Det kan bli flera gånger dyrare att åka buss

Startat av Cyklisten, 19 juli 2009, 05:45:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Artikel i dagens Sydsvenskan. Undrar om någon skulle välja att åka buss i en småstad som Ystad mm. om det kostade 40kr...

http://sydsvenskan.se/sverige/article507271/Fem-ganger-sa-dyrt-pa-bussen.html

Wetjo

Inte många linjer i Dalarna som skulle löna sig...  :-\

Henrik

Då försvinner många korkade länsmanna krav på bussarna och man kanske skulle börja köra för kunderna och inte för sig själv.

Staffan Sävenfjord

Jaha, nu har Sydsvenskan också vaknat två månader efter annan press. För tidningsredaktionerna är det väl bra att det blir rötmånad så man får rensat ut lådan med "bra-att-ha-material". En annan fördel att publicera senare än alla andra är att gissningar, antaganden och ensidigt vinklade slutsatser får stå oemotsagda, eftersom de som kommenterar (utöver dem som tillfrågats i artikeln, viket även det skedde för ett par månader sedan)  redan har sagt sitt.
Nu kommer inte Lundins förslag att gå igenom precis som det ligger. Men det betyder ju inte att det skall sågas helt. Det finns många bra saker i detta, bland annat att bättre ta till vara bussbolagens kunskaper.
Samhället skall naturligtivs även i framtiden betala för en bra kollektivtrafik. Men varför skall de betala för sådan trafik som kan bedrivas med lönsamhet när det är färre parter inblandade?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Henrik skrivet 19 juli 2009, 08:17:13 AM
Då försvinner många korkade länsmanna krav på bussarna och man kanske skulle börja köra för kunderna och inte för sig själv.

Och det är en mycket viktig punkt. Att bolagen som faktiskt utövar trafiken kör för kunderna och inte för sig själva, där en stor del av tiden inte går ut på att hitta sätt att tjäna pengar på tilläggsavtal, hål i avtalen etc utan på att i stället bedriva trafik för kunderna på bästa möjliga sätt.

Det finns också många fall idag där trafikutövare ser möjligheter men hindras av huvudmännen att genomföra utökningar på grund av politik, pengabrist eller tidsbrist.

Huvudmännen kan ha svårt att få fram pengar för satsningar även om det i själva verket i längden kommer innebära ett ökat resande och ökade intäkter. En privat aktör är sannolikt mer benägen att ta den risk det innebär att göra en satsning om det i längden innebär ökade inkomster.

Många huvudmännen har inte heller tid att gå igenom varje område och linje tillräckligt ofta, medans en privat aktör kan lägga mer tid på att hitta förbättringar och också utnyttja entreprenörens kunskaper om trafiken på ett annat sätt utan en mellanhand som är den som i slutet måste ta besluten och genomföra förändringarna.

jonas a

Tycker redan det är för dyrt i Helsingborg, 18 kr för en biljett. Jag cyklar hellre i denna lilla staden numera.

yngrot

Billigt med 18kr  kom till Västtrafik får du se grundpris vuxen 38kr i kommunzon ungdom 29kr  finns tätortstaxa blir det 25kr resp. 19kr....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: jonas a skrivet 06 augusti 2009, 12:56:37 PM
Tycker redan det är för dyrt i Helsingborg, 18 kr för en biljett. Jag cyklar hellre i denna lilla staden numera.
Citat från: yngrot skrivet 06 augusti 2009, 14:30:55 PM
Billigt med 18kr  kom till Västtrafik får du se grundpris vuxen 38kr i kommunzon ungdom 29kr  finns tätortstaxa blir det 25kr resp. 19kr....

Jojo, men grejen är ju den, att de ska inte åka en massa på enkelbiljetter. Publikum ska  köpa periodkort eller ha olika typer av värdekort. Bl.a. för att få bort hantering av biljetter som tar tid och kostar pengar. Om man lär sig hantera och utnyttja de möjligheter som finns, behöver det inte bli dyrt.
Periodkort för olika antal dygn kommer väl snart dyka upp på fler och fler platser, År, Månad, Vecka och Dygn är väl de varianter som kan tänkas bli aktuella.

Häromdagen ondgjorde sig pensionär i hemortens dagstidning (NT), för att denne tyckte de var för snålt med giltighetstid på enkelbiljetterna. Man hann ju inte med att åka till centrum, sköta ärenden och sedan hem igen på samma biljett.
Kan tyckas vara lämpligt att detta ska gå, men Ötraf-VD svarade att enkelbiljetten ju har en timma i giltighetstid, just för att det är en enkelbiljett och inte är avsedda att resa i retur på, även om inget hindrar detta. Samtidigt påpekade han att enkelbiljett gör senior (= från 70 år) kostar 10kr på värde kort, vilket får anses som mycket prisvärt (även min åsikt).
;-)

yngrot

Men för att få folk att köpa nån typ av kort så måste i så fall enkelbiljett bli ännu dyrare ...  Det bästa vore ju att man kan förköpa kort på andra ställen än bussen till ett lägre pris än på bussen för att snabba upp bussturen och slippa massa pengahantering   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Noren

Citat från: yngrot skrivet 06 augusti 2009, 19:02:04 PM
Men för att få folk att köpa nån typ av kort så måste i så fall enkelbiljett bli ännu dyrare ...  Det bästa vore ju att man kan förköpa kort på andra ställen än bussen till ett lägre pris än på bussen för att snabba upp bussturen och slippa massa pengahantering   

Jag kanske är tjatig, men jag återkommer alltid till hur det fungerade på SL innan det olycksaliga enhetstaxeexperimentet:

- Förköpt biljett kostade 50 % av ombordköpt biljett.
- Varenda kiosk och närbutik sålde biljetter.

Resultatet? Nästan ingen köpte biljetter ombord.

För att se hur det blir om man ordnar 1 inköpsställe per kommun och ger 10 % rabatt för förköpt biljett jämfört med ombordköpt biljett så är det bara att t.ex. besöka X-län. (För att bespara er resan kan jag tala om för er hur det blir: nästan alla köper biljetten ombord.)

Eftersom kontanthantering ombord i praktiken håller på att förbjudas så ska det bli intressant att se vad som händer i alla de län där traditionen föreskriver att man köper biljetten ombord. Eftersom länstrafikbolagen är lika ovilliga att ändra priserna för att uppnå 50 % förköpsrabatt som de är att se till att biljetter säljs i varenda buske så har kunderna aldrig fått en möjlighet att lära sig att förköpa biljetterna. Jag förutspår därför ett kraftigt ras för kollektivtrafikresandet. Kom ihåg var ni läste det först.

Anders

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2009, 09:14:30 AM
Men varför skall de betala för sådan trafik som kan bedrivas med lönsamhet när det är färre parter inblandade?

varför ska Svt göra annat än smala kulturprogram när kommersiella kanaler ändå gör de...

Citat från: Anders Noren skrivet 06 augusti 2009, 22:11:13 PM
Jag kanske är tjatig, men jag återkommer alltid till hur det fungerade på SL innan det olycksaliga enhetstaxeexperimentet:

- Förköpt biljett kostade 50 % av ombordköpt biljett.
- Varenda kiosk och närbutik sålde biljetter.

Resultatet? Nästan ingen köpte biljetter ombord.

För att se hur det blir om man ordnar 1 inköpsställe per kommun och ger 10 % rabatt för förköpt biljett jämfört med ombordköpt biljett så är det bara att t.ex. besöka X-län. (För att bespara er resan kan jag tala om för er hur det blir: nästan alla köper biljetten ombord.)

Eftersom kontanthantering ombord i praktiken håller på att förbjudas så ska det bli intressant att se vad som händer i alla de län där traditionen föreskriver att man köper biljetten ombord. Eftersom länstrafikbolagen är lika ovilliga att ändra priserna för att uppnå 50 % förköpsrabatt som de är att se till att biljetter säljs i varenda buske så har kunderna aldrig fått en möjlighet att lära sig att förköpa biljetterna. Jag förutspår därför ett kraftigt ras för kollektivtrafikresandet. Kom ihåg var ni läste det först.

Anders

Visst kan de komma ett kraftigt ras där man är van att köpa på bussen, men precis som du skriver hade SL detta system under några månader och när man återgick till remsorna blev de inte folktomt på bussarna utan kunderna fortsätter strömma till för var dag som går, även om många gnällde över att de blev dyrt (även om de idag är mycket billigare än de var INNAN enhetstaxan)

Anders Noren

Citat från: homer skrivet 06 augusti 2009, 23:20:51 PM
varför ska Svt göra annat än smala kulturprogram när kommersiella kanaler ändå gör de...

Visst kan de komma ett kraftigt ras där man är van att köpa på bussen, men precis som du skriver hade SL detta system under några månader och när man återgick till remsorna blev de inte folktomt på bussarna utan kunderna fortsätter strömma till för var dag som går, även om många gnällde över att de blev dyrt (även om de idag är mycket billigare än de var INNAN enhetstaxan)

Blanda inte in SL. I SL-land har årtiondens prispolitik gjort att det inte finns någon tradition att köpa biljetten ombord. Det var DET jag förklarade i mitt inlägg.

Anders

Mustman

Det är ju sjukt om man skulle höja så mycket! I Örebro kostar det kontant 10 (ungdom) och jag åker många små sträckor just för att det är billigt. Stadstrafiken i Örebro skulle tappa mej och många andra på denna prispolitik... spec för att de som använder bussar flitigast (i alla fall i Örebro) är unga och gamla, och som vi alla vet är det inte så har de flesta inte så stora marginaler då. Jag skulle protistera för allt jag är värld om detta händer... fy fan >:(
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Anders Noren

Citat från: Mustman skrivet 07 augusti 2009, 19:10:53 PM
Det är ju sjukt om man skulle höja så mycket! I Örebro kostar det kontant 10 (ungdom) och jag åker många små sträckor just för att det är billigt. Stadstrafiken i Örebro skulle tappa mej och många andra på denna prispolitik... spec för att de som använder bussar flitigast (i alla fall i Örebro) är unga och gamla, och som vi alla vet är det inte så har de flesta inte så stora marginaler då. Jag skulle protistera för allt jag är värld om detta händer... fy fan >:(

Tja, såna som du sinkar trafiken och bidrar till rånrisken.

Anders