Bussförare räddade liv på E4:an

Startat av Wetjo, 30 juli 2009, 08:44:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard

Bra gjort bussföraren ska ha beröm för sin insats, det är bra att det händer saker där förare lyfts fram positivt i media.
Bra gjort av föraren  :)

Jan

HLR har väl varit väl förekommande hos bussbolagen de senaste åren.
I branschen i 40 år

MartinMartin

Ja, det ingår ju i kompetensbeviset så alla förare ska ju inom en 7-års period genomgå en utbildning i HLR.
Men jag tror ärligt talat inte att jag skulle kladda alltför mycket på en narkoman med en spruta i armen men visst är det bra att någon gör det.

Wetjo

Citat från: MartinMartin skrivet 30 juli 2009, 11:50:04 AM
Ja, det ingår ju i kompetensbeviset så alla förare ska ju inom en 7-års period genomgå en utbildning i HLR.
Men jag tror ärligt talat inte att jag skulle kladda alltför mycket på en narkoman med en spruta i armen men visst är det bra att någon gör det.

Finns speciella masker på apoteket för såna här "ingrepp".

RoTe

Citat från: Wetjo skrivet 30 juli 2009, 14:24:02 PM
Finns speciella masker på apoteket för såna här "ingrepp".

Hur många springer och köper en sådan nu på direkten bara för att kunna rädda någon sprutnarkoman?

Peter Rost

Citat från: RoTe skrivet 30 juli 2009, 18:32:14 PM
Hur många springer och köper en sådan nu på direkten bara för att kunna rädda någon sprutnarkoman?

Va? Varför inte..... ??? ???

Busstobbe

Citat från: RoTe skrivet 30 juli 2009, 18:32:14 PM
Om man nu är yrkesförare eller liknande så är det ju inte fel att ha en med sig bland sin övriga arbetsutrustning?

RoTe

Citat från: Busstobbe skrivet 30 juli 2009, 20:10:59 PM
Om man nu är yrkesförare eller liknande så är det ju inte fel att ha en med sig bland sin övriga arbetsutrustning?

Jag har knappt plats för min nuvarande utrustning i den väska företaget bidrar med. Vill de att jag ska rädda liv på jobbet får de utrusta första hjälpenväskorna med dylik utrustning istället.

Taunusch

Är det för lebbigt att pyssla med inblåsningar så är det bättre att åtminstone göra kompressioner än att springa och gömma sig längst bak i bussen.....  :P

En andningsduk etc ligger säkert i de flesta bussars förbandskudde för övrigt.

Ersa

Citat från: Stefan skrivet 31 juli 2009, 16:38:15 PM
Är det för lebbigt att pyssla med inblåsningar så är det bättre att åtminstone göra kompressioner än att springa och gömma sig längst bak i bussen.....  :P

I just detta fallet hade det varit svårt att gömma sig längst bak i bussen, då det är just där toan med den däckade killen fanns! ;)

Hur som helst är det kul att se att kurserna i livräddning ger effekt! :)

preacher

I nödfall får man väl använda munstycket till AlcoLåset. :). Eller göra en Mr Bean

Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Mustman

jag har hjärtlungräddat en alkis här i Örebro. Visst inte mysigt, men va fan det är ju en människa även om han har problem. Han blev så tagen av det hela att han åkte på avgiftning. Jag hoppas alla som hamnar i den sitts att de kan rädda en medmänniskas liv gör det... tror inte ni skulle bli så dj***a glada om någon av era anhöriga dog för att någon tycker det är "äkligt" att rädda liv.

Bra gjort bussföraren på E4:an!
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Knut

Dagen innan hadde jeg hjärtestillstånd i en SweX i Göteborg. Ingen som skriver om dette i tidningen iallefall. Mitt fall överlevde han også om jeg oppfattet rett. Har ikke hatt med meg min "pusteduk" på jobb i SweX tidligere. Nå er den fast på nyckelen. Jeg er også "lettere" utdannet innen HLR og annen förstehjälp. Bløir litt "svorsk" det her
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge