Diffus minnesbild

Startat av bilomnibussen, 28 juli 2009, 08:38:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Något att bita i för våra vänner i Norge. Jag har gjort en enkel skiss av bussen C-30240 som gick i expressbusstrafik Oslo-Örebro-Stockholm sommaren 1964. Det syntes vara ett samarbete mellan SJ och NSB. Bussen var en Volvo B655 eller liknande typ. Minns inte om den hade någon dörr på höger sida, huvudingången var bak. Dörren bestod av två halvor, en nedre som nedfälld bildade landgång och en övre typ måsvinge. Förmodligen var karossen betydligt mera extrem än på skissen. Det var en Larvik. Grillen var Opel Kapitän 1957-58. Har någon ett foto av denna buss?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Hallå! Har ni alla norrmän gått på tur? Kunde man maila dessa uppgifter till någon förening i Norge med förhoppning om att någon känner till denna speciella buss och ännu hellre har bilder av den. Vart vänder man sig?
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Jag rekommenderar RHF:s motsvarighet till Bussnack, Busspraten http://www.rhf.no/phpbb2/viewforum.php?f=1
De kräver registrering för att man skall kunna skriva men det brukar gå snabbt. Det skulle förvåna mig om du inte får svar där.

m.e.

Da har jeg vært på tur ;) i mitt lille arkiv og funnet bilder av bussen og jeg må si at din minnesbild er ikke så dårlig!
Bildene stod på trykk i RHF`s medlemsblad Rutebil i desember 1999 (nr,57 side 12) i en artikkel om Larvik Karosseri.
Kan desverre ikke skanne og legge de ut da de tilhører Norsk Jernbanemuseum sine samlinger. Har prøvd å søke i samlingene men, kommer desverre ikke inn. På bildene i Rutebil kan man se inngangen bak med den topphegslede døra og et side bilde men, de er desverre litt mørke.

Håper at dette hjelper deg litt på vei.

www.norsk-jernbanemuseum.no

bilomnibussen

Tack för all hjälp med detta!
Mvh Jan G

bilomnibussen

Hej! Jag var inne på norsk jernbanemuseums fotosida och hittade 71 mycket sevärda bilder, dock inte av den aktuella bussen. Kan rekommenderas!
Mvh Jan G