Busstation i Gävle

Startat av Stefan P, 22 juli 2009, 12:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När försvann busstation i Gävle som låg vid ån och numera bara har långfärdstrafik?

mvh Stefan P

Anders Noren

5 juni 2001, då ombyggnaden av Hamntorget inleddes. Trafiken hade då gradvis avvecklats (i betydelsen avskaffats) under flera år i och med att regionalbussarna hade fått ändstationer i andra delar av staden.

Hamntorget användes i stort sett bara som uppställningsplats och saknade betydelse för trafiken, bussgodshanteringen undantagen. Det lyft som torget och centralstationen fick i och med ombyggnaden går inte att överskatta.

Anders

virtual1

Citat från: Anders Noren skrivet 22 juli 2009, 14:10:20 PM
5 juni 2001, då ombyggnaden av Hamntorget inleddes. Trafiken hade då gradvis avvecklats (i betydelsen avskaffats) under flera år i och med att regionalbussarna hade fått ändstationer i andra delar av staden.

Finns väl inga regionbussar nu som inte går till Centralen/Maxim eller Rådhuset??? - så vilka var de andra ändstationerna? - allt ganska nära varann, tycker Gävle är en underlig stad på det sättet som inte har en gemensam busstation! Att Sthlm o Gbg o Malmö har flera kanske inte är så konstigt, men Gävle????

Anders Noren

Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2009, 21:56:19 PM
Finns väl inga regionbussar nu som inte går till Centralen/Maxim eller Rådhuset??? - så vilka var de andra ändstationerna? - allt ganska nära varann, tycker Gävle är en underlig stad på det sättet som inte har en gemensam busstation! Att Sthlm o Gbg o Malmö har flera kanske inte är så konstigt, men Gävle????

UL kör på Vasaskolan och sjukhuset. I slutet av 1990-talet var Mejeriet en stor ändhållplats och 98:an brukade vända på Kryddstigen.

En logisk princip vore att bussar västerifrån och norrifrån har ändstation på Söder eller Södertull medan bussar söderifrån och österifrån har ändstation vid sjukhuset. På så vis skulle alla regionallinjer kunna passera de viktiga målpunkterna sjukhuset, gymnasieskolorna, city och centralstationen och mången resa kunna genomföras utan byte.

Vad menar du förresten med "gemensam busstation"? Menar du en plats där såväl lokal- som regionallinjer möts? Att alla linjer skulle mötas på en och samma plats skulle inte gå av utrymmesskäl (inte ens alla lokalbussar kan mötas på samma ställe, 15 går vid sidan av) men ordnad omstigning mellan lokal- och regionalbussar skulle kunna finnas på, säg, två ställen (Polhemsskolan och Brändströmsplan, t.ex.). Att det inte finns beror på att lokal- och regionaltrafiken planeras av helt olika organ (kommunen, X-Trafik/landstinget och UL) och mer eller mindre vattentäta skott råder där emellan. Man får vara glad att det åtminstone är gemensam taxa mellan kommunens och X-landstingets trafik.

För övrigt har varken min förra hemstad Luleå eller min nuvarande hemstad Lund någon "gemensam busstation". Luleå har en stor busstation, men den är ju i stället för järnvägsstationen eftersom den trafik som i andra delar av landet hade utförts med tåg i stället utförs med (långfärds)buss i Norrbotten.

Anders