Hur numrerar bolagen sina bussar?

Startat av MrX, 24 juli 2009, 12:43:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 22:39:59 PM
Borås Lokaltrafik hade egna numerserier före länsbolagstiden..  eller  rättare sagt innan Stornotiden (komradion) Servicelinjebussar hade 700 serien  förortsvagnar 500 serien.. stadsbussar upp till 257  var det väl ?  Sen blev det radionummer som invnr för att slippa dubbla nummer B-L har fler nummer att tillgå än vad Buss i Väst har för de återanvänder samma nummer se bara på Kjellgrens nyaste bussar har nummer 45 006 45009 högsta nummer de har är 45 023  De har dock inte mellan 45 009 och  45 020  vem har dessa nummer ?? 45 021- 023 är ju fd Gustafsonns Limmared...  Numera är stadsbussar upp till 25 078 ??  Förort börjar på 25 150 för 2 axliga, boggie på 25 200

Tidigare hade Borås Lokaltrafik löpande numrering som härrörde från Stadsbussar i Borås. Men hann upp till 259 innan man övergick till nuvarande system. Ja, egentligen till 269 eftersom Volvo B10BLE Säffle 008-017 hann få dessa nummer som arbetsnummer men de åsattes aldrig bussarna. Nu var dock detta inte utan undantag. Så småningom bröts alltså halvturisterna ut och fick nummer i 500-serien. Helturisterna fick nummer i 800-serien och servicebussarna i 700-serien. Inga nummer dubbelanvändes förutom 125-129 som fanns på Neoplan Unibus servicebussar men som dessförinnan innehades av fem Volvo Säffle omställningsbussar.
Nuvarande nummerserie vid Borås Lokaltrafik infördes 1995 och är uppbyggd enligt principen 091-099 äldre stadsbussar, 001-069 stadsbussar, 070- boggibussar stad, 100- förortsbussar på 12 meter (finns inga sådana vid BL f n), 150- förortsbussar på 13 meter, 200- boggibussar förort, 240- boggibussar förort med toalett, 260- boggibussar förort förhöjd standard, 500- skolbussar och 700- servicebussar.
I dag används följande nummer: 018-026, 028-033, 037-043, 045-057, 070-078, 150-154, 157-161, 200-229, 240-254, 260-264, 520, 527-530, 720-726. Övriga är slopade eller sålda (med reservation för att ytterligare bussar slopats nyligen).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 juli 2009, 22:30:42 PM
Bussarna 42 t o m 59 fick nummer i leveransordning skulle jag vilja påstå! Det skiljde ganska precis ett år i ålder mellan 43-45 och 51-53.

Åhå, jag trodde de var jämnåriga. Då är det som MaxCina, där 42 är ett år äldre än 49 & 50.

Men att 42-59 är i ordning vette tusan. Det skulle vara med ett glapp på 46-48 i så fall då de tillhör nyare vagnar än 49-59. Var numren 46-48 verkligen upptagna under det sena 90-talet? Jag hittar då inga föregångare med dessa nummer förrän "de nuvarande" bägge trötta OmniCitylederna 46-47 (2000) och OmniLinken 48 (2003) levererades, men jag kan ju mycket väl ha missat nåt i mitt sökande.

UglyJazz

Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:22:09 AM
Wasatrafik 8013 var väl en Volvo B10M/Aabenraa (Åbenrå för er som läser Abenra)? Hur stämmer ovan nämnda teori in här? Numrerades dessa om helt efter Swebus förvärv? 0991 och 0992 vill jag minnas är samma bussar.

Swebus numrerade om allt enligt någon outgrundlig logik.
Det företaget har nog aldrig någonsin varken visat vare sig taktfullhet eller finkänsla eller varit ett ställe där man vill uppehålla sig...

Ja, jag vet... Lite fientlig mot flygande dasslocket är jag. Nog.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

yngrot

Bara att konstatera att "mannen med gula jackan" har mer koll på B-L s nummer serie än jag som jobbar där... ;D 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 00:22:28 AM

Men att 42-59 är i ordning vette tusan. Det skulle vara med ett glapp på 46-48 i så fall då de tillhör nyare vagnar än 49-59. Var numren 46-48 verkligen upptagna under det sena 90-talet? Jag hittar då inga föregångare med dessa nummer förrän "de nuvarande" bägge trötta OmniCitylederna 46-47 (2000) och OmniLinken 48 (2003) levererades, men jag kan ju mycket väl ha missat nåt i mitt sökande.

46-48 = Etanolled(Volvo). Att dessa nr återbesattes och att småneoplanerna fick 60- var kanske lite ologiskt men i övrigt numrerade nog Ultra i någorlunda logisk följd.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 juli 2009, 19:29:11 PM
46-48 = Etanolled(Volvo). Att dessa nr återbesattes och att småneoplanerna fick 60- var kanske lite ologiskt men i övrigt numrerade nog Ultra i någorlunda logisk följd.

Där har vi "den felande länken". Tack. :)

Svemicke

Citat från: UglyJazz skrivet 27 juli 2009, 01:21:08 AM
Swebus numrerade om allt enligt någon outgrundlig logik.
Det företaget har nog aldrig någonsin varken visat vare sig taktfullhet eller finkänsla eller varit ett ställe där man vill uppehålla sig...

Ja, jag vet... Lite fientlig mot flygande dasslocket är jag. Nog.
Flygande dasslocket? :o ???
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

groenis

Titta på Swebus gamla logga så förstår du

/Lennart

Matte

Citat från: Leif D skrivet 25 juli 2009, 22:28:57 PM
Jag kanske ska förtydliga lite.....
Det jag skrev om dubbletter i SL-området, avsåg alltså dubbletter på Busslinks egna fordon alltså, inte mot andra enreprenörer. (exempel, ett antal MaxCi som ursprungligne kom frön östergötland, fick då de kom till Västerhaninge (eller däromkring) nya nummer i 71XX-serien, ursprungligen 65XX).

Ja dom bussarna kom till Ösmo först. Men sedan byttes dom med Handen och så dom fick Volvo lågentré bussar istället. Idag finns nog bara 7103, 7105 & 7111 kvar i Södertörns område. Men jag läste nånstans att 7103 skulle bort efter nyleverans av bussar.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2009, 23:02:29 PM
Tidigare hade Borås Lokaltrafik löpande numrering som härrörde från Stadsbussar i Borås. Men hann upp till 259 innan man övergick till nuvarande system. Ja, egentligen till 269 eftersom Volvo B10BLE Säffle 008-017 hann få dessa nummer som arbetsnummer men de åsattes aldrig bussarna. Nu var dock detta inte utan undantag. Så småningom bröts alltså halvturisterna ut och fick nummer i 500-serien. Helturisterna fick nummer i 800-serien och servicebussarna i 700-serien. Inga nummer dubbelanvändes förutom 125-129 som fanns på Neoplan Unibus servicebussar men som dessförinnan innehades av fem Volvo Säffle omställningsbussar.
Nuvarande nummerserie vid Borås Lokaltrafik infördes 1995 och är uppbyggd enligt principen 091-099 äldre stadsbussar, 001-069 stadsbussar, 070- boggibussar stad, 100- förortsbussar på 12 meter (finns inga sådana vid BL f n), 150- förortsbussar på 13 meter, 200- boggibussar förort, 240- boggibussar förort med toalett, 260- boggibussar förort förhöjd standard, 500- skolbussar och 700- servicebussar.
I dag används följande nummer: 018-026, 028-033, 037-043, 045-057, 070-078, 150-154, 157-161, 200-229, 240-254, 260-264, 520, 527-530, 720-726. Övriga är slopade eller sålda (med reservation för att ytterligare bussar slopats nyligen).

Volovo/Säffle-bussarna, senare 008-017, hade faktiskt sina 26x-nummer påklistrade innan de togs i trafik, detta såg jag när de stod uppställda på Strömsdal. Minns att jag blev förvånad över att de hade fått andra nummer när de väl kom i trafik.

bussfan

byggdes inte volvo/säfflekaross bussarna i säffle  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 29 juli 2009, 20:28:16 PM
byggdes inte volvo/säfflekaross bussarna i säffle  ???

Jo, ingen har väl påstått något annat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussfan

det va bara en fundering. i kristinehamn tar vi tydligen över de äldre bussarna från olika håll där av de olika individ nummren vi har
någon kanske vet bättre än vad jag vet ???

virtual1

Citat från: bussfan skrivet 05 september 2009, 10:33:27 AM
det va bara en fundering. i kristinehamn tar vi tydligen över de äldre bussarna från olika håll där av de olika individ nummren vi har
någon kanske vet bättre än vad jag vet ???

Det finns väl inga trafikområden som BARA har nya bussar vanligtvis, utan bussarna flyttas vanligtvis om i Sverige dit de passar bäst!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 06 september 2009, 02:44:44 AM
Det finns väl inga trafikområden som BARA har nya bussar vanligtvis, utan bussarna flyttas vanligtvis om i Sverige dit de passar bäst!

Det beror ju på hur avtalet på respektive ort ser ut. I Örebro stad blir det ju bara nya bussar nästa månad, och likadant såg det ut i Östersund januari 2001. Men det är sällan som nya avtal kräver 100% nyanskaffning.