Huvudmeny

Nästa Solaris i lågor

Startat av bussgrabben, 08 juli 2009, 00:36:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

latmasken

Det enda felet med Swebus är väl att chaufförerna måste jobba på sin fritid. Att det bara rör sig om några minuter här och där visar bara på arbetsgivarens tveksamma inställning till att personalen är en viktig resurs.
Men det är tydligen likadant i hela Sverige, vilket för mig är en gåta. Vem accepterar att arbetsdagen inte börjar och slutar på samma ställe? Självklart de som har traktamente, men ingen annan. (förutom busschaffisar)
Jag fattar inte varför ni inte protesterar lite mer.

Wetjo

Citat från: latmasken skrivet 10 juli 2009, 13:55:31 PM
Det enda felet med Swebus är väl att chaufförerna måste jobba på sin fritid. Att det bara rör sig om några minuter här och där visar bara på arbetsgivarens tveksamma inställning till att personalen är en viktig resurs.
Men det är tydligen likadant i hela Sverige, vilket för mig är en gåta. Vem accepterar att arbetsdagen inte börjar och slutar på samma ställe? Självklart de som har traktamente, men ingen annan. (förutom busschaffisar)
Jag fattar inte varför ni inte protesterar lite mer.

Nu kom du väl lite utanför ämnet i alla fall!  >:(
Läs det nya avtalet, så ser du att Swebus (o Busslink med för den delen) följer avtalet.
Det är dina fackliga företrädare som godtog detta, som det ska skällas på...

latmasken

Jamen vad vet jag. Jag har ju slutat att köra buss. Men det var inte förvånande att det var facket som bar skulden till detta.
Otur med bussbranden i alla fall.

Martin J

Kanske en mycket dum fråga men vad är det för chassie i solaris? Mercedes?

JAB

Citat från: Martin J skrivet 10 juli 2009, 21:54:03 PM
Kanske en mycket dum fråga men vad är det för chassie i solaris? Mercedes?

Solaris eget chassie...

Dessa har väl motor från DAF, växellåda från Voith eller ZF, axlar från ZF och bromsar från Knorr.

Greger Larsson

.. eller motor från MAN eller Iveco(som det blir i de som kommer till Sthlm)

JAB

...Skellefteå har väl MAN-motorer för biogas, men vad Luleå har för motorer vet jag inte.

Martin J

Johan B

Har för mig att det förekommer Cummins-motorer också. Vet dock inte om några svensksålda Solaris har detta.