Huvudmeny

Ur GUB-arkiv 10

Startat av Janne Rickman, 09 augusti 2007, 19:10:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

En nylackad GUB 704, men bussen lackades om efter bara 14 dagar. De gråa målades vit istället.

/Janne

Simon A

Synd det där var en snygg lackning, fanns det fler bussar med samma lackning som senare lackades om?

//Simon

gubben

Var det inte nån chef på Gamlis som såg bussen och tyckte den var ful som stryk och gav order om nylackering??
Det gråa var väl för att den gick lite i UL trafik...

Niklas Bygdestam

Citat från: gubben skrivet 09 augusti 2007, 22:31:13 PM
Var det inte nån chef på Gamlis som såg bussen och tyckte den var ful som stryk och gav order om nylackering??
Det gråa var väl för att den gick lite i UL trafik...

Minns att jag faktiskt sett bussen i just den här lacken. Det var tror jag i mitten på 1990-talet som den såg ut så här

Lacken är efter UL:s önskemål. Det grå nertill kommer av att bussar i UL-trafik skulle vara grå upp till hjulhusen och därefter var det fritt att ha vilken lack man ville. Det konstiga är att GUB övergav detta snabbt medan andra höll på den principen. Konstigt att UL inte heller protesterade mot att GUB tog bort det grå
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

gubben

tror det fanns nåt kryphål dom andvände sej av, typ "om bussen i huvudsak inte andvänds för UL trafik" så var det fri lack....
Både dåvarande GUB (det riktiga GUB) och nuvarande har alltid varit duktiga på att hitta kryphål....Alla minns väl barnvagns utrymmet som GUB helt sonika slopade. på 721-724 för det stod ingenstans i anbudet att det skulle finnas....
Det var väldans jobbigt att köra 821 och få ex.vis 2 vagnar med arga mammor som måste packa ihop sin vagn:-)
Fast ett smart drag av av GUB för dom hade ju rätt inget stod i avtalet eller anbudet om barnvagnsplatser....
Senare gick UL med på att sänka sittplatsantalet till 44 istället för 48 och två stolsrader plockades ur, och mammor var glada även vi chaufförer, man kan ju misstänka att det var planerat från början för dom två stolsraderna var separata på en pedestal....