Timanställd - bemanningsföretag?

Startat av bsten, 20 juli 2009, 20:05:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bsten

Swebus förlorade i år all region- och stadstrafik i södra Halland (har tidigare tappat skoltrafik) och Arriva och ett par andra bolag tar över nästa år. Förmodligen försvinner expressbussarna härifrån också. Vad många timanställda kommer att sakna är mångsidigheten som fanns hos Swebus, att kunna växla mellan olika uppgifter, t ex expressbussar, skolkörningar, beställningar, butikstjänst etc etc.

Normalt vill ju ett bolag inte att en förare ska köra mer än i just det bolaget. Hur gör man för att få körningar/jobb även hos andra bolag, som timanställd alltså? Går det på något sätt att ansluta sig till ett bemanningsföretag? Kan en arbetsgivare säga något då?

Förslag mottages med tacksacksamhet.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juli 2009, 20:09:34 PM
Som timanställd kan du ju normalt välja o vraka bland körningarna i alla möjliga företag, så länge det är kärvt med förare har du knappast några problem.

Om du är anställd/timanställd hos Swebus får du inte ha någon annan "konkurerande" arbetsgivare. Hur de andra företagen tycker och tänker är väl det som frågas?

Jan

Citat från: RoTe skrivet 20 juli 2009, 21:51:36 PM
Om du är anställd/timanställd hos Swebus får du inte ha någon annan "konkurerande" arbetsgivare. Hur de andra företagen tycker och tänker är väl det som frågas?

Om Swebus inte kan erbjuda dig 100%, så kan de enligt lag inte förbjuda dig att jobba för något annat åkeri.
I branschen i 40 år

HB

Nästan alla kollektivavtal innehåller en skrivning om att man ska informera/fråga sin arbetsgivare innan man tar annan samtida anställning. Detta oavsett om det är ett bemanningsföretag eller ett "vanligt" företag man jobbar för/tänker jobba extra för. Jobbar man inom yrkestrafik är det naturligtvis extra noga då det finns kör- och vilotidsregler som man måste följa. Vem skulle vilja åka med en bussförare en dag om man visste att han direkt innan hade kört taxi i 11 timmar? /Henrik/

bsten

Hej alla och tack för svaren.
Nu handlade det närmast om Arriva, som ju tar över nästa år. Någon som har erfarenhet av hur de ställer sig till timanställda? Det handlar ju för mig som förare i första hand att klara mitt uppehälle. Jag är inte (som många) ute efter att köra taxi 11 timmar och sedan buss 8 timmar, utan helt enkelt att klara mitt uppehälle. Kan en arbetsgivare inte erbjuda 100% jobb måste man ju få jobba även hos andra - även om yrket är detsamma... A-kassan/arbetsförmedlingen är ju också inne på samma linje, att du hellre ska arbeta än att stämpla. Sedan är ju frågan vilken arbetsgivare man ska prioritera...  ;-) En "busspool" hade väl varit det bästa kanske, där en grupp förare kan "rotera"...

737

Problemet med att jobba hos två bussbolag att förmodligen "behöver" de dig båda två samtidigt. Det lär ju inte vara så att företaget A kör på morgonen och företaget B på kvällen.


Björn Ax

Citat från: 737 skrivet 21 juli 2009, 11:54:48 AM
Problemet med att jobba hos två bussbolag att förmodligen "behöver" de dig båda två samtidigt. Det lär ju inte vara så att företaget A kör på morgonen och företaget B på kvällen.

Som timanställd är det ju lättare att anpassa sin jobbtid på ett visst företag.
Dom flesta har ju oftast att man måste lämna in en månadsrapport om vilka dagar man kan jobba och vilka tider man vill jobba.

kimpan

Man ska passa sig för bemanningsföretagen oavsett bransch. I allafall om man är arbetslös och bär A-kassa. Det finns ett flertal exempel där det anses att man har en anställning hos bemanningsföretaget (även fast bemanningsföretaget ej kan erbjuda arbete) och då är man ej berättigad till A-kassa. Många som råkat illa ut med detta.

bsten

 :o  Ojdå, ja tack för DET tipset!! Det var värdefullt!!

Mvh
B