Första bankkortsläsaren för bussarna installerad i Borås

Startat av Svemicke, 25 juli 2009, 15:15:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:31:07 AM
Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?
Om det vore så väl att man kunde förköpa biljett i automaterna som kunde stämplas av chauffören. I allafall i Örebro där jag bor så måste biljetter köpta i biljettautomaterna användas inom 3 timmar från köptillfället. Skall kontanternas avskaffas vore det bättre att placera biljettautomaterna ombord så som man gjort på spårvagnarna i Göteborg. Då kan alla använda dem oavsett vilken hållplats man kliver på vid.

Olof Lagerkvist

Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM
Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?

Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.

Pant och laddat värde har fungerat i många år nu i London trots att exakt det du nu nämner var något man hörde som skräckscenario när det var på väg att införas där så har det i praktiken inte upplevts som något större problem. Visst, det gnälls lite ibland men det mesta har gått att lösa så att det har blivit riktigt smidigt. Det handlar mer om att ha tillräckligt många ställen som säljer korten och tillräckligt många ställen där man kan lämna tillbaka dessa. Ställen där man kan lämna tillbaka behöver faktiskt inte vara fler än kundtjänst på NET plus flygplatser och färjeterminaler.

Västtrafik kommer naturligtvis att med tiden komma med laddningsterminaler där man laddar värde och korttidsladdning på korten och automater där man kan stoppa in 200 kr och få ut ett kort laddat med 100 kr. Plus laddning av kort över Internet. Det kan ta lite tid men det finns ingen anledning att tro att det inte skulle lösas med tiden. Detta är standardlösningar för kortsystem i dagens läge.

Dessutom köper just turister i väldigt stor omfattning "fastpris"-biljetter av något slag. I Västsverige blir det korttidsladdningarna som inte kräver att man betalar pant.

Problemet med Säve som nämnts tidigare kvarstår men det är en väldigt märkligt specialfall som jag tror det vore betydligt bättre att lösa på annat sätt än att börja med biljettförsäljning på bussarna igen. Får man föreslå något så enkelt som en biljettautomat? En för Flygbussarna och en för Västtrafik eller kanske en kombinerad? Västtrafiks enkelbiljett och kanske också Regionen Runt 1 dygn och Göteborg Kommun 1 dygn. Betalning med mynt eller kontokort. Vore inte helt fel om servicedisken på flygplatsen kunde sälja detta heller.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Björn Ax

Citat från: Jonas1968 skrivet 27 juli 2009, 12:45:04 PM
Om det vore så väl att man kunde förköpa biljett i automaterna som kunde stämplas av chauffören. I allafall i Örebro där jag bor så måste biljetter köpta i biljettautomaterna användas inom 3 timmar från köptillfället. Skall kontanternas avskaffas vore det bättre att placera biljettautomaterna ombord så som man gjort på spårvagnarna i Göteborg. Då kan alla använda dem oavsett vilken hållplats man kliver på vid.

Vad är det för konstigt system??

Har i uppsala har du 30 dagar på dig att åka på din förköpta biljett från automaterna.

Vi river bara av ett hörn och skriver ut en kupong-biljett åt resenären.

Svemicke

Citat från: RoTe skrivet 26 juli 2009, 22:42:58 PM
Självklart! Men dessa är brutalt mycket dyrare och inget som varken bussföretag eller länshuvudmän kan fixa!
Ett steg på vägen kan ju vara att rösta på ett visst parti som för närvarande ligger utanför riksdagen...  ::)
Piratpartiet är nog inte intresserade av det.  :P
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Noren

Citat från: Anders Noren skrivet 26 juli 2009, 17:42:05 PM
Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?

Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?

Anders

Någon som vet hur det är med hastigheten?

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 28 juli 2009, 09:57:25 AM
Någon som vet hur det är med hastigheten?

Hastigheten i Umeå var rent bedrövlig vid betalning med bankkort. Det gick inte ett dugg snabbare än att betala kontant, snarare långsammare. Så att bussarnas hållplatsstopp skulle minska efter kontantstoppet var ju en trevlig dröm för huvudmannen, men att det bara var en orealistisk vision hade bussförarna redan räknat ut flera månader innan.

Jonas1968

#36
Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2009, 10:30:27 AM
Hastigheten i Umeå var rent bedrövlig vid betalning med bankkort. Det gick inte ett dugg snabbare än att betala kontant, snarare långsammare. Så att bussarnas hållplatsstopp skulle minska efter kontantstoppet var ju en trevlig dröm för huvudmannen, men att det bara var en orealistisk vision hade bussförarna redan räknat ut flera månader innan.
På Ica brukar man dra sitt kort och slå sin kod och ett par sekunder senare är köpet klart men där är ju terminalerna anslutna via fast bredband. Kan nog anta att det tar betydligt länge tid på en buss om uppkopplingen sker via en långsamm mobillinje. Man kan ju dock fråga sig om inte kan låta automaten lagra beloppet och sedan överföra vid ett senare tillfälle. Detta är nog helt nödvändigt om kortbetalning skall kunna införas på regionbussar. Ingen mobiloperatör kan ju garantera täckning överallt. Speciellt inte uppe i norrland. Att kolla om det finns täckning på kontot kan ju inte vara nödvändigt när man köper en bussbiljett för 20 spänn.

Svemicke

Citat från: Jonas1968 skrivet 29 juli 2009, 00:25:27 AM
På Ica brukar man dra sitt kort och slå sin kod och ett par sekunder senare är köpet klart men där är ju terminalerna anslutna via fast bredband. Kan nog anta att det tar betydligt länge tid på en buss om uppkopplingen sker via en långsamm mobillinje. Man kan ju dock fråga sig om inte kan låta automaten lagra beloppet och sedan överföra vid ett senare tillfälle. Detta är nog helt nödvändigt om kortbetalning skall kunna införas på regionbussar. Ingen mobiloperatör kan ju garantera täckning överallt. Speciellt inte uppe i norrland. Att kolla om det finns täckning på kontot kan ju inte vara nödvändigt när man köper en bussbiljett för 20 spänn.
En kompis till mig, som tidigare kört taxi i Stockholm, sa att de hade terminaler där som drog beloppet direkt. När dessa sedan lästes av så kopplade de upp sig mot bankerna och drog pengarna då.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Citat från: Svemicke skrivet 29 juli 2009, 12:17:43 PM
En kompis till mig, som tidigare kört taxi i Stockholm, sa att de hade terminaler där som drog beloppet direkt. När dessa sedan lästes av så kopplade de upp sig mot bankerna och drog pengarna då.

Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.

Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.

bussfan

en fundering kring bankkortsapparaten vad heter den någon som vet när värmlandstrafik ska skaffa denna apparat

Jonas1968

Citat från: ch skrivet 29 juli 2009, 15:34:05 PM
Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.

Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.

Om man ligger uppkopplad med fast bredband är det givetvis bäst att dra pengarna direkt men fast bredband kan man ju inte installera ombord på ett rullande fordon. Ett system som stannar så fort apparaten saknar mobiltäckning kan ju inte fungera i regiontrafik uppe i Norrland. Där uppe finns det ju platser där det inte ens finns täckning för samtal, änn mindre bredband. Skulle det saknas täckning för ett 20-50 kronors biljettköp så dras väl pengarna ändå från kundens konto vid nästa avlöning och aktuella spärrlistor över spärrade kort kan ju laddas ner till kortautomaten regelbundet då det finns täckning. Det blir väl problem endast om kortet spärrats typ mindre än någon timma innann köpet beroende på hur ofta spärrlistorna uppdateras.
Om biljettköpen tar längre tid så drabbar ju det inte bara kunderna utan även bussbolaget som kanske måste sättas in flera fordon (med tillhörande förare) för att klara den trafik som länstrafiksbolaget beställt. Då är nog några 20 kronorsbiljetter med spärrade kort kaffepengar i jämförelse.

preacher

Var det inte någonstans i Tyskland där dom gjorde ett test med att betala med Mobilen.Man la Mobilen över en kortläsare, typ som vi har idag till dom kontaktlösa korten, och priset på biljetten debiterades mobilkontot.Ev kunde man ladda simkortet med olika typer av biljetter. Någon som känner till mer om detta som i mina ögon löser många problem.

Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Stinsen

Citat från: ch skrivet 29 juli 2009, 15:34:05 PM
Fördel: Det går fort för kunden.
Nackdel: Pengarna dras inte vid köptillfället, sen när det ska dras så kanske kortet är spärrat eller kontot saknar täckning.

Det absolut bästa är givetvis att dra pengarna direkt.


Det är knappast ett problem med tanke på de små summorna. Jämför parkeringsautomater där du kan pröjsa med kort, dessa kollar inte online och du behöver inte knappa kod, man har inga stora problem där. Spärrlista laddas ner i automaten en gång per dygn, du kan alltså använda ett stulet kort under ett dygn att åka buss eller parkera, inget stort problem.

jocke

Är bussarna onlineuppkollade? Så de går att betala med tex Maestro och Electron kort?
Eller funkar de bara med visa/mastercard etc.

Om det är så, vart lagras data om köpet. Känns riskabelt, skulle aldrig betala med ett kort i en läsare på en buss tror jag.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jonas1968

Citat från: jocke skrivet 29 augusti 2009, 00:46:53 AM
Är bussarna onlineuppkollade? Så de går att betala med tex Maestro och Electron kort?
Eller funkar de bara med visa/mastercard etc.

Om det är så, vart lagras data om köpet. Känns riskabelt, skulle aldrig betala med ett kort i en läsare på en buss tror jag.
Om apparaten saknar täckning för uppkoppling så lagras nog köpet på ett minneschip i kortläsaren tills dess att bussen får täckning och kan överföra köpet till banken. Datan krypteras nog i apparaten och när den överförs så om man tänker på skimmning eller att obehöriga skall komma åt informationen så är det nog betydligt större risk i en vanlig bankomat som sitter ute på stan åtkomlig dygnet runt för den som vill montera skimmningsutrustning.
Dock vore det mycket olyckligt om Maestro och elektronkort inte kan användas, speciellt i ett läge där det inte går att betala kontant. Även den som är under 18 måste ju kunna åka buss.