att man vill slippa att klaga på saker som kanske av andra upplevs som mindre relevanta.

Utan att vara expert i akustik kan jag dock själv konstatera att det är motorljudet jag störs mest av. Det verkar som att ljudet från däcken hindras mer effektivt av fönster och väggar. Jag tror också det beror på hastigheten men i tätorter och bostadsområden brukar ju hastighetsbegränsningen vara 30 eller 50 km/h och där upplever jag motorbullret som klart dominerande.

Sen är jag inte småbarnsförälder så jag tänkte helt inte på att bussarna är farliga för barnen. Du har helt klar en poäng där. Det är ju möjligt att gatan automatiskt uppfattas som en genomfartsgata om bussarna passerar där och man också vidtar andra framkomlighetsåtgärder som färre parkeringsplatser vilket förmodligen ökar genomsnittshastigheten för alla fordon.

MariaL

Det främst bullret och det faktum att en av förskolorna (Stenhällan) har sin utgång mot Svampskogsvägen som bekymrar mig. Dessutom är utgången kantad av buskar så att småttingarna knappt syns. Här skulle jag helst se att man bygger en avsmalning från båda sidor av vägen så att man tvingas sakta in om man inte håller hastigheten, men jag vet inte hur busschaufförer ställer sig till sådana typer av fartbegränsare.

Jag håller med att det varierar hur mycket bussarna låter. Ibland hör man dem inte alls inifrån. Jag tror inte bara det beror på att dessa bussar håller hastigheterna utan även på vilken modell det är. Dock så har inte varit observant nog och följt upp detta.

Jo

Citat från: MariaL skrivet 28 augusti 2009, 17:43:58 PM
Det främst bullret och det faktum att en av förskolorna (Stenhällan) har sin utgång mot Svampskogsvägen som bekymrar mig. Dessutom är utgången kantad av buskar så att småttingarna knappt syns. Här skulle jag helst se att man bygger en avsmalning från båda sidor av vägen så att man tvingas sakta in om man inte håller hastigheten, men jag vet inte hur busschaufförer ställer sig till sådana typer av fartbegränsare.

Jag håller med att det varierar hur mycket bussarna låter. Ibland hör man dem inte alls inifrån. Jag tror inte bara det beror på att dessa bussar håller hastigheterna utan även på vilken modell det är. Dock så har inte varit observant nog och följt upp detta.

Risken med avsmalningar och diverse farthindrande åtgärder är ju att man precis som Lars Ö skriver då istället får inbromsningar och acceleration mellan dessa och att fordonen då oavsett slag stör mer. Rent spontant låter det ju också som att man kanske skulle göra något åt ingången till förskolan oavsett intensiv busstrafik eller inte.